Informationsgranskningsnämnden, IGN, är inte imponerad av ett marknadsföringsmaterial om det receptfria läkemedlet Zyx (benzydamin). IGN menar att marknadsföringen ger en felaktig uppfattning om hur lång tid det tar innan den smärtlindrande sugtabletten mot halsont verkar.
Hur länge innan Zyx verkar?
I materialet skriver läkemedelsföretaget Viatris att Zyx sugtabletter ”Börjar verka inom 2 minuter”. Ett påstående som onekligen ger intrycket att det börjar kännas bättre i halsen inom två minuter efter att man stoppat tabletten i munnen.
Men det finns också en asterisk som hänvisar till en text i mindre stil där det står ”Lätt smärtlindring observerades 2 minuter efter fullständig upplösning av sugtablett”. Alltså tar det mer än två minuter innan halsontet kan börja lätta.
Men hur länge får läsaren inte veta.
Etiskt övertramp
Det har däremot IGN tagit reda på genom att läsa läkemedlets produktresumé. Av denna framgår att ”medelupplösningstid för en sugtablett är 9,12 minuter”. Det kan med andra ord ta snarare omkring tio-elva minuter än två innan Zyx ger effekt.
Eftersom det inte framgår av reklamen hur lång tid det tar för Zyx att lösas upp i munnen anser IGN att marknadsföringen är vilseledande. Det innebär att den strider mot branschens etiska regelverk.
Företaget bestrider
Viatris bestrider kritiken från IGN. I sitt svaromål skriver företaget att ”upplösningstiden för Zyx varken kan anses vara väsentligt längre eller kortare än för andra motsvarande välkända produkter på marknaden, som exempelvis Strepsils eller Bafucin”. Detta var enligt företaget skälet till att man inte tog med uppgiften om denna tid.
Men detta argument ändrar inte nämndens bedömning. IGN fäller marknadsföringen av Zyx och företaget ska betala en straffavgift på 110 000 kronor.