Företag:
Reckitt Benckiser Health Care
Instans:
IGM
Diarienummer:
W1368/12
Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman, IGM, har reagerat på en reklamfilm för Galieve. I filmen anges det på en särskilt textplatta att läkemedlet, som används för behandling av symtom på gastroesofageal reflux, är effektivt.
Enligt IGM ger det tittaren uppfattningen att Galieve konstaterats vara särskilt effektivt vid lindring av symtomen, men formuleringen särskild effektivitet har inte något särskilt stöd i SPCn. Det kan också uppfattas som att läkemedlet skulle vara mer effektivt än konkurrerande läkemedel. NBL har tidigare konstaterat att ordet effektiv ska användas med försiktighet och omtanke. IGM anser att reklamfilmen strider mot artikel 102 och 104 i Läkemedelsbranschens etiska regelverk, LER.
IGM reagerar även på att minimiinformationen försvinner så snabbt i reklamfilmen vilket innebär att ingen hinner läsa mer än början. Det är också i strid med LER.
Reckitt Benckiser Health Care (Scandinavia) A/S skriver i ett yttrande till IGM via sitt ombud att man har slutat med reklamfilmen. Företaget hänvisar till en dom i marknadsdomstolen från den 25 juli 2012 att man har rätt att använda påståendena ”snabb lindring” och ”effektiv lindring”. Vad gäller minimiinformationen påpekar företaget att det är skillnad på hur text presenteras i tv-reklam.
IGM är inte bunden av marknadsdomstolen utan ska förhålla sig till LER. Eftersom ”effektiv behandling” inte till alla delar stämmer överens med produktresuméerna anser IGM att företaget strider mot god marknadssed. IGM tar inte heller hänsyn till att filmen inte längre visas.
IGM anser att reklamfilmen strider mot artikel 102, 104 och 119 i LER. Eftersom Reckitt Benckiser Health Care inte är medlem i LIF, IML eller FGL saknas förutsättningar att debitera IGM-avgift och förseningsavgift.