I USA har direktreklam för läkemedel varit tillåtet sedan 1997. Fenomenet har debatterats flitigt och krafterna både för och emot har varit starka bland ledande politiker. Företagen spenderar stora summor på att få amerikanerna att hitta till just sina läkemedel med hjälp av filmer och annonser. Effekten av hur dessa påverkar försäljningen har varit svår att påvisa, liksom vilken information som egentligen går fram till konsumenten.
Kritiker menar att annonserna framställer produkterna överdrivet positivt genom att se lyxiga och glassiga ut och att information om eventuella biverkningar inte kommer fram. FDA beslöt redan 2007 om att arbeta fram en standard för direktreklam för läkemedel men inte haft några bra mått för hur en sådan skulle se ut. Nu har myndigheten designat en studie som de hoppas ska hjälpa dem i rätt riktning.
FDA ska låta 2 400 försökspersoner titta på en reklamfilm för ett påhittat blodtryckspreparat och sedan ta reda på vilken information de minns genom att försökspersonerna får svara på frågor om de risker och fördelar som togs upp i filmen. Resultatet hoppas de sedan kunna använda för att ta fram en standard för direktreklam i tv. Modellen för studien är just nu ute för kommentarer hos olika aktörer och den har redan stött på kritik för att inte vara trovärdig och för att används statliga pengar på ett felaktigt sätt.