Egna varumärken en regeringsfråga

Enligt Läkemedelsverket skulle en lansering av apotekens egna läkamedel troligen leda till ett utarmat sortiment av receptfria läkemedel.– Även om apoteken enligt den nya lagstiftningen inte behöver sälja alla receptfria läkemedel är ju intentionen att det ska finnas ett så stort sortiment som möjligt för kunderna, säger Gert Ragnarsson på Läkemedelsverket. Om apotekskedjorna börjar sälja […]

10 mar 2010, kl 15:26
1

Annons

Enligt Läkemedelsverket skulle en lansering av apotekens egna läkamedel troligen leda till ett utarmat sortiment av receptfria läkemedel.
– Även om apoteken enligt den nya lagstiftningen inte behöver sälja alla receptfria läkemedel är ju intentionen att det ska finnas ett så stort sortiment som möjligt för kunderna, säger Gert Ragnarsson på Läkemedelsverket.

Om apotekskedjorna börjar sälja OTC-preparat under egna varumärken befarar han att utbudet på de enskilda apoteken minskar, speciellt på mindre orter med bara ett apotek.
– Och det är en tendens vi vill motverka.

En möjlighet som vissa kedjor spekulerat i är att kringgå Läkemedelsverkets beslut genom att »låna ut« sitt namn till en generikatillverkare som då lanserar produkten under kedjans namn.

Frågan om egna varumärken är nu, efter en uppvakning från några apotekskedjor, en fråga för regeringen.
 

1 Kommentar

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. På vilket sätt skulle branded marks utarma sortimentet. Om förpackningen med tabletter innehållande 500 mg paracetamol kallas A eller B har inget med en “utarmning av sortimentet” att göra. Folk behandlar väl sin huvudvärk med en substans i en viss mängd och beredningsform, inte ett varumärke. Tacksam ifal den person på LmV som torgför denna bisarra åsikt om “utarmat sortiment” träder fram och utvecklar den vidare.