Redan en månad efter att läkemedelskommittén på Gotland startat sin annonskampanj kunde man se effekt i försäljningsstatistiken. Då hade försäljningen av Losec minskat med 39 procent. Samtidigt hade försäljningen av det billigare preparatet Lanzo mer än fördubblats.
Unik annonskampanj
Alla landets läkemedelskommittéer har bytt ut Losec mot Lanzo på sina rekommendationslistor. Men det är bara kommittén på Gotland, hittils, som i stort uppslagna annonser i lokaltidningarna vänt sig direkt till konsumenterna för att påverka deras val av magsårsmedel.
Läkemedelsföretag får ju inte annonsera direkt till patienter. Däremot är det tillåtet för kommittéerna.
? Vi frågade Läkemedelsverket vars jurister gav oss klartecken. Myndigheter, vilket läkemedelskommittéerna räknas som, har rätt att direkt till patienterna informera om olika läkemedel, berättar Lena Idman som är sekreterare i kommittén.
Och kampanjen som började i april har fått ett stort genomslag, visar Apotekets försäljningssiffror. I april minskade försäljningen med cirka 85 000 kronor till nästan 500 000 kronor jämfört med januari månad. Losec stod för 60 procent och Lanzo för 40 procent jämfört med januari då Losec stod för 84 procent och
Lanzo 16 procent.
Förra året konsumerade gotlänningarna Losec för drygt sex miljoner kronor. Om de istället valt Lanzo skulle samhället och patienterna spara 2,3 miljoner kronor.
Rubbad balans
På AstraZeneca, som säljer Losec, är man upprörd.
? Om en part, det vill säga landstingen, förändrar spelreglerna för information så bör väl också den andra parten ha rätt att vända sig direkt till patienterna, säger Staffan Ternby, informationschef på företaget. Initiativet från kommittén på Gotland har rubbat balansen hävdar han.
? Med utvecklingen av magsårsmedicinen har antalet kirurgiska ingrepp sjunkit dramatiskt vilket inneburit stora besparingar för samhället. Men, säger Staffan Ternby, företaget kommer att återta initiativet igen genom utveckling av nya produkter.
? Jag tycker det är en rättighet för patienten att få reda på de här stora prisskillnaderna. Något annat är egentligen en omyndigförklaring, säger Lena Idman.
? Eftersom många som använder de här medlen betalar hela kostnaden själv kan bytet av preparat innebär en besparing på flera hundralappar för konsumenten.
Att man på Gotland fått en så stor förändring av försäljningen beror, säger Lena Idman, inte enbart på annonseringen.
? Man ska inte glömma att det här är en ö. Det gör det ganska lätt att få igenom gemensamma terapirekommendationer. Men annonserna har förstås bidragit till att inte bara läkarna utan också patienterna varit införstådda.