Företag:
Astrazeneca
Instans:
IGM
Diarienummer:
W1382/12
I sin marknadsföring av det antipsykotiska läkemedlet Seroquel använder Astrazeneca beskrivningen ”Styrka som skapar stabilitet i livet”. Vad syftar påståendet på undrar IGM och menar själv att budskapet måste tolkas som att Seroquel skulle vara bättre än andra antipsykotika, något det inte finns täckning för i SPC:n.
Enligt företaget ska meningen inte tolkas som en jämförelse i effektivitet utan syftar på det breda indikationsområdet och de många tablettstyrkor som möjliggör en individanpassad behandling. Enligt Astrazeneca är budskapet ”Styrka som skapar …” något man sedan lång tid tillbaka använt i sina kampanjer till målgruppen
Den förklaringen köper inte IGM som hävdar att det inte ens för en psykiatriker är självklart att ”Styrka som skapar stabilitet i livet”, med styrka i singularis, skulle avse att läkemedlet finns i olika styrkor.
IGM har också synpunkter på den allt för lilla storleken på minimiinformationen samt att företaget inte uppmanat läkare att beakta medlets säkerhetsprofil.
Totalt rör det sig om en normal förseelse tycker IGM och uppmanar företaget att betala 90 000 kronor.