Fem indikatorer ska jämföra apotekens kvalitet

För att hjälpa kunderna att välja rätt apotek har det nu tagits fram ett antal indikatorer för att underlätta valet.

10 jun 2014, kl 16:17
1

Annons

Cecilia Bernsten

Det är Läkemedelsverket som arbetat med att ta fram indikatorer för god patientsäkerhet, tillgänglighet och kvalitet på apotek.

Arbetet har skett i samverkan med bland annat Socialstyrelsen, Sveriges Apoteksförening, Apotekarsocieteten och Konsumentverket.

När förslaget nu lämnats till socialdepartementet innehåller det fem indikatorer: 

  • Finns det möjlighet att via apotekets hemsida och per telefon förbeställa receptförskrivna läkemedel och att få återkoppling från apoteket när de finns klara att hämta?
  • Har apoteket skriftliga instruktioner om rådgivning om människors och djurs användning av receptfria läkemedel?
  • Finns det ett rullstolsanpassat avskilt utrymme för enskild rådgivning?
  • Erbjuder apoteket tidsbokad rådgivning?
  • Har apoteket ett dokumenterat arbetssätt för avvikelsehantering?

Förutom dessa fem har Läkemedelsverket förslag på två indikatorer som behöver diskuteras ytterligare eftersom de idag inte går att mäta på ett tillförlitligt sätt.
Det gäller andel kunder vars recept kontrolleras med hjälp av elektroniskt beslutsstöd och andelen kompetensutvecklingstimmar.
– Tekniken för att mäta andelen recept på varje apotek som kontrolleras i EES är inte så utvecklad att vi idag kan använda det som indikator, säger Cecilia Bernsten på Läkemedelsverket och den som ansvarar för rapporten.

Läkemedelsverket har haft som uppdrag att ta fram rapporten, däremot har det inte ingått att föreslå vem som nu ska göra jobbet det vill säga ta in data och publicera. Myndighetens förslag är att varje enskilt apotek ska svara på frågorna, och sända in svaren till den myndighet eller organisation som får ansvaret och att det bör ske en gång om året.
– Det är ju så att säga ett råjobb att ta fram de konkreta frågorna, till exempel om den tidsbokade rådgivningen är gratis eller kostar, men också att sända ut enkäter samla in svar och publicera dem, säger Cecilia Bernsten.

Meningen med indikatorerna är att kunderna lätt ska kunna hitta jämförelserna och att varje apotek ska ha sina svar publicerade på hemsidan. Nu har rapporten hamnat på socialdepartementets bord. Och det finns idag inte någon tidsaspekt; alltså när indikatorerna för kvalitet på apotek realiseras.
 

Enligt Caroline Nilsson departementssekreterare på socialdepartementet kommer inget att hända förrän efter semestrarna.

1 Kommentar

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Den första indikatorn består ju av fyra indikatorer! Om man kan förbeställa på hemsida, men inte telefon, hur uppfyller man indikatorn då? Och om man kan förbeställa, men inte får återkoppling? Och andra komninationer…
    Indikator två består av två indikatorer! Om apoteket bara stasar på veterinärsortimentet och inte har info om humana receptfria läkemedel, uppfylls då indikatorn?