Farmaciförbundet har mätt arbetsmiljöklimatet i apoteksbranschen och är bekymrade över resultaten.
– Jag tycker att detta är väldigt allvarligt med tanke på att vi förra året gjorde en specialkörning av motsvarande undersökning och presenterade företagsspecifika resultat för respektive företagsledningarna. Ändå ledde detta inte till några åtgärder, utan siffrorna i årets undersökning har blivit ännu sämre, säger Carina Jansson, ordförande i Farmaciförbundet, i ett pressmeddelande.
Enligt undersökningen anser 64 procent att det blivit sämre under det senaste året, den siffran var 55 procent i undersökningen 2011. Många anser också att arbetsklimatet blivit tuffare, 79 procent tycker det medan bara 7 procent inte tycker att det blivit tuffare. Stressnivån är också hög, 75 procent känner sig slitna efter arbetsdagens slut och var femte anställd måste minst en gång i veckan jobba under lunchen. Den stressiga arbetsmiljön leder till att många anställda haft problem med bland annat sömnproblem, allmän oro och olika fysiska besvär.
På grund av tidsbrist anser sig nästan två tredjedelar inte hålla sig informerade om nyheter inom läkemedelsområdet, sex av tio anställda känner inte att de har tillräcklig tid för rådgivning och 38 procent av receptarierna oroar sig för att recepthanteringen inte gjorts korrekt på grund av tidsbrist.
– För medlemmar är måttet rågat efter ett par år med stora arbetsmiljöproblem. Om arbetsgivarna inte tar problemen på allvar blir vi tvingade att koppla in Arbetsmiljöverket, våra medlemmar har rätt till en bra arbetsmiljö, säger Ann Lind, ombudsman med ansvar för arbetsmiljöfrågor, i ett pressmeddelande.