Vid den pågående Läkemedelskongressen i Stockholm ägnades en del av måndagen åt temat läkemedelsinformation. Diskussionerna handlade om hur det ska bli med den oberoende informationen på en omreglerad marknad. Olika framtidsscenarior målades upp där information till patienter pekades ut som ett viktigt framtida konkurrensverktyg.
Svenskarnas förtroende för Apoteket AB är stort, det visar årligen siffror från varumärkesundersökningar vilket gynnar apoteket i en sådan situation. Men samtidigt visar siffror att kunderna har väldigt låga förväntningar på att de ska få information på apoteket.
På Läkemedelskongressen presenterade Nina Viberg från Karolinska Institutet siffror på att vi svenskar litar på apotekspersonalen och deras kompetens. I en studie bland apotekskunder som utfördes mellan 2004 och 2005 framkom att 80 procent av de tillfrågade tror att de kan få information om läkemedel på apoteket och 72 procent att personalen kan ge annan information om hälsa som kost, rökavvänjning och motion.
Kunderna hade en stark tro på att apotekspersonal kommer att kunna påverka folkhälsan i framtiden. Men bara 30 procent förväntade sig att få sådan information på ett apotek.
– Det här glappet mellan kundernas positiva inställning och låga förväntningar pekar på att just information skulle kunna bli ett bra konkurrensverktyg på en omreglerad apoteksmarknad, sade Nina Viberg.
Hon presenterade också resultat från en ny undersökning om apotekarnas syn på sig själva som hälsoinformatörer. Studien, som ännu inte är publicerad, visar genom gruppintervjuer med apotekspersonal att dessa i stor utsträckning vill delta i arbete med hälsoinformation. Problemen som framkommer är att de inte tycker satt apoteksmiljön inbjuder till privata samtal och att det är svårt att på ett naturligt sätt komma in på allmänna hälsofrågor med kunderna.
Nina Vibergs studie om apotekskunder finns publicerad i tidskriften Practical Pharmacology.