Företag:
Novartis AB
Instans:
IGMa
Diarienummer:
R015-14
Novartis har i en kampanj publicerat fyra olika banners på sajter om nikotintuggummit Nicotinell. I själva annonserna har det inte funnits tillräcklig information om att det rör sig om läkemedel vilket fått IGMa at reagera. I en av annonserna saknas det helt sådan information. I tre av dem finns uppgift om att det rör sig om ett receptfritt läkemedel för rökavvänjning men det saknas annan information som ska finnas med vid marknadsföring, som adress och tillverkare.
Även om det i dessa tre banners finns uppmaningar om att klicka sig vidare till det som heter ”Sluta röka med smakgaranti”, Prova med smakgaranti” och” Läs om smakgarantin” så är det enligt IGMa inte en tillräckligt tydlig hänvisning till sidor med mer information om läkemedlet eller företaget.
IGMa hänvisar till ett NBL-ärende som fastslår att ….”trots att en banner i första hand utgör en länk till en webbsida, har den i sig karaktär av marknadsföring. Därför måste bannern innehålla vissa uppgifter som användaren kan ta del av oavsett om han sedan klickar sig vidare”.
IGMa bedömer överträdelsen som lindrig och Novartis åläggs att betala en avgift på 40 000 kronor.