I dag finns distansapotek i Boden, Sollefteå, Falun och Hässleholm. Planer finns även för Mälardalen och Västra Götaland. Tanken är att de ska samordna leveranser till sjukvården, avtalskunder, ombud och liknande.
Men Marianne Dicander Alexandersson, vd på Kronans Droghandel, är inte positiv.
? Bygger man upp en kompletterande logistikstruktur, vilket innebär nästan dubbelt så många distribunaler jämfört med befintlig struktur, medför det en ökad miljöbelastning ur många aspekter.
Enligt Michael Camitz, chef för distansapoteken, ska transporterna gå i redan befintliga transportsystem.
? Vi köper inga speciallösningar utan fyller på transporter som redan går, till exempel Posten, DHL och Schenker. Vi kommer också att kunna plocka bort vissa led i dagens transportkedja. Det blir en bättre miljöhänsyn.
Tur och retur Boden
Det dröjer dock innan systemet är fullt utbyggt. Under våren kommer läkemedel transporteras från grossister i Mälardalen till distansapoteket i Boden. Därifrån skickas det vidare till privatkunder i Stockholm.
? Det blir så i ett pilotförsök vi ska driva. Anledningen är att det bara var Boden som kunde hantera de här leveranserna. 2005 blir det bättre, med distansapoteket i Mälardalen, säger Bo Gunnarsson, miljöchef på Apoteket.
Färre leveranser
Bo Gunnarsson menar att de stora miljöeffekterna skulle uppnås genom ett smidigt resonemang med Kronans Droghandel och Tamro, om de valde att samdistribuera läkemedel till apoteken och distansapoteken.
? Man har samkört tidigare, men i dag visar man inget större intresse för det.
KD och Tamro menar att det inte är så lätt.
? Visst vore det bra om vi kunde samleverera med KD. Lättast skulle det nog vara att hitta samleveranser till avlägsna platser, säger Rickard Syrén, Affärsansvarig Apotek på Tamro.
? Vi skulle gärna hitta en neutral lösning som är konkurrensmässigt gångbar. Men många apotek har av utrymmesskäl inte möjlighet att ta emot alla backar i en leverans. Största miljövinsten skulle snarare vara att minska frekvensen, att apoteken inte får daglig leverans, säger Marianne Dicander Alexandersson.