Men EG-domstolen ger EU-kommissionen delvis rätt i att GSK:s dubbla prissättning kan ha varit konkurrensbegränsande. Däremot har kommissionen inte undersökt om den differentierade prissättningen leder till ekonomiska fördelar, till exempel när det gäller finansiering av innovationer inom läkemedelsområdet. Kommissionen måste därför ta upp Glaxosmithklines begäran om differentierade priser på nytt.
Bakgrunden till målet är att GSK mellan 1998 och 2000 tillämpade två olika priser på fem av sina mest populära produkter i Spanien. Priserna var lägre om grossisterna skulle sälja produkterna i Spanien och betydligt högre om de skulle säljas utanför Spanien. Detta uppfattades som ett försök att försvåra parallellhandel med läkemedel från Spanien till andra medlemsländer. GSK sökte dispens för sin prissättning med argumentet att skillnaden i pris endast reflekterade det faktum att inhemska priser i Spanien var lägre till följd av bestämmelser i spansk lag som inte tillät högre priser för inhemsk förbrukning.
Företaget menade också att det inte fanns någon ?överenskommelse? mellan företaget och grossisterna och att begränsande av parallellhandel var till fördel för konsumenterna genom att det säkerställer att tillräckliga vinster kvarstår till forskning och utveckling.
EU-kommissionen avvisade dessa argument och beordrade i sitt beslut 2001 GSK att upphöra med sin dubbla prissättning.