Förslag till reklamförbud för receptbelagda läkemedel

En arbetsgrupp som utrett formerna för den framtida läkemedelsreklamen föreslår att ett formellt förbud mot reklam för receptbelagda läkemedel införs i Sverige.

12 mar 2004, kl 09:55
0

Annons

Igår överlämnades promemorian “Formerna för den framtida läkemedelsreklamen” till socialminister Lars Engqvist. Gruppen, ledd av rättschefen Björn Reuterstrand vid Socialdepartementet, föreslår i promemorian ett förbud mot marknadsföring av receptbelagda läkemedel till allmänheten. Förslaget gäller både human- och djurläkemedel, samt sådana varor som har beretts i enlighet med en erkänd homeopatisk metod och som registrerats av Läkemedelsverket. Däremot vill gruppen undanta kampanjer för vaccinationer mot infektionssjukdomar, om de uppfyller de övriga bestämmelserna om marknadsföring av läkemedel till allmänheten.

Gruppen anser att det är Läkemedelsverket som ska ha tillsyn över de nya författningsbestämmelserna om marknadsföring av läkemedel. Det ska gälla även sådan marknadsföring av läkemedel som förekommer i TV och som i dag övervakas av Konsumentombudsmannen. Läkemedelsverket ska kunna förbjuda en näringsidkare att fortsätta med marknadsföring som strider mot lagen, inklusive sådana läkemedel som godkänts enligt den ömsesidiga proceduren. Det förutsätts att branschens egenåtgärdssystem, innefattande IGM och NBL, även fortsättningsvis kommer att fylla en viktig funktion.

När det gäller receptfria läkemedel, där reklam redan i dag är tillåten, vill gruppen att marknadsföringen inte får vara otillbörlig eller vilseledande. Vissa påståenden eller omnämnanden, som bedöms som otillbörliga eller vilseledande när de riktas till allmänheten, skall vara förbjudna i sådan marknadsföring. Man vill även att all läkemedelsreklam som riktas till allmänheten ska vara utformad så att det klart framgår att det är fråga om en annons och att produkten är klart beskriven som ett läkemedel. Gruppen föreslår också att reklamen ska utformas så att den främjar en ändamålsenlig användning av produkten genom en presentation som är aktuell, saklig och balanserad. Därför måste annonsen bygga på vad som är dokumenterat i produktens produktresumé (SPC) eller i Fass.

Slutligen vill arbetsgruppen att den som har fått ett läkemedel godkänt inom företaget skall ha en funktion med vetenskaplig kompetens som övervakar informationen om läkemedlet. För att kunna övervaka informationen om läkemedel bedömer utredaren att det krävs kompetens inom områdena informationsvetenskap, medicin och juridik.