Den europeiska unionens fria rörlighet av varor kan komma att få en ganska oväntad och sannolikt oönskad effekt på läkemedelsområdet. Det står klart efter Astras bolagsstämma i slutet av april. Den snabbt uppblomstrande parallellimporten kan resultera i att Astra i framtiden vägrar att registrera sina preparat i några av Europas lågprisländer.
? Trots att den monetära unionen EMU kommer att eliminera de valutadifferenser som idag gör att skillnaderna i läkemedelspriserna kan variera ganska mycket kommer vi att vara mycket hårda på vilket pris vi accepterar i framtiden, säger Astras VD Håkan Mogren.
Enligt Håkan Mogren tänker man på Astra arbeta för att få så lika pris som möjligt i hela Europa för att på så vis komma åt parallellimporten och då kan man inte utesluta att vissa länder kommer att bli utan vissa av Astras preparat.
? I framtiden kommer vi i prisförhandlingarna att säga; vill ni ha detta läkemedel så får ni betala så här mycket, annars är vi inte intresserade av att föra preparatet, säger han. Det kan t ex innebära att ett land som Grekland, som nyligen devalverat sin valuta, kan tvingas att avstå från vissa preparat.
Förlorade halv miljard
Håkan Mogren ser positivt på EU:s ambitioner att samordna godkännandeprocessen i de europeiska länderna, men är samtidigt kritisk till att det inte finns någon liknande ambition när det gäller läkemedelspriserna.
? Trots samsynen på vissa delar av läkemedelsområdet verkar det som om varje land absolut vill bestämma sitt prisläge själva, säger han.
Parallellimporten är inte något enormt hot mot Astra ? som förra året gick med 14,3 miljarder i vinst ? men det är tydligt att Håkan Mogren helst skulle vilja se den utraderad helt och hållet.
? Jag är inte orolig för parallellimporten, men den försämrade vårt resultat med, gissningsvis, en halv miljard förra året och det är irriterande nog, säger han. Framför allt menar vi att det, i grunden, är osunt att hålla på och köra våra, och andras, läkemedel fram och tillbaka i Europa.
Även om det idag är ett flertal av Astras preparat som parallellimporteras från södra Europas lågprisländer till Nordeuropa så är det naturligtvis handeln med Losec, speciellt från Italien, som är den stora affären. Och den kommer Astra få leva med ända fram till år 2010. Det är nämligen så länge som Astras samarbetsavtal med Schering-Plough i Italien sträcker sig.