Företaget Glaxosmithkline consumer healthcare marknadsför en lång rad rad receptfria läkemedel. Som medlem i Läkemedelsindustriföreningen, LIF, har företaget förbundit sig att följa läkemedelsbranschens etiska regelverk.
Det innebär bland annat att företaget ska skicka in ny läkemedelsreklam till informationsgranskningsnämnden, IGN. Kravet omfattar all ny reklam och information som företaget tar fram, som till exempel trycksaker, reklamfilmer, webbsidor och annonser.
IGN granskar sedan dessa så kallade pliktexemplar för att se att de följer de etiska reglerna.
Inga pliktexemplar från Glaxosmithkline
När IGN kontrollerade sin statistik över pliktexemplar såg nämnden att Glaxosmithkline consumer healthcare inte hade skickat in ett enda pliktexemplar för receptfria läkemedel under hela 2019 och inte heller under de första åtta månaderna 2020. IGN skrev till företaget och efterlyste ”en förklaring till detta förhållande”.
I sitt svaromål har företaget ingen tydlig förklaring. Men medger i alla fall att inga pliktexemplar har skickats in trots att det finns interna rutiner för detta.
”Från när vi uppmärksammades om detta ärende har vi börjat se över våra processer, rutiner och utbildat ny personal i hur pliktexemplar ska hanteras”, skriver företaget.
IGN konstaterar att Glaxosmithkline har överträtt regelverket och beslutar att företaget ska betala en straffavgift på 110 000 kronor.