Företag ger prisuppgifter via Twitter

Företag ger prisuppgifter via Twitter

För att kunderna ska få aktuell information om priser på läkemedel har
ett amerikanskt företag upprättat en tjänst på Twitter. Genom att
skicka en förfrågan ska kunderna få svar på om var i området den
billigaste varianten av ett visst preparat säljs.

21 okt 2009, kl 13:37
0

Annons

På den pågående Läkemedelskongressen i Stockholm ägnades stora delar av tisdagen åt sociala medier och läkemedel. Att patienterna själva kan sprida information om preparat och behandlingar samtidigt som läkemedelsföretagen själva är omgärdade av regler för hur de får bete sig gör att makten flyttas från producent till patient. I USA där reglerna inte är lika omfattande som här används olika typer av interaktiva tjänster redan i hög utsträckning.

Ett av de senaste fenomenen är en Twittertjänst som ska ge patienterna prisuppgifter, rapporterar nyhetstjänsten Fierce Healthcare. I USA har kraven på att sälja den billigaste varianten av en produkt ökat i takt med att landets hälso- och sjukvårdskostnader ökar. Men undersökningar visar att när de ska köpa ett läkemedel har de ofta dålig kunskap om prisskillnaderna.

För att komma till rätta med det har ett företag lanserat en twittertjänst, ASKch, som ska hjälpa kunderna. Genom att skriva in vilket preparat du behöver och var du befinner dig får du uppgifter om var närmaste billigaste varan finns.

Går man in och tittar på tjänsten ser man att vanliga frågor handlar om priset på Lipitor (atorvastatin) och Paxil (paroxetin). Än så länge är det en testversion av tjänsten som körs men tanken är att den ska kunna ge prisuppgifter även om hälsovård.

Läs ett större reportage om läkemedel och sociala medier i nr 6 av Läkemedelsvärlden.