I åratal har läkemedelsindustrin väntat på att amerikanska
läkemedelsverket, FDA, ska komma med sina riktlinjer kring vad
läkemedelsföretag får och inte får göra i sociala medier. Men ännu har
några sådana instruktioner inte dykt upp. Kanske hoppas FDA på att allt ska
blåsa över. Faktum är apparna kanske gör att deras dröm går i uppfyllelse.
Flera gånger sedan stormötet i november 2009 har datumet för när FDA:s riktlinjer ska presenteras flyttats. Först skulle de komma inom ett halvår. Sen senast innan 2010 var slut. Senast FDA yttrade sig i frågan var sista mars i år, och då med budskapet att arbetet med riktlinjerna är prioriterat, men svårt.
Men medan FDA sitter och kämpar med de gamla frågeställningarna om vad företagen ska få säga och göra på Facebook och Twitter så fortsätter världen att utvecklas. Senast i förra veckan tog Facebook tag i dirigentpinnen och bestämde hur läkemedelsföretagen ska göra. Om de vill ha en sida på Facebook så måste de tillåta dialog, det vill säga kommentarsfunktionen måste vara påslagen. För läkemedelsföretagen innebär de att de måste hitta ett sätt att ta hand om det som sägs på deras sida. Biverkningar som nämns måste antagligen rapporteras in till exempel. Och de måste ha personer på plats som kan hantera frågor som dyker upp. Återstår att se om företagen viker sig för Facebook, eller helt enkelt drar sig därifrån. Här hade företagen nog gärna haft lite hjälp av FDA för att veta hur de ska göra. Men de tänker som sagt fortfarande.
Och kanske kan årets upplaga av Ernst and Youngs rapport om läkemedelsindustrin vara upplyftande läsning för myndigheten. Konsultfirman har nämligen gått igenom de kommunikationsprojekt som läkemedelsföretagen tagit initiativ till de senast åren och hoppsan, sociala medier verkar vara på väg bort. Nu är det appar, alltså applikationer till mobiltelefoner, som gäller. Mellan åren 2006 till 2009 handlade 11 procent av företagens kommunikationsprojekt om appar för telefoner. Förra året var den siffran istället 41 procent. Samtidigt minskade antalet projekt i sociala medier drastiskt, från att stå för 18 procent av initiativen till att förra året bara stå för 9 procent. Det kan förstås bero på att företagen redan är helt etablerade i sociala medier och att arbetet rullar på där. Eller så är det ett tecken på att företagen mår bättre i lite mer kontrollerade miljöer, och då ligger apparna bättre till.
Stämmer det jublar säkert de reglerande myndigheterna, för de har betydligt lättare att hantera appar än internet har det visat sig. De har redan signalerat att de kommer börja bedöma vissa av dem som medicinsk utrustning och att de då kommer behöva genomgå en godkännandeprocess. Särskilt kommer det gälla appar som har någon klinisk komponent i sig som ska användas i diagnostik eller liknande.
Ännu så länge är appar oftast hyfsat enkelspåriga i sin kommunikation och det ligger nära till hands att tro att det är därför som de med en gång kan omhuldas. Helt förståeligt, men nog är det lite intressant att det är när patienterna hålls utanför som kommunikation kring läkemedel är ok enligt myndigheterna. De verkar tycka att det blir lugnast så.
Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se
Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här