Informationsgranskningsnämnden, IGN, kritiserar läkemedelsbolaget Haleon för TV-reklam med oläslig information om Alvedon. Reklamfilmen strider, framhåller IGN, mot den artikel i läkemedelsbranschens etiska regelverk som säger att texten i läkemedelsinformation ska vara lätt läsbar.
Det så kallade konsumenthälsobolaget Haleon bildades 2022 när läkemedelsbolaget GSK delades upp i två företag. Haleon marknadsför det välkända receptfria läkemedlet Alvedon mot smärta och feber.
Noterade oläslig information om Alvedon
IGN-ärendet gäller en reklamfilm om Alvedon som dök upp under en sändning på TV6 den 19 juli. Filmen visades bara på en del av TV-skärmen och den obligatoriska informationstexten var därför oläslig, konstaterar IGN.
Haleon förklarar i sitt svaromål att den aktuella filmen inte var tänkt för det nya mediaformatet bild-i-bild, men att den ändå hamnade där. Med bild-i-bild menas att en reklamfilm rullar samtidigt som man kan följa en livesändning.
Företaget har stoppat fortsatt visning av Alvedonfilmen i detta format och underrättat sin mediabyrå om anmärkningen.
Får betala straffavgift
IGN konstaterar att företaget accepterar anmärkningen och har rättat till felet.
Straffavgiften för överträdelsen blir 110 000 kronor.