IGN: Artikel i temabilaga var läkemedelsreklam

IGN: Artikel i temabilaga var läkemedelsreklam

Artikeln stred mot förbudet mot att marknadsföra receptbelagda läkemedel till allmänheten.

11 okt 2023, kl 10:10
0

Annons

Informationsgranskningsnämnden, IGN, fäller läkemedelsföretaget Calliditas therapeutics för att ha publicerat förbjuden läkemedelsreklam. Det fällande beslutet handlar om en annons i form av en artikel i tematidningen Mediaplanet med temat ”Sällsynta diagnoser”.

Förbjuden läkemedelsreklam i temabilaga

Tematidningen följde med Svenska dagbladet som bilaga 20 september i år. Den innehöll bland annat den fällda annonsen/artikeln, som hade rubriken ”Kommersiell pionjär inom njurmedicin”.

Artikeln beskriver njursjukdomen IgA-nefrit och hur Calliditas therapeutics tagit fram ett läkemedel mot denna sjukdom.

IGN anser att artikeln utgör reklam för ett receptbelagt läkemedel och att denna är riktad till allmänheten. Detta är förbjudet enligt läkemedelsbranschens etiska regelverk, LER.

Företaget bestrider

Calliditas håller inte med om denna bedömning. I sitt svaromål till IGN skriver företaget att artikeln i temabilagan var avsedd som ”institutionell reklam och kommersiell information”.

Vidare skriver företaget att informationen var riktad till befintliga och potentiella investerare samt till kommersiellt forskningsintresserade. Calliditas menar att artikeln inte fokuserade på ett visst läkemedel utan på att beskriva företagets verksamhet och kommersiella framgångar.

”Marknadsföringen har inte riktats till allmänheten som läkemedelskonsument vilket framgår inte minst på grund av artikelns utformning och språk”, menar företaget.

”Detta framgår bl.a. av det faktum att artikeln genomsyras av fackuttryck, exempelvis ”fas 3-studie”, ”NOX-plattform”, ”regulatorisk väg” och ”eGFR” som inte förklaras eller definieras närmare.”

Slipper straffavgift

Ytterligare en invändning från Calliditas är att det aktuella läkemedlet mot IgA-nefrit visserligen är godkänt i EU, men inte har lanserats i Sverige.

Men IGN tycker att andra argument väger tyngre. Inte minst det faktum att artikeln publicerats i en bilaga till en dagstidning som vänder sig till allmänheten gör att den ska ses som förbjuden produktreklam, menar IGN.

Att läkemedlet ännu inte finns i Sverige saknar betydelse, enligt prejudicerande beslut.

Enligt rådande avgiftspraxis är straffavgiften för ett sådant här övertramp i normala fall 110 000 kronor. Men Calliditas är inte medlem i någon av de branschorganisationer som står bakom det etiska övervakningssystemet.

Därför går det inte heller att kräva någon avgift av företaget.