?Försäljningen är viktigare än att varna patienterna?

Allt fler röster höjs för att industrin ska redovisa även negativa resultat. Hittills har profiten styrt men ett socialt medvetet företag bör kommunicera all forskning till både vårdgivare, läkare och patienter, menar Curt Furberg.

22 sep 2004, kl 17:58
0

Annons

På allt fler håll höjs det röster för att läkemedelsföretag måste redovisa alla kliniska prövningar av läkemedel, både med positiva och negativa resultat (se även artikel på nyhetsplats).

För Curt Furberg, svenskamerikansk professor vid Wake Forest University i North Carolina i USA, blev det aktuellt i och med Allhatstudien, där han var ordförande i styrkommittén. Läkemedelsföretaget Pfizer betalade runt 40 miljoner USD till NIH, National In- stitute of Health, för att få med doxazosin (Alfadil) i Allhat. De andra substanserna som undersöktes var klortalidon, amlodipin och lisinpopril.

? Vi tyckte det var bra för då hade vi inga jämförande data på doxazosin, säger Curt Furberg.

Men doxazosinarmen avbröts i förtid då klortalidon visade sig halvera risken för hjärtsvikt jämfört med doxazosin. Resultaten publicerades i den amerikanska tidskriften Jama i april 2000. Men det var inte populärt hos Pfizer, enligt Curt Furberg.

? Trots en överenskommelse med oss började Pfizer direkt arbeta för att minimera skadeverkningarna som detta skulle kunna innebära för försäljningen av doxazosin. Det ledde till slut till att Pfizer stämdes för att man inte gått ut och informerat läkare och allmänhet om det negativa resultatet.

Viktigast är försäljningen

I en aktuell artikel i tidskriften Current Controlled Trials in Cardiovascular Medicine diskuterar Curt Furberg vilket ansvar läkemedelsföretagen har gentemot allmänheten. Han menar att ett socialt medvetet företag snabbt uppdaterar sina bipacksedlar utifrån ny dokumentation, man kommunicerar med både vårdgivare och läkare angående ny forskning samt använder sig av massmedia för att även nå patienterna.

? Men enligt en ny bok av Marcia Angell är det enbart profitmotiv som styr vad de rapporterar. Man är rädda att negativa resultat ska leda till minskad försäljning. Försäljningen är viktigare än att varna patienterna, säger Curt Furberg.

Hans lösning är att det måste ställas legala krav på att läkemedelsföretagen måste registrera och redovisa alla kliniska prövningar.

? Dessutom behövs någon form av ?independent office? som övervakar att detta sköts på rätt sätt.