Det är genom miljöpartiets riksdagsledamot Thomas Nihlén som kommissionen fått kännedom om att Sverige inte fullt ut anpassat sin lagstiftning om läkemedelsreklam till EU-reglerna. Sverige är nämligen det enda land där vaccinationskampanjer till allmänheten är tillåtna, utan att de i så fall först godkänts av myndigheterna. Något som de två företag som marknadsför HPV-vacciner utnyttjat i massiva marknadsföringskampanjer.
Thomas Nihlén har genom sin partikollega i EU-parlamentet, Carl Schlyter drivit frågan till kommissionen som nu svarat.
Och kommissionen ber nu regeringen klargöra vilka regler som gäller för vaccinationskampanjer i Sverige. I ett svar till Carl Schlyter skriver EU-kommissionären Günter Verheugen att situationen inte är förenlig med förutsättningarna i EU-direktivet.
? Jag tycker det är viktigt att Sverige införlivar direktivet fullt ut, säger Thomas Nihlén.
Men Thomas Nihlén anser också att Läkemedelsverket gjort en tvivelaktig tolkning av den svenska lagstiftningen när det gäller vilka typer av vaccinationskampanjer som ska vara tillåtna för marknadsföring direkt till allmänheten.
? I förarbetena till lagtexten står det att syftet med undantagen är att tillåta vaccinationer mot infektionssjukdomar och så nämner man resevacciner.
Thomas Nihlén menar att Läkemedelsverkets tolkning att marknadsföring av HPV-vaccinerna tillhör undantagen är tvivelaktig.
Att EU-kommissionen tar upp frågan innebär att ärendet till sist kan hamna i EG-domstolen. Till Svenska Dagbladet säger socialminister Göran Hägglund att den svenska modellen enligt hans preliminära bedömning lever upp till EU-reglerna.