IGN fäller annons för stroke-profylax

IGN fäller annons för stroke-profylax

Informationsgranskningsnämnden kritiserar en läkemedelsannons för att den gav bristande information.

25 apr 2019, kl 11:55
0

Annons

Informationsgranskningsnämnden, IGN, fäller läkemedelsföretaget Merck Sharp & Dome AB, MSD, för en annons för läkemedlet Lixiana (edoxaban). Annonsen hade anmälts till IGN av två andra läkemedelsföretag – Bristol-Myers Squibb och Pfizer.

Lixiana hör till den läkemedelsgrupp som brukar kallas NOAK, nya orala antikoagulantia. Läkemedlet är godkänt för att förhindra stroke och blodproppar hos personer med en viss typ av förmaksflimmer och med ytterligare en eller flera hjärt-kärlriskfaktorer. Det är även godkänt för behandling av djup ventrombos och lungembolism samt för att förebygga återfall av dessa.

I annonsen uppmanar MSD förskrivare att välja Lixiana till sina äldre patienter. Beslutet att fälla annonsen beror på att IGN anser att viktig information saknas i den.

IGN:s kritik handlar bland annat om att annonsen inte berättar att läkemedlets förebyggande effekt är tydligast när det gäller patienter med nedsatt njurfunktion. Denna uppgift finns i produktresumén, men saknas i annonsen. ”För patienter som har god njurfunktion finns en risk att förskrivare inte tittar närmare i produktresumé vad gäller begränsningar i fråga om läkemedlets användning och därigenom inte uppmärksammar risk för nedsatt effekt”, skriver IGN i sitt beslut.

På grund av detta anses annonsen strida mot portalparagrafen, artikel 1, i det etiska regelverket: ”Läkemedelsinformation ska innehålla rättvisande, objektiva, meningsfulla och balan­serade sakuppgifter som i erforderlig mån avser både läkemedlens positiva och deras negativa egenskaper.”

IGN vänder sig även mot att ett av påståendena i annonsen saknar uppgifter om hur det statistiskt räknats fram. Enligt regelverket måste det nämligen framgå av läkemedelsreklam hur statistiskt hållbara de framförda påståendena är.

IGN:s fällning innebär att MSD måste betala en straffavgift på 90 000 kronor.

Samtidigt måste dock anmälarna Bristol-Myers Squibb och Pfizer betala en administrativ avgift på 40 000 kronor. Detta eftersom de hade anmält annonsen på fler punkter än den fälldes på.