Missade varning i annons om Ipren till små barn

Missade varning i annons om Ipren till små barn

Ett mail med marknadsföring om Ipren saknade en varning som fanns med i produktresumén, påpekar IGN.

13 dec 2022, kl 08:13
0

Annons

I mailannonsen ”The baby calendar Ipren” som riktade sig till småbarnsföräldrar marknadsförde företaget McNeil Sweden AB Ipren (ibuprofen). Där beskrevs tecken på feber, tips för att få barnet att må bättre samt hur Ipren kunde hjälpa. Annonsen saknade dock en varning som fanns med i produktresumén och handlade om att vårdnadshavare ska kontakta läkare innan användning om de tror att barnet kan vara uttorkat. Detta var i strid med Läkemedelsbranschens etiska regelverk, LER, bedömer Informationsgranskningsnämnden, IGN, och fäller nu företaget.

Företaget accepterar anmärkningen och skriver till IGN att det håller med om att det ”skulle ha varit lämpligt med en tydlig mening om uttorkning och användning av lpren.” I sitt svar uppger företaget också att det har stoppat sändningen av mejlet och lagt till varningen i annonsen.

”Vi hoppas att de åtgärder vi har vidtagit kommer att hjälpa till att försäkra IGN om att vi tar vårt ansvar för att främja säker användning av läkemedel på största allvar”, skriver företaget.

Enligt LER ska företagen säkerställa att viktiga varningar och begränsningar om läkemedel finns med i marknadsföringen, konstaterar IGN. Nämnden hänvisar bland annat till flera ärenden då IGN tidigare har bedömt att en graviditetsvarning skulle ha tagits med vid information som riktar sig till kvinnor i fertil ålder.

Eftersom målgruppen för annonsen om Ipren var småbarnsföräldrar var det särskilt viktigt att ha med den aktuella varningen, bedömer IGN. Företaget måste nu betala 110 000 kronor i straffavgift.