En reklamfilm för nässprayen Nasonex mot allergiska besvär har väckt starka känslor hos en anmälare som skrivit till informationsgranskningsnämnden, IGN. Anmälan skvallrar om hur coronapandemin kan påverka våra referensramar för vad som är acceptabelt beteende. I filmen ser man korta sekvenser där olika personer våldsamt nyser i sina händer. Detta har fått anmälaren att reagera starkt eftersom det strider mot gällande hygienråd.
Anmälaren skriver på norska: ”Det er helt utrolig at man skal sitte å se på noen nysa inn i sine hender i disse corona-tider. ECKLIGT. Dere lærer jo unge og andre, at det er ok å nyse i sine hender!!!!”
Med IGN:s terminologi innebär detta att anmälaren tycker att reklamen är stötande, vilket skulle betyda att den strider mot artikel 103 i läkemedelsbranschens etiska regelverk. Men IGN håller med tillverkaren Bayer som i sitt svaromål framhåller att bedömningar av vad som är stötande ”alltid i någon mån är subjektiva”.
Enligt tidigare, prejudicerande beslut räcker det därför inte att en eller ett fåtal personer störs av en reklam för att den ska fällas som stötande.
IGN bedömer att de flesta tittare uppfattar att Nasonexfilmen handlar om allergiska nysningar och inte infektionssymtom och då inte tar anstöt av skådespelarnas beteende. Nämnden friar Bayer, men uppmanar ändå företaget att ha anmälarens synpunkter i åtanke när nya reklamfilmer spelas in. Något som företaget, enligt sitt svaromål på anmälan, också verkar berett att göra:
”Det aktuella filmklippet har visats sedan 2018 och vi är för närvarande igång med processen att skapa en ny kampanj som är tänkt att användas under 2021. Vi uppskattar den input vi får från allmänheten och har den i åtanke när vi planerar nya kampanjer.”