Informationsgranskningsnämnden, IGN, fäller företaget Galderma nordic AB för marknadsföring till minderåriga av läkemedel. Sådan marknadsföring till barn under 18 år är förbjuden i det etiska regelverket.
Galderma marknadsför acneläkemedlet Basiron 5%. IGN har uppmärksammat att företaget har publicerat en annons för Basiron på webbplatsen twitch.tv. Detta är en webbplats för bland annat direktsänd videoströmning av material som handlar om datorspel. Användare kan skapa sin egen kanal och lägga ut filmer på när de spelar. Man kan livekommentera och chatta.
IGN pekar på att användarvillkoren för twitch säger att tjänsterna får användas av personer från 13 år och uppåt. Eftersom läkemedelsbranschens etiska regelverk förbjuder läkemedelsreklam till minderåriga anser IGN att annonsen är en överträdelse.
I sitt svaromål framhåller Gadema att annonsering på twitch inte automatiskt strider mot regelverket eftersom det på plattformen går att styra annonser till en målgrupp över 18 år. Företaget skriver vidare att dess policy är att alltid styra annonser i digitala medier till en vuxen målgrupp.
Dock hade en miss i kommunikationen om Basiron-annonseringen gjort att twitch inte gjorde sådan styrning denna gång. Företaget förklarar att informationen om åldersstyrning föll bort i sista steget av kommunikationen med webbföretaget.
”Det inträffade är mycket olyckligt, men en enskild företeelse orsakad av den mänskliga faktorn”, skriver företaget som medger sitt misstag.
IGN beslutar att Galderma ska betala 55 000 kronor i straffavgift.