Företag:
Pfizer
Instans:
IGM
Diarienummer:
W1372
I maj i år skickade företaget Abbott en så kallad upphörande uppmaning till konkurrenten Pfizer om att Pfizer omgående skulle lägga ned den marknadsföring av TNF-hämmaren Enbrel som publicerats bland annat i tidningen Reumatologi, Best Practise. En försäkran om detta ville Abbott ha senast den 17 juli.
Det fick man också, men Abbott är inte nöjt med svaret som företaget anser är alltför vagt och att Pfizer egentligen inte håller med om anmärkningarna. Abbott har därför skickat över ärendet till IGM.
Men IGM ger inte Abbott sitt stöd utan finner tvärtom att Pfizer, enligt hans bedömning, på i princip alla punkter säger sig vara beredda att göra förändringar. Om dessa kommer att räcka går inte att bedöma nu, menar IGM, som i sin bedömning påpekar att Pfizer dragit tillbaka den kritiserade annonsen och montern. Abbotts kritik var bland annat annonsens utformning som en vägskylt som kunde uppfattas som ett slags vägskäl för läkarkåren att antingen välja att gå åt det håll som Enbrel visade eller välja någon av de andra som alla visade åt samma håll, men var betydligt mindre.
Abbotts kritik om att marknadsföringen också förmedlar den felaktiga uppfattningen att Enbrel inte alls ger upphov till neutraliserande antikroppar har Pfizer utlovat förändra, menar IGM, även om Abbott är missnöjt med svaret man fått.
IGM anser alltså till skillnad mot Abbott att Pfizer utlovat att göra förändringar, justera, klargöra och nyansera för att undvika missförstånd.
Inte på en enda punkt går IGM på Abbotts linje och därför får företaget betala 40 000 kronor till IGM. Abbott har överklagat beslutet till NBL