Postnord och Handelns utredningsinstitut följer sedan 2006 den svenska e-handelns utveckling och publicerar återkommande resultaten i E-barometern. Under 2022 sjönk e-handelns omsättning för första gången sedan starten av E-barometern, enligt Postnord. Minskningen sedan 2021 låg på sju procent.
Men två produktkategorier avvek och hade fortfarande en positiv tillväxt. Det gällde apoteksvaror som växte med tio procent och kläder och skor som växte med två procent.
Att apoteksbranschen behöll en expansiv utveckling inom e-handeln under fjolåret menar E-barometern bland annat beror på pandemin. Under de första pandemiåren blev, enligt rapporten, allt fler äldre kunder vana vid att beställa sina apoteksvaror på nätet. Och de har fortsatt att göra det sedan dess.
Apotekens e-handel sålde läkemedel och andra produkter för sammanlagt 10 miljarder kronor under 2022. Näthandeln stod för en femtedel av apotekens totala omsättning.
72 procent av nätapotekens försäljning bestod av receptläkemedel, 9 procent var receptfria läkemedel och 19 procent var andra produkter och tjänster.
I sin prognos för e-apoteksbranschen framhåller E-barometern att apotekskedjorna fortsätter att utveckla online-verksamheten. Samtidigt lyfter rapporten fram Läkemedelsverkets föreslagna nya regler för distanshandel med läkemedel som ett orosmoln för branschen.
E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning.