Nämnd fäller roll-up om epilepsiläkemedel
Foto: Istock

Nämnd fäller roll-up om epilepsiläkemedel

Informationsgranskningsnämnden, IGN, framhåller att en text på en roll-up måste kunna stå för sig själv.

20 nov 2024, kl 10:33
0

Annons

“Långvarig effekt och tolerabilitet” står det på en roll-up som gör reklam för epilepsiläkemedlet Briviact (brivaracetam). Den är tänkt att användas i monterutställningar.

Men Informationsgranskningsnämnden, IGN, gillar inte denna reklam utan fäller det ansvariga företaget UCB pharma AB. IGN anser att texten på denna roll-up, eller vepa, riskerar att bli vilseledande eftersom det saknas förtydligande information.

Företaget protesterar

Företaget protesterar i sitt svaromål mot nämndens kritik. UCB menar att det inte alls saknas kompletterande information om Briviacts effekt och tolerabilitet. Tvärtom finns det gott om data i läkemedlets produktresumé som stöder reklampåståendet.

Men detta räcker inte, förklarar IGN i sitt beslut. Nämnden anser att texten “Långvarig effekt och tolerabilitet” kan uppfattas som att läkemedlet har särskilt långvarig effekt och bättre tolerabilitet än konkurrenter. Och detta påstående måste företaget i så fall styrka med förtydligande information som är “lika lättillgänglig som montertexten”.

Fäller vepan om Briviact

IGN pekar på en praxis som den högre instansen NBL, Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, har slagit fast. Denna praxis säger dels att när det gäller monterutställningar ska man göra en helhetsbedömning av om informationen följer det etiska regelverket. Och dels att läkemedelsreklam ska bedömas utifrån “det intryck den ger vid en flyktig och oengagerad kontakt”.

Därför, framhåller IGN, går det inte att godta en missvisande montertext bara för att det finns annat material i montern som korrigerar intrycket av texten. Inte om “det krävs ett närmare studium för att man ska kunna tillgodogöra sig materialet”.

IGN fäller reklamvepan för Briviact och beslutar att företaget ska betala en straffavgift på 110 000 kronor.