Fem frågor till farmaceuten Angelika Dudzus
”Det har gått bättre än vad vi hade förväntat oss”
Angelika Dudzus.

”Det har gått bättre än vad vi hade förväntat oss”

LmV har gjort ett nedslag på ett av alla de apotek som har startat den farmaceutiska tjänsten läkemedelssamtal.

15 dec 2022, kl 08:40
0

Annons

Nyligen startade det andra försöket med en farmaceutisk tjänst på 140 apotek runt om i Sverige. Efter försöksverksamheten med inhalationsvägledning handlar det denna gång om läkemedelssamtal. Samtalen erbjuds till patienter som precis har börjat med läkemedel mot höga blodfetter, så kallade statiner. Syftet är att öka patientens motivation till behandlingen samt förmågan att hantera medicineringen.

Läkemedelsvärlden har pratat med Angelika Dudzus som jobbar på Apoteket Ekorren i Bankeryd. Hon är en av de drygt 500 farmaceuter som hittills har certifierats för att erbjuda tjänsten.

Hur går läkemedelssamtalen till?

– Tjänsten består av två samtal och riktar sig till personer som precis har börjat med statiner. När en kund ska hämta ut läkemedlet för första gången erbjuder vi det första samtalet. Vi har då ett informationsmaterial som har tagits fram av Uppsala universitet samt en mall för samtal att utgå från. Vi frågar om hur patienten uppfattar sin behandling och kommer sedan med rådgivning utifrån kundens frågor. Efter cirka tre veckor har vi ett uppföljningssamtal med kunden om hur det har gått.

Vad är det vanligaste kunderna undrar över?

– De allra vanligaste frågorna handlar om biverkningar och om hur det fungerar att ta statiner tillsammans med andra läkemedel. Vissa undrar om det spelar någon roll vilken tid de tar sina tabletter och vi hade också någon kund som var orolig för att inte komma ihåg att ta dem. Vid ett av uppföljningssamtalen visade det sig att kunden inte tålde tabletterna. Men kunden hade då varit i kontakt med sin läkare och fått hjälp.

Hur har ni blivit bemötta av kunderna när ni har erbjudit tjänsten?

– Det har enbart varit positiva reaktioner. Alla som vi har tillfrågat om de vill ha läkemedelssamtal har tackat ja. Det har gått mycket bättre än vad vi förväntade oss. Vi trodde att det knappt skulle komma någon kund överhuvudtaget som precis hade börjat med statiner.

Varför handlar dessa läkemedelssamtal just om statiner?

– Man har upptäckt att detta är läkemedel som många börjar med men sedan slutar att hämta ut. Jag tror många har en negativ uppfattning om statiner, bland annat på grund av att de tror att läkemedlet har många biverkningar. Och eftersom man ofta inte märker av att man har höga blodfetter kanske man inte tycker att behandlingen gör någon skillnad. Men statiner ges ju i förebyggande syfte och det är en viktig behandling. Det har alla vi har pratat med i läkemedelssamtalen vetat om.

Finns det något förbättringsområde tycker du?

– Inte när det gäller tjänsten i sig, den fungerar bra. Men framöver skulle man kanske kunna utöka tjänsten på så sätt att samtalen även kan erbjudas till personer som redan använder statiner. Vi vet att det finns ett behov eftersom det är många som slutar med behandlingen. Ännu längre fram kanske man även skulle kunna utöka tjänsten så att den kan innefatta även andra typer av läkemedel.