Torsdagen den 30 september överraskade Merck/MSD med att omedelbart dra in Vioxx (rofecoxib) i alla länder. Anledningen var ökad risk för hjärtinfarkt och stroke i Approvestudien, som avbröts i förtid.
Varken Informationsgranskningsmannen, IGM, eller Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL, hade då några ärenden hos sig rörande marknadsföring av Vioxx.
Men om man hade haft det, skulle de fullföljts.
? Ja, de skulle kört vidare. Indragningen påverkar inte, aktiviteten är ju redan gjord, säger IGM Göran Wennersten.
I regelverket, som reglerar företagens marknadsföring, står dock ingenting om hur situationer som denna ska hanteras.
? Våra stadgar berör inte detta alls, säger Torsten Brink på NBL.
Enligt Torsten Brink har man aldrig ställts inför situationen tidigare.
? Nej, men spontant kan jag inte se något skäl varför man inte skulle fullfölja ärendet och göra en bedömning av den redan genomförda marknadsföringen. En sådan bedömning kan ju ha visst intresse för framtida marknadsföring av andra läkemedel.
Skulle IGM få in någon anmälan mot Vioxx, där aktiviteten är genomförd före indragandet den 30 september, kommer han fullfölja ärendet.
? Ja, det måste jag, säger Göran Wennersten.