Företag:
MSD
Instans:
IGM
Diarienummer:
W1367/12
Överträdelserna och avstegen från reglerna är så många och har fått så stor spridning att IGM bedömer MSD:s förseelse som allvarlig, vilket innebär att annonsen för triptanen Maxalt, som bland annat publicerats i Läkartidningen ska kosta företaget 120 000 kronor,enligt Industrigranskningsmannen.
Förutom att generisk benämning och information om att indikationen enbart gäller för vuxna saknas, är det påståendena om att den här triptanen skulle vara särskilt effektiv som fått IGM att reagera.
Påståendet att Maxalt och Maxalt Rapitab skulle vara särskilt effektiva jämfört med andra triptanberedningar i samma läkemedelsgrupp saknar stöd i produktresumén hävdar IGM som inte heller sett några jämförande studier som skulle ha visat på sådana skillnader.
IGM reagerar även på att MSD i annonsen med påståendet om den särskilt snabba smärtlindringen förmedlar intrycket att de två produkterna i annonsen ger lika snabb lindring. Det påståendet finns inte heller självklart förankrat i SPC:n, enligt IGM.
MSD hävdar att påståendet om särskilt snabb lindring lindras av att annonsen innehåller ”kan ge…”. Det håller inte anser IGM. Den neutraliseringen har liten betydelse då annonsen till exempel domineras av en klocka med 30 minuter mycket framträdande och reservationslöst angivet på urtavlan.
MSD har överklagat IGM:s beslut.