Så får vi vårdkedjan att hålla bättre

7 sep 2015, kl 15:26
0

Annons

Om bloggen

Här skriver våra gästbloggare regelbundet om ämnen som de funderat på och har tankar om. De åsikter som framförs är skribenternas egna.

Jag heter Andrea Bengtsson och har precis tagit examen från apotekarprogrammet vid Uppsala universitet. Under hösten kommer jag att gästblogga här på Läkemedelsvärlden.se och dela med mig av tankar och funderingar som nyutexaminerad farmacevt på apotek.

Något som slog mig redan under praktiken var den bristande kommunikationen mellan oss ute på apoteken och resten av vården. Vi farmaceuter är den sista länken i vårdkedjan, men på något sätt har vi kommit på avvägar från något som borde vara en sammanhållen och stark enhet. Det här innebär problem för oss och för läkarna, men framför allt för patienterna. För att få ett fungerande vårdsystem måste vi ha patienternas tillit från början till slut. Hur ska vi kunna lyckas med det om vi inte har en fungerade dialog mellan farmacevt och läkare?

Hur kan vi då ändra på detta? För mig som nyutexaminerad är läkaren en främling. Under mina fem år på apotekarprogrammet har jag inte en enda mött på en läkarstudent, förutom möjligtvis ute i dimman på någon nation. Redan här skapas ett problem. För att en trygg relation ska uppstå mellan farmacevter och läkare borde vi lära oss att samarbeta och ha en dialog redan under utbildningstiden.

Både apotekare och receptarier läser flera terapikurser där vi lär oss om vårt ansvar för att säkra patientens läkemedelsanvändning. Vi lär oss även hur vi ska föra en dialog med kunden för att på bästa sätt förmedla rätt information. Något som däremot lyser med sin frånvaro är dialogen med personen på andra sidan om receptet. Redan första kursen på apotekarprogrammet får vi diskutera patientfall med varandra. Möjligheten återkommer under termin sju då vi läser farmakoterapi. Under något av dessa seminarium hade det varit mycket utvecklande att träffa en läkarstudent för att diskutera och skapa en relation som ger trygghet senare i arbetslivet.

I vårt vårdsystem har en klyfta växt fram, en klyfta som separerar sista länken i vårdkedjan från resten. Hur ska vi kunna känna tillit för någon vi aldrig fått diskutera och utbyta kunskap med?

Precis som vilket annat starkt team som helst måste vi använda varandras starka sidor och komplettera varandras svagheter för att kunna utveckla en bättre och mer patientsäker miljö där patienterna får den hjälp de behöver. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk och det är upp till oss alla att se till att den håller.

Kommentera

Please enter your comment!
Please enter your name here

Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här