För den med e-legitimation är det en enkel sak att beställa sina receptbelagda läkemedel via apotekens webbtjänster. Alla kedjorna, plus några till, har i dag den tjänsten.
Med legitimationen loggar jag in och här finns mina aktuella recept redovisade. Liksom mitt senaste uttag. Eftersom det gjordes för bara några dagar sedan på ett fysiskt apotek upplyser mig e-tjänsten om att jag bör jag vänta ett par månader med nytt uttag för att få del av läkemedelsförmånen.
Ur det receptfria sortimentet och bland handelsprodukterna är det bara att välja utan några egentliga restriktioner. Här kan jag botanisera bland produkter för egenvård och på en del sajter också få råd om jag känner mig hängig och febrig. Vill jag tala med en farmaceut kan jag maila eller ringa.
Jag beställer en ask Alvedon och en påse mellanrumsborstar som landar på hallgolvet redan dagen efter beställningen. Ett par av apotekskedjorna erbjuder, mot en avgift, hemleverans samma dag som beställningen görs. Mindre paket skickas till hemadressen på en till ett par dagar. Större paket kan hämtas på ett utlämningsställe, eller om man vill, på ett apotek.
E-handel med läkemedel är förstås här för att stanna. Men även om området växer är det fortfarande en mycket marginell del av apotekens omsättning. Hur marginell finns det dock inte någon statistik på. Genombrottet låter vänta på sig.
Apotea, som startade för fyra år sedan, är det enda helt nätbaserade apoteket i Sverige. Hittills ett mycket framgångsrikt sådant. Men en liten aktör sett till hela apoteksbranschen som omsätter cirka 35 miljarder konor. I fjol blev företagets omsättning 585 miljoner kronor, mer än en fördubbling jämfört med 2014. Målet för i år är att närma sig en miljardomsättning.
Omsättningen kommer i första hand från försäljning av receptfria varor. Expediering av receptbelagda läkemedel är visserligen en växande del, men fortfarande liten. Av de över 226 000 receptrader som expedieras varje dag på våra apotek har cirka 2000 gått via Apoteas farmaceuter.
Receptarien Anna Grenholm arbetar sedan ett år tillbaka med de receptbelagda ordrarna hos Apotea. Hon tycker inte att frånvaron av fysisk kundkontakt över disk minskat på den farmaceutiska rådgivningen eller gjort den sämre. Den har bara förändrats.
– Vi har den kundkontakt vi behöver, tycker jag. Det är bara nya vägar att kommunicera på.
Förutom rådgivning på telefon och kontakt via mejl chattar Anna Grenholm och hennes arbetskamrater med kunder via hemsidan.
– Vi kommunicerar med kunderna när de har tid. Inte när de stressade står vid apoteksdisken och undrar om parkeringen håller på gå ut. Och inte sällan skickar jag med en lapp för att till exempel uppmärksamma kunden på att dosen förändrats sedan det tidigare receptet.
Farmaceuter med erfarenhet av e-expediering menar att många kunder öppnar sig mer och ställer frågor som de inte gör när de står öga mot öga med farmaceuten. Anna Grenholm ser egentligen inga nackdelar med att expediera läkemedel via e-tjänst, men reserverar sig med att hennes erfarenhet är begränsad.
– Hittills tycker jag att möjligheterna att koncentrera sig på den farmaceutiska delen är bättre här än på ett öppenvårdsapotek. Jag kan i lugn och ro kontrollera doseringar och eventuella interaktioner. Och jag kan alltid kontakta kunden, även om jag inte har hen framför mig.
En skillnad som Anna Grenholm och andra farmaceuter nämner är att man kan koncentrera sig mer på farmaceutrollen och mindre på att driva butik. Till exempel deltar man inte i merförsäljning eller kampanjer.
– Det tycker jag är en fördel, men tycker man om den kundkontakten är det förstås en nackdel.
En annan skillnad är att farmaceuter som expedierar via nätet i stort sett slipper diskussionen om generikautbytet. På nätet väljer kunden förpackning själv. De byten som är möjliga kommer upp, först det som TLV beslutat om som periodens vara. Men också andra alternativ och vad de i så fall kostar. En redogörelse om generikautbytet finns också att läsa.
E-handeln tycks alltså, enligt de som arbetar via nätet, frigöra tid att ägna sig åt sin farmaceutiska profession och rådgivning. Men de säger också att även om mejl, chatt, telefon och information på nätet är nya kanaler för kommunikation finns det förstås svagheter när det personliga mötet uteblir. Att inte möta och se någon fysiskt kan göra att information uteblir.
Å andra sidan har forskning, från bland annat Uppsala universitet, visat att farmaceuter i butiker inte sällan missar den farmaceutiska rådgivningen.
Detta är första delen av tre i en artikelserie om vad e-handel med läkemedel betyder för konsumenten, farmaceutrollen och patientsäkerheten. Del två publiceras på onsdag den 9 mars.
Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer
Jag vill köpa soblir och Imovan 7.5