Enligt motiveringen handlar det om läkemedel som ?marknadsförs med särskilt dåliga respektive goda argument?.
? Från allra första början var det bara bottennapp, men industrin gör även bra saker så nu utser vi även lyckokast, säger Jan Håkansson, ordförande i SFAM.L.
Priset för 2003 års bottennapp går till Novartis för deras TV-kampanj för hemsidan nagelsvamp.nu. ?Ett nytt offensivt steg har tagits av läkemedelsindustrin som börjat vända sig direkt till allmänheten. Novartis medikaliserar ett problem, som många människor inte varit medvetna om att de hade före TV-kampanjen. Företaget tänjer här gränserna för vad som är tilllåtet av marknadsföring av läkemedel till allmänheten.? skriver SFAM.L. i sin motivering.
Lyckokastet går till MSD och deras reklamkampanj för Zocord.
?Annonsen lyfter fram resultaten från den viktiga Heart Protection Study på ett slagkraftigt, men samtidigt sakligt och nyanserat sätt. Det är förtjänstfullt att både relativ risk och ?numbers needed to treat? anges.? lyder motiveringen.
? Anledningen till att vi varje år gör det här är att vi vill uppmärksamma både förskrivare och företagen själva att någon faktiskt bryr sig om vad som är bra och dålig reklam, säger Jan Håkansson.
- Läkemedel
Bottennapp och lyckokast utsedda
Som vanligt har Läkemedelsrådet inom Svensk Förening för Allmänmedicin, SFAM.L, enväldigt utsett årets bottennapp och lyckokast i marknadsföringen av läkemedel.