Läkemedelsföretaget Viatris marknadsför den receptfria krämen Anti (aciklovir) för behandling av munsår orsakade av herpes simplexvirus. På en så kallad hyllvippa med reklam för munsårskrämen har företaget som rubrik skrivit ”Nr. 1!”.
Det är vilseledande, anser informationsgranskningsnämnden, IGN.
Visserligen finns det efter påståendet en asterisk som hänvisar till en förklaring på hyllvippans baksida. Där hittar man en referens till data som visar att Anti är det mest sålda läkemedlet mot munsår i Sverige.
Men IGN anser inte att detta räcker för att reklamen ska uppfylla läkemedelsbranschens etiska regelverk för läkemedelsinformation. Nämnden menar att påståendet ”Nr. 1! ” är oklart och vid en flyktig läsning i stället kan uppfattas som att Anti är det bästa läkemedlet mot munsår.
Reklam för Anti nådde ej marknaden
Viatris godtar i sitt svaromål nämndens kritik och tänker nu omarbeta hyllvippan. Företaget framhåller också att den fällda vippan inte nått marknaden
Det sistnämnda spelar ingen roll, förklarar IGN. När företagen skickar in så kallade pliktexemplar för granskning så förutsätter nämnden att de är i slutligt skick och färdiga att bedöma.
Viatris ska därför betala en straffavgift på 110 000 kronor.