Läkare vill gärna tro att det är läkemedlet och inte deras egen entusiasm som gör ett visst läkemedel mer terapeutiskt effektivt, men att det är mer komplicerat än så bekräftas av en studie av beteendevetaren Dan Ariely vid Duke University i USA som publiceras i tidskriften JAMA.
Ariely gjorde tillsammans med forskare vid Massachusetts Institute of Technology en studie om hur läkemedlets pris påverkar smärteffekten. Forskarna använde en standardmetod för att framkalla smärta via en svag elektrisk stöt till försökspersonernas handled och de fick sedan placebo. Hälften av deltagarna fick en broschyr som beskrev läkemedlet som ett nyligen godkänt läkemedel som kostade 2,50 dollar per dos och hälften fick en broschyr som informerade om att läkemedlet kostade 10 cent utan att redogöra varför det var så billigt. I högkostnadsgruppen var det 85 procent av deltagarna som beskrev en minskad smärta och i lågprisgruppen var det 61 procent.
Resultatet från vårt relativt begränsade experimentet pekar på en rad större frågeställningar, skriver Ariely i en kommentar. Resultatet stämmer med tidigare forskning om hur patienter uppfattar kvalité och hur det påverkar den terapeutiska effekten. Han menar att det som är särskilt intressant är kombinationen av prisstyrd konsumentförväntan och den välkända placeboeffekten. Resultaten pekar på att det är viktigt att läkemedel ger intryck av att vara exklusiva och inte distribueras i enkla bruna förpackningar. Och hur ger vi patienterna billigare läkemedel eller generika utan att de uppfattas som mindre effektiva, undrar han.
Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer
fsdfsdfdsfdsfdsfsdfdsfsd