Företag:
Abbvie
Instans:
IGMp
Diarienummer:
W1481/14
Abbvie skickade innan publicering två annonser för Humira, adalimumab, i i Gastrokuriren till IGMp. IGMp reagerade på formuleringar som "Humira – från symtomlindring till bibehållen remission" och "Humira. Bibehållen remission" och ansåg att de uttalanden var kategoriska och reservationslösa och inte var kvalificerat underbyggda.
Abbvie meddelade då IGMp att man inte skulle använda annonsen i befintligt skick och beklagade formuleringarna.
En tid senare anmärkte IGMp på att en annons med samma slags formuleringar använts i Gastrokuriren. IGMp menar att påståendet om bibehållen remission är utan kvalificerad underbyggd förklaring och ett oklart kategoriskt och reservationslöst påstående för den mindre initierade läkaren. Humira har inte visat sig ge bibehållen remission för alla patienter med ulcerös kolit, över tid, med eller utan behandling. Påståendet är därför inte förankrat i SPC.
Abbvie har accepterat anmärkningen och kommer inte att använda annonsen igen.
IGMp bedömer detta som en normal förseelse och ålägger Abbvie att betala en IGM-avgift på 90 000 kronor.