Arkivering

Nu är omregleringen verkligen på G

0

På sistone har två viktiga steg i omregleringen av apoteksmarknaden i
Sverige genomförts. Det gäller riksdagsbehandlingen den 29 april och
Omstruktureringsbolagets besked den 5 maj om vilka apotek, som skall
säljas.

Riksdagsdebatten om regeringens proposition 2008/09:145 var som väntat lam och relativt förutsägbar även om den nya debattformen i riksdagen är intressant. Beklämmande var dock tre av alliansdebattörernas inlägg, som inleddes med att de var glada att bryta ett apotek-system likt de i Nordkorea och Kuba. Det kan ses som ett hån mot alla oss som bedrivit merparten av vår yrkesverksamhet i den nuvarande apoteksverksamheten. I de korta munhuggningarna mellan allians- och oppositionsdebattörerna talade man i många stycken förbi varandra. Något oväntat föreföll några av de senare vara mer pålästa på propositionen och mer konkreta i sin argumentering än sina motståndare.

Efter riksdagsbesöket var det mer intressant att träffa farmaceuterna, som på Sergels torg bedrev kampanj för en utvecklad farmaci i ett nytt system. Det gick inte att ta miste på den entusiasm de visade och de ansåg att de var representativa för merparten av de apoteksanställda, vare sig motivet var att få en förändring genom ny arbetsgivare eller viljan att starta eget. Ett annat skäl, som nämndes, var att få möjlighet att utveckla den professionella rollen, vilket ansågs sitta trångt i de senare årens utveckling av Apoteket AB. En annan källa har nämnt att det är en konsekvens av den medvetna ?avfarmaceutiseringen? av företagsledningen.
Hur skulle jag som ung apotekare förhålla mig i den nuvarande situationen? För en tid sedan gick jag in på kommundelskontoret i Genarp, den sydligaste orten i Lunds kommun och frågade om de var intresserade att få ett apotek där. En något förundrad kansliansvarig frågade varför och i min argumentering förde jag fram att orten har en mycket stor andel äldre befolkning och betydande inflyttning av barnfamiljer, men framför allt att en tynande distriktsmottagning nu genom Hälsoval Skåne förväntas byggas ut till en fullfjädrad vårdcentral. Att där etablera en integrerad apoteksverksamhet med det amerikanska Medical Shop – konceptet som förebild kanske skulle vara något som lockade yngre kollegor.

Omstruktureringsbolagets information om utförsäljningsprocessen med urval om vilka apotek, som skall säljas ut finns bra beskrivet på hemsidan www.omstruktureringsbolaget.se

Vid presskonferensen, då besluten offentliggjordes, framkom det att det nu blir en intensiv period med bl a den kontrollerade budprocessen, som inleds inom kort. Noterbart är att urvalet skett utan samråd med kommuner och landsting, som åtminstone tidigare såg apoteken som viktiga i omsorgs- och sjukvårdskedjan. Beror detta på att staten vill ha den kommunala sektorn utanför omregleringen – mycket tyder på det – eller att dessa huvudmän tappat intresset för apoteken?

På omstruktureringens hemsida finns det också goda möjligheter att få en klar bild av hur apoteken fördelas mellan de åtta portföljerna, småföretagarbolagen och Apoteket AB. Efter några timmars botaniserande i sajten med att se hur apoteken fördelas mellan de olika aktörerna går det att få relativt klar bild av hur det skall ske storleksmässigt och läns-/kommunmässigt.

Varför expeditionsapoteken på sjukhusen bildar två portföljer, en sydlig och en mellansvensk, leder till en del frågor. Det gäller själva urvalet av apoteken och varför norra Sverige inte finns representerat. De 76 expeditionsapoteken kom till genom en medveten satsning från Apoteksbolaget i dess strävande att tillsammans med driftansvaret för sjukhusapoteken skapa en effektiv försörjningskedja mellan öppen och sluten vård på sjukhusen. Apoteket AB har genom organisationsförändringar visserligen minskat denna ambition, men det är anmärkningsvärt att sjukvårdshuvudmännen inte skall ha inflytande på och insyn i en mycket viktig service för patienterna på sjukhusen.

Omstruktureringsbolaget har nu relativt väl genomfört första etappen i sitt uppdrag från regeringen, men det är nu de verkliga utmaningarna börjar. Att det kommer att ta tid har på olika sätt framkommit. Det är givet att presumtiva aktörer, vare sig de är stora, medelstora eller småföretagare måste analysera varje apoteks förutsättningar att bibehålla eller vidareutveckla servicen med en godtagbar ekonomi. Analysen måste innehålla de faktorer, som hittills tillämpats vid nyetableringar eller kontinuerlig driftanpassning av apotek med exempelvis befolkningsutveckling, infra- och servicestruktur i kommunerna samt hur sjukvårdsutbudet organiseras med avseende på innehåll och geografisk spridning. Det blir svårare för de nya aktörerna än för Apoteket AB hittills, som genom sitt monopol har haft en total bild och själva valt sin verksamhet. De nya måste ju också bilda sig en uppfattning om hur konkurrenterna agerar.

Omställningen kommer också att vara kostsam. Utöver den nästan halva miljarden kronor apoteken tilldelats, vilket förvånansvärt skett utan massmedial uppmärksamhet, kommer sannolikt ytterliga några hundra miljoner behövas innan ett färdigt apotekssystem finns på plats. Om omregleringen når de uppsatta målen med ökad service, bidrag till bättre läkemedelsanvändning och kontrollerade kostnader kan det kanske vara värt pengarna.

Framtida utvärderingar får utvisa detta och processerna med att skapa ett nytt apoteksväsende det närmaste halvåret kommer att bli mycket intressant att följa.

Överetablering och patientsäkerhet

5

Regeringen vill locka nya aktörer att etablera sig på den
avmonopoliserade apoteksmarknaden, som riksdagen röstade igenom den 29
april. Aktörerna har fått regeringen att höja vinsterna i apoteksledet
från ca 16 till 18 procent, eller 450 miljoner kr. Var skall dessa pengar tas
när utförsäljningspriserna inte får höjas?

50-100 miljoner beräknas kunna tas genom hårdare styrning till billigaste generiska läkemedel och ytterligare x miljoner genom obligatorisk övergång från originalläkemedel till billigaste parallellimporterade synonym i de fall motsvarande generiska saknas. Generikareformen, som infördes 2003, har sparat cirka en miljard per år i samhällskostnader. Det är i princip en utmärkt reform. Nackdelen med reformen är att patienterna ofta tvingas byta mellan olika varumärken på generika.

Undersökningar av några vanliga läkemedel visar att patienter med flera utag oftast får en ny generikaförpackning med nytt namn och nytt utseende tre gånger på ett år av den medicin de behöver. Men kunderna har också haft möjlighet att betala mellanskillnaden på några kronor till det för tillfället billigaste och därmed kunnat behålla den ursprungliga invanda förpackningen. Den möjligheten tas i och med avmonopoliseringen bort. De, som inte accepterar det generikum staten pekat ut får betala hela kostnaden för att stå kvar på sitt ursprungliga.

Det är främst äldre, som är de stora konsumenterna av läkemedel och därmed av generika. De lider av tilltagande glömska och står ofta på många olika sorters läkemedel, 8-10 är vanligt. Om de till exempel medicinerar med sex generika kan de under året ha närmare 20 burkar av dessa att hålla reda på. Virrvarret leder till dubbelmedicinering hos ca 8 procent av patienterna. Det innebär för hög dos, den vanligaste orsaken till biverkningar. Den andra följden är att följsamheten till läkarens ordination minskar. Resultatet blir långsammare tillfrisknande och fler läkarbesök.

I betänkandet, som föregick regeringens proposition, stod att minskad utbytesfrekvens var önskvärd. Samma slutsats kom Socialstyrelsen fram till 2004. Hälso- och sjukvårdspersonal liksom patientorganisationer drog nog den slutsatsen att restriktioner för bytesfrekvensen, liknande dem som finns i andra länder, skulle införas. Dessa kan bestå i att patienten behåller sitt generikum hela året, som receptet gäller. Eller så glesar man ut tiden mellan billighetsbesluten eller inför en priskorridor som nyligen gjorts i Finland. Där sker inget byte om prisskillnaden understiger 1,5- 2 euro.

Utländska kedjor jämför med vinstnivåerna i övriga Europa. De är högre därför att de försörjs av 3-4000 kunder mot det tredubbla för svenska apotek. Titta i Europas storstäder. Det finns ett apotek i vartannat centralt belägna kvarter. Är det denna överetablering, som den försämrade patientsäkerheten skall betala?

63 dagar kvar.

1

Det kändes faktiskt lite historiskt utanför riksdagshuset imorse. Eller ja, i alla fall som en skolavslutning.Två minibussar stannade till på Mynttorget och ut vällde vitklädda och gröna-korset-märkta fackföreträdare.

När socialutskottets borgerliga riksdagsledamöter strax därefter dök upp uppstod jubel och blomsterkvastar överlämnades. Tjo och tjim. Samma förbund drog också uppmärksamheten till sig med ett gigantiskt grönt kors på Sergels torg i Stockholm.

Själva debatten erbjöd som väntat varianter på samma tugg som vi fått höra de senaste två åren. Det är ju det som är det lite märkliga med sådana här processer. När väl de formella besluten fattas är oftast dramatiken sedan länge förbi. Men ändå, dagen är faktiskt historisk. Eller som Tobias Krantz från Folkpartiet uttryckte under dagens debatt: Klockan klämtar för monopolet.

Och faktum är att det är nu som alla på allvar kan börja kräva besked. Ingen kan längre skylla på att beslutet inte är taget. Den 1 juli har vi en ny lag i Sverige som säger att fler än Apoteket AB får sälja läkemedel. Dags för myndigheter att hitta en annan bortförklaring med andra ord. Ska bli spännande att se vad det blir.

Invändningarna från Farmaciförbundet och oppositionen har självklart också funnits med denna dag. De är bra på att identifiera de trådar som fortfarande hänger lösa. Men deras invändningar till trots: De som pratar om framtidens möjligheter har låtit mer övertygande idag än på mycket länge.

//LmV-redaktionen

68 dagar kvar.

0

Ännu en proposition har kommit. Och ännu en tid av väntan följer på
den. Precis som mycket inför omregleringen är många beslut beroende av
varandra och lagförslagen i sig gör inte mycket för att lösa de låsta
positionerna. När propositionen om handeln med receptfria läkemedel
idag överlämnas, väntar aktörerna fortfarande på besked om vilka
produkter de får sälja.

Det råder något av ett dödläge på apoteksfronten för tillfället. Känslan är lite som när man lägger patiens och inga kort går att flytta någonstans, ingen kan göra något. Något nytt måste hända, ett kort måste vändas eller nya kort fram. Det omväxlande gäspas och görs spastiska utspel. På onsdag den 29 april kommer det första steget närmare lite rörelse och aktivitet. Då klubbas, om agendan hålls, lagen om den omreglerade apoteksmarknaden igenom. Fram till dess är det stumt, till och med de många utspel som kommit från alla håll under våren har mattats. Alla befinner sig i avvaktan, i spänd förväntan på startsignalen. Propositionen om handeln med receptfria läkemedel har idag lämnats till riksdagen. Men ska man ge sig in på marknaden är det avgörande vilka läkemedel det blir. Ingen lista ingen action.

Under den här spända uppladdningen är det inte underligt att det rått en benägenhet att tjuvstarta för att inte helt domna bort. Läkemedelsverket har fått gå ut med en bedjan om att folk inte ska skicka in ansökningar om att få starta apotek eftersom de inte kan ge några tillstånd innan lagen är tagen. Ansökningarna fortsätter dock att komma från intressenter som är oroliga att missa något. Det rekryteras folk till kedjor, men inte till butikerna eftersom ingen vet hur många apotek de kommer att få.

Det för oss osökt in på den dagen som kanske är den mest heta just nu ? den 5 maj. Då kommer Omstruktureringsbolaget äntligen lägga fram sina portföljer och berätta vilka apotek som ska krängas. Också deras vd Eva-Britt Gustavsson tycks fått nog av spänningen och ryter ifrån mot anklagelserna om att OAB skulle tvinga in några småföretagare i ett statligt bolag. De protesterande påminns om att hon faktiskt bara gör det som regeringen bett henne om. 

Frågan är om så mycket kommer att hända just efter den 29, men det som är säkert är att lagförslaget ska hyllas och sågas av riksdagsledamöterna. På nejsidan står Ylva Johansson beredd att kritisera prismodell och förmodat resursslöserier. Göran Hägglund har inte bestämt sig om han ska vara på plats för att säga emot och försvara sin baby. Men där finns andra, som socialutskottets ordförande Kenneth Johansson (C) som står redo att plädera för det nya och fräscha som han menar omregleringen står för. Man kan då tycka att det vore på sin plats att fräscha upp det nu ganska trötta argumentet om att Sverige är de enda förutom Kuba och Nordkorea som har apoteksmonopol. Annars är det nog en och annars som får svårt att hålla sig vaken i bänkarna. 

//LmV-redaktionen

Nu väntar den stora ödeskvällen

0

Det slogs både historiska och framåtblickande vingslag när Apoteket
AB höll årsstämma. För allra sista gången gjordes det med företaget som
ensamstående monopolföretag på svenska marknaden och trots en
utåtriktad entusiasm sipprade en viss osäkerhet inför kommande
samboskap igenom.

När Apoteket bjöd in till årsstämma med tillhörande seminarium om framtiden i fredags, andades tillställningen framåtblickande och beröm. Det har gått bra för företaget både ekonomiskt och förtroendemässigt om man får tro de kundundersökningar som ständigt placerar dem i topp. Samtidigt blir de snart av med en stor del av sin verksamhet och organisationen måste förändras om den ska passa i den nya kostymen. Från ensam och nöjd singel till en samrelation med många partner.

Stämman, liksom mycket av det som hörts från Apoteket den senaste tiden, präglades av en rejäl dos egenberöm kombinerat med kommentarer om hur spännande man tycker att de ska bli med den närstående förändringen.

En av de tydligaste signalerna till åhörarna, som må ha varit slump, var att vice vd och direktör för verksamhetsområdet Egendrivna apotek, Marianne Dicander Axlesson, var den som representerade ledningen. Stefan Carlsson, som inte var på plats på grund av en höftoperation, må vara ett starkt varumärke men med Dicander Axelsson framme vid podiet fick det moderna bildspelet i bakgrunden och prat om framtidsvisioner en annan klang. Det kändes nytt och fräscht helt enkelt.

Men hur det än är väntar en osäker och omtumlande period för Apoteket och för anställda på alla nivåer. För många av medarbetarna är datumet den 4 maj avgörande. Det är då, vid 18-tiden, som alla apotekschefer ska samla sina medarbetare och informera dem om vilka apotek som kommer att säljas och vilka som ska behållas i Apotekets regi. Många anställda kommer att få veta att de får en helt ny arbetsgivare. Vem denna blir kan dröja ända till årsskiftet innan det står klart.

Att just den 4 maj är en avgörande dag stod klart på årsstämman ?Dagen då det smäller? sa Marianne Dicander Axelsson. ?En oförglömlig kväll? sa ordförande Per Båtelsson. Mest oväntad var hon som styr det hela, Eva-Britt Gustavsson, vd för Omstruktureringsbolaget som kallade det för ?den förskräckliga kvällen?. Kärt barn må ha många namn men något som är kärt kallas väl sällan för förskräckligt? Men Eva-Britt Gustavsson är inte heller känd för att vara av den mjuka sorten, förmodligen nödvändigt i den roll hon har. Hon lät själv meddela att hon kallas för överführern av de anställda.

En annan central fråga var hur man från Apotekets sida kan vara så entusiastiska mot omregleringen när det nu gå så bra för företaget. Närmast sanningen kanske Per Båtelsson var i sitt svar att det är med skräckblandad förtjusning som företaget ser på framtiden. ?Det kommer att ta tid innan ser resultatet. Vi tror nu att vi är bland de bästa men har egentligen ingen aning om hur vi står oss internationellt?, sade han. Och det är väl där

Inte vet jag om det var Apoteket själva eller Clarion Hotels konferenspersonal som låg bakom valet, men lite lustigt var det när balladen som ljöd ur högtalarna när stämmans deltagare var på väg ut från den mörka lokalen hade texten ?it´s never to late to do something, it´s never to late to change?.

FDA har blivit för politiskt, Läkemedelsverket för vetenskapligt.

0

Amerikanska läkemedelsverket FDA ska snart få en ny chef. President
Obama har föreslagit Margaret Hamburg som ny FDA-kommissionär som nu
bara väntar på ett godkännande från senaten. Inför hennes tillträde
kommer många nu med glada tillrop och starka förmaningar om allt vad
hon måste åtgärda.

I en artikel i NEJM från den 2 april gör läkaren Susan Okie en genomgång av FDA:s olika problem och vad som måste till för att lösa dem. Några dagar senare kom Marcia Angell, som är före detta redaktör på NEJM, med sin lista i the Boston Globe.

Båda debattörerna tar fasta på att FDA måste bygga upp sitt förtroende. Intressant nog har myndigheten de senaste åren lyckats sänka förtroendet både från läkemedelsindustrin och allmänheten. Enligt artikeln i NEJM beror detta bland annat på följande knasigheter från de senaste åren: informationshantering och riskhanteringen kring Vioxx, misslyckandet med att hantera det importerade och dödligt förorenade heparinet och slutligen beslutet att inte tillåta att akut-p-piller säljs receptfritt till personer under 18. Ett beslut som en domstol nyligen konstaterade var politiskt styrt (under Bush-administrationen) och inte vetenskapligt. De här händelserna är extrema ytterligheter av en dåligt hanterad organisation.

För att rädda FDA:s anseende har Susan Okie ett par tips till Margaret Hamburg. De två främsta är att hon måste se till att skaffa betydligt större anslag till verksamheten och samtidigt se till att höja statusen för det vetenskapliga arbete myndigheten utför.

Det där sista är intressant. Svenska Läkemedelsverket har sedan i höstas en ny generaldirektör i Christina Åkerman och i det kommande numret av Läkemedelsvärlden förklarar hon sin syn på uppdraget. Och hon för en helt motsatt kamp än den som Margaret Hamburg ska föra. Christina Åkerman menar att Läkemedelsverket har mycket bra renomé när det gäller det vetenskapliga arbetet, och internt är det hög status att jobba med det vetenskapliga. Men den andra biten, som handlar om juridik, ekonomi, kommunikation och arbetsprocesser är desto mer eftersatt. För att verkligen garantera att varje beslut är väl förankrat och genomtänkt måste även de delarna fungera bra menar Christina Åkerman. Annars ökar risken att något beslut blir felaktigt, får kritik och inte går att försvara. Och just det där att inte kunna svara för hur varje beslut jobbats fram skulle allvarligt kunna skada förtroendet enligt Åkerman.

Kanske visar de här två helt motsatta utmaningarna som FDA och Läkemedelsverket står inför just hur märklig uppgift läkemedelsmyndigheterna har. De ska å ena sidan visa att de är en vetenskaplig organisation som förtjänar förtroende för att de kan värdera medicinsk data, å andra sidan ska de tydligt visa att de arbetar för medborgarnas bästa. I sak borde det inte vara något motsatsförhållande. Men när de ska omsättas i praktiken är det nog lätt att konflikter uppstår. Det första, att vara en vetenskaplig organisation, kräver forskarsamhällets integritet, långsiktighet och kanske också lite tjurighet. Det andra, som handlar om att få respekt för sin verksamhet hos allmänheten, kräver istället en politikers känsla för vad allmänheten tycker är viktigt och hur olika budskap tas emot.

Sätter man de två målen bredvid varandra är det kanske inte konstigt att den ena myndigheten får problem med att ha blivit för politisk och den andra för vetenskaplig.

84 dagar kvar.

2

Nu börjar pressmeddelanden med apoteksambitioner dyka upp här på redaktionen. Nu börjar vissa planer bli så konkreta att det går att få en inre bild av hur apotekssverige 2010 kan komma att se ut. Men det är än så länge inte de stora kedjorna som syns.

Det är med säkerhet många konsulter och projektledare som sitter och räknar nu på vad den handelsmarginal som TLV presenterade förra veckan kan tänkas räcka till. De stora kedjorna vill alla bli marknadsledande och ekvationerna ska inte resultera i att det ska gå runt, utan i att det ska bli ordentligt lönsamt. Utifrån det perspektivet knorras det därför fortfarande en del från de stora aktörerna och några besked om huruvida de ska in på den svenska marknaden eller inte dröjer. Från deras horisont förblir därför hela omregleringen något suddig i kanterna, även om det bara är 84 dagar kvar.

Istället är det de mindre spelarna som kostar på sig att bli lite konkreta. Familjeapoteket förklarar nu tydligt vad det är de vill, deras affärsplan är att göra det enkelt för barnfamiljer. Bland annat med paketförsäljning, necessärer fyllda med allt vad det första barnet kan behöva till exempel. Det är med sådana lösningar som de räknar med att bli ledande i Norden med ett fullskaligt internetbaserat apotek.
Även Åhléns har bestämt sig för att starta egna apotek i sina varuhus. Där är det inte svårt att se många kreativa lösningar, varför inte specialerbjudande om fotsvampskräm i kombination med extra luftiga skor? Eller kanske huvudvärkstabletter på avdelningen för festblåsor? Säga vad man vill om dessa aktörer, men de har åtminstone en tanke om att vara till nytta för patienter, och på så vis tjäna pengar.

Det är mer än man kan säga om TLV, åtminstone att döma av den rapport som presenterades i förra veckan. Fascinerande läsning på många sätt, och frånvaron av patientperspektiv var uppenbar. Det är en ekonomisk rapport, jo visst. Målet var just att åstadkomma lönsamhet för beställaren regeringen, och samtidigt göra hela läkemedels- och apotekssverige nöjda. Och det verkar de lyckats med. Mottagandet var överväldigande positivt och fraser som ?duktig rapport? ,?förvånansvärt väl genomfört på kort tid? och ?vi välkomnar TLV:s arbete? var de som dominerade. Men regeringen försöker lite då och då påminna om att det tredje målet med omregleringen är en förbättrad patientsäkerhet (de första två är priskontroll och ökad tillgänglighet). Och även TLV påpekar ständigt att de arbetar i patientens tjänst. Intressant då att de lyckats göra en så ordentlig genomgång om bristerna och fördelarna med dagens utbytessystem utan att fundera på hur det egentligen fungerar i praktiken.

Precis innan generisk substitution infördes 2002 publicerades denna artikel  i Läkemedelsvärlden. Kontentan i artikeln var en oro för att patienter skulle få flera olika fabrikat på samma år och att det skulle kunna påverka patientsäkerheten. Efter sju år kan man konstatera att detta snarare är regel än undantag, och att det uppenbart medför en ökad risk för diverse typer av felanvändning. Men det nämns inte över huvudtaget i TLV:s rapport. Märkligt kan man tycka när systemet i övrigt så tydligt genomgått fullständig revision. Det enda i rapporten som kan förbättra patientsäkerheten är att utbytestiden för billigaste generika kan förlängas från dagens en månad upp till ett par månader. Frågan är bara om det blir någon verklig skillnad eftersom de flesta kroniker hämtar sin medicin en gång per kvartal. Och om det blir en effekt så är det snarare en slump. Skälen som anges för att förlänga utbytestiden är nämligen enbart ekonomiska.

Förslaget att priset på originalläkemedel som fått generisk konkurrens ska sänkas med 65 procent låter som ett genidrag ur ett ekonomiskt perspektiv. Av någon anledning visar deras analys enbart att tillgängligheten kommer att öka och att det knappt kommer bli dyrare. Men ur ett patientperspektiv kan även det bli problematiskt. För även om Läkemedelsindustriföreningen ställer sig bakom förslaget så är det ingen garanti att enskilda läkemedelsföretag gör det. Globala läkemedelsföretag kan ha många anledningar till att inte dumpa priset på den rätt obetydliga svenska marknaden, riskerna för dem att prisdumpningen sprider sig till andra länder kan vara mycket större än värdet av att få sålt läkemedlet i Sverige. Och om ett läkemedelsföretag inte går med på att sänka sitt pris med 65 procent kommer de försvinna ut ur högkostnadsskyddet. De patienter som av någon anledning vill ha originalet får då betala det själva. Så är det redan idag med de läkemedel som TLV sagt nej till, men den troliga utvecklingen är att det kommer att bli betydligt fler framöver.

Kanske är det en konsekvens man är beredd att ta för att sätta ?en grimma på prisutvecklingen? som Hägglund uttryckt det. Risken är bara att det man vinner i en budget, slår över i en annan, nämligen den som ska bekosta vård av felbehandlade åldringar.

//LmV-redaktionen

Den ultimata kombinationen

0

I veckan presenterades en studie om ett så kallat multipiller på en hjärtkonferens i USA. Pillret innehåller fem olika aktiva substanser och enligt författarna är det ett enkelt och smidigt sätt att minska risken för hjärt-kärlsjukdomar hos riskgrupper. Men drömmen om universalpillret har funnits i många år och än har inget klarat trycket.

Ett piller, en lösning. Tanken på att slippa hantera flera olika läkemedel och riskera att tappa bort ett, glömma eller blanda ihop är tilltalande. Tänk på alla mulitsjuka äldre vars dosetter skulle förses med ett par piller i stället för tvåsiffriga antal. Drömmen om en multitablett, eller ett polypiller är inte ny och starkast har drömmen varit inom hjärt-kärlforskningen.

Redan 2003 publicerade Nicholas Wald och hans kollega Malcolm Law från London´s Wolfson Institute of Preventive Medicine, en artikel i BMJ där de menade att en kombination av blodtrycks- och blodfettssänkande preparat som ges till alla över 55 år skulle kunna minska risken för hjärtattack och stroke med hela 80 procent. En smått euforisk stämning följde bland anhängarna av idén som menade att detta var betydligt mer effektivt och lätt att implementera än att få människor att äta mindre fett och salt och börja motionera.

Men trots positiva profetiorna har resultaten under de fem år som gått varit skrala och det finns en hel del betänkligheter med ett kombinationspiller. Lennart Forslund, chef för medicinsk information på Läkemedelsverket tar upp en del av problemen i en artikel i Nature Clinical Practice Cardiovascular Medicine. Han frågar sig bland annat vad som händer med den individuella doseringen av de ingående substanserna när plösligt alla ska få samma. Den gemensamma nämnaren är ett antal riskfaktorer. Vilka regler och krav som ska gälla för att ta fram ett polypiller är inte heller helt enkelt eftersom det rör sig om substanser med olika indikationer och där risk-nyttavärderingen skiljer sig.

På marknaden finns idag preparat som kombinerar två olika substanser och ansökningar om att marknadsföra kombinationer av tre. Detta tillsammans med studien som presenterades i Orlando där fem substanser kombinerats, visar att mulitpillren kan vara på väg till oss.

I BMJ, där det publicerats ett antal artiklar på temat polypiller, finns också redogjort för en annan variant ? polymåltiden. Under titeln ?The polymeal: a more natural, safer and probably tastier (than the polypill) strategy to reduce cardiovascular disease by more than 75%? beskriver en grupp nederländska forskare hur en noga sammansatt måltid är den bästa medicinen. Med tanke på dagens datum hann jag undra om det rörde sig om en lustighet, men artikeln är från 2004 och grundar sig på ett antal studier om kost och sjukdom. Med vin, fisk, mörk choklad, frukt, grönsaker, vitlök och mandel skapas den ulitmata rätten som minskar riskerna för hjärt-kärlsjukdom. Så i väntan på mulitpillret är det kanske den typen av prevention vi får ägna oss åt.

96 dagar kvar.

0

Idag offentliggör regeringen lagrådsremissen om hur det ska gå till när den vanliga handeln ska få sälja vissa receptfria läkemedel. I princip har allt varit känt sedan tidigare, men dokumentet visar att regeringen jobbar vidare enligt sin plan.

Datumet för genomförandet är också detsamma, från och med den 1 november ska vanliga butiker kunna sälja vissa läkemedel. När förslaget tagits fram har det varit tre frågor som stötts och blötts lite extra. Det första är åldersgränsen. Många remissinstanser var kritiska till den föreslagna åldersgränsen på 18 år för att få köpa läkemedel utanför apotek, men regeringen ignorerar kritiken. I praktiken kan det innebära att tonåringar i vissa delar av landet kommer få sämre tillgänglighet till exempelvis huvudvärkstabletter eftersom ombuden på sikt kommer att försvinna, och det inte är säkert att någon känner för att öppna ett nytt apotek i närheten. Självklart är det säkerhetsaspekten som får regeringen att ändå föreslå en åldersgräns. Men gör de det för att de för att skydda ungdomarna? Kanske kommer den mest till i teorin för att skydda regeringen mot kritik under debattens gång. I praktiken blir den sannolikt svårare att hålla.

Den andra frågan har handlat om vilka läkemedel som ska väljas ut. Läkemedelsverket håller på för fullt att ta fram en lista, ett inte helt oproblematiskt arbetet. Men precis som det sagts tidigare är det de läkemedel som idag får säljas av ombuden som blir vägledande för vilka läkemedel det ska bli.

Den tredje frågan handlar om tillsynen. Enligt förslaget krävs inget tillstånd, men man måste anmäla till Läkemedelsverket om man tänker sälja, och man måste sköta sig för det kommer att komma inspektioner. Men här har vi en ny runda av svarte petter som pågår. För vem ska egentligen kontrollera alla butikerna? Ingen vill. Men kommunerna får ansvaret, säger regeringen. Precis som med nikotinläkemedlen alltså. Men vad vi förstår innebär det mest att det nog blir lite si och så med kontrollen.

När det gäller den största delen av omregleringen väntar väl alla på nästa vecka när det magiska datumet 1 april dyker upp. Vilket är lika med TLV:s deadline för handelsmarginalerna. Svårt att veta vad man kan ta på allvar den dagen.

103 dagar kvar.

0

Alla var där. Utom apoteken. Så kan man beskriva socialutskottets öppna utfrågning igår. Tanken var att befintlig expertis skulle klargöra ett och annat för våra folkvalda. Men var de på riktigt intresserade av klargöranden eller var det bara ytterligare en dag i politiken?

Det var uppenbart att det för politikerna var lika vikigt hur de sa saker som vad. Hur debatten låter inför väljarna är lika viktigt som den faktiska sakfrågan. Vad kom annars den här frågan som ställdes till facket från: Tror ni att omregleringen leder till att farmacevtutbildningarna blir mer attraktiva och att det då leder till ökade jämställdhet. En fråga som dessutom upprepades eftersom frågaren inte tyckte hon fick något bra svar.

När socialutskottet hade en liknande utfrågning för ett år sedan hade Stefan Carlsson en given plats som expert, och var också en av dem som fick svara på många frågor. Nu var han inte där, och inte heller någon av hans framtida konkurrenter. Vad beror det på? Och hur kommer det sig att Farmacevtföretagarna fick företräda branschen?
Ingen tvivlar väl på att de stora kedjorna har haft mycket säga till om bakom kulisserna. Men i den öppna debatten är de lågmälda. Som frontfigurer för den nya apoteksmarknaden träder istället Farmacevtföretagarna fram. De har onekligen gjort sig ett starkt namn på mycket kort tid. De har duktiga företrädare som tydligt förklarar att entreprenörskap finns och behövs inom apoteksvärlden. Men vilken tyngd finns det egentligen bakom organisationen? Är det ens en organisation? Igår sas det att de precis är på väg att bilda ett handlarkooperativ. De har 1100 personer som anmält intresse. 125 som faktiskt skrivit på papprena. Nog för att det är intressant att höra tankarna från entreprenörerna, men det är svårt att tro att det är de här 125 som ska infria regeringens löfte om en ökad tillgänglighet.

Så som förslaget nu ser ut är det uppenbart att det är de stora kedjorna snarare än entreprenörerna som man satsar på. Den som på riktigt vill få något klargjort kring hur den nya apoteksmarknaden kommer att se ut borde därför ha frågat de stora jättarna. Även om deras budskap riskerar att inte vara lika väljarvänligt som en eldig entreprenörs.

//LmV-redaktionen

106 dagar kvar.

0

Det har visat sig att intresset för att starta apotek är stort. Över
800 personer har anmält sig till Omstruktureringsbolaget. 80 procent av
dessa är idag anställda av Apoteket AB. Samtidigt levererar
oppositionen sin motion till riksdagen där de återigen hårt dissar hela
omregleringen.

Vad ska Apoteket göra för att hålla kvar sin mest drivna personal? Att över 600 av deras anställda överväger att bli sina egna måste väl ändå kännas lite på personalavdelningen?
Eller så är det bara ett uttryck för den fribrytarstämning som råder. Det är nog en rimlig reaktion från många anställda att åtminstone smaka på möjligheten att bli fri när erbjudandet nu finns där för första gången. Nästa fråga är så klart hur många som faktiskt tänker fullfölja planen. Och vad de tänker göra med sina apotek.

Inga idéer har i alla fall övertygat oppositionen ännu. I den motion till riksdagen som svarar på propositionen om omregleringen argumenterar de återigen för varför det hela är en dålig idé. Argumenten känn välbekanta vid det här laget: Sveriges läkemedelsförsörjning är en framgångssaga, regeringens förslag är ideologiskt buren och har ingen grund i verkligheten, samhällets kostnader för receptbelagda läkemedel kommer att öka, frågan är dåligt och odemokratiskt skött från början till slut och den svenska läkemedelsindustrin kommer att bli lidande. Slutsatsen i oppositionens motion: avslå propositionen om omregleringen av apoteksmarknaden.

På torsdag har regeringen möjlighet att svara för sig i Socialutskottets utfrågning. Återstår att se om debatten kan ta några steg framåt och om obesvarade frågor kan få svar.

En olöslig ekvation?

0

På kort tid har tre nyheter inom läkemedelsområdet fått mig att
verkligen fundera på hur framtiden för svensk hälso- och sjukvård
kommer att gestalta sig. De tre går helt enkelt inte att kombinera på
något sätt i längden utan att det får svåra konsekvenser.

Den första rör statens åter skenande läkemedelskostnader. Nu är ökningstakten snart uppe i 5 % årligen och 30-miljardersvallen är på väg att spräckas. 40 % av ökningen förklaras av moderna, biologiska läkemedel som revolutionerar behandlingen av vissa svåra sjukdomar. Min vän hälsoekonomen skulle upplysa mig om att de är samhällsekonomiskt lönsamma och borde användas mer. Vad beror resten på? Övermedikalisering av populära modediagnoser? Slöa överläkare på äldreboenden? Onödigt dyra terapitraditioner? En sjukare befolkning? Förmodligen lite av allt.

Den andra bulletinen som fick mig att haja till var samtidigt att statsbidraget för läkemedel endast räknas upp med 0,4 %. Detta ter sig fullständigt obegripligt i ljuset av nyhet nr 1 om det inte är regeringens strategi att låta läkemedel bli en gökunge i landstingens budgetar.

Nyhet nr 3 är att det just godkänts ett läkemedel för att behandla prematur ejakulation. Detta leder till en mer filosofisk frågeställning om vad som egentligen är sjukdom och vad som är friskhet? I flera år har trenden varit att allt fler tillstånd upphöjs till indikationer och vips har vi ett läkemedel! Vi får se i just detta fall huruvida ?Riksförbundet för prematura ejakulektiker? kommer att delta i den framtida samhällsdebatten.

Fram tonar en bild av svensk hälso- och sjukvård saknandes en hållbar strategi för att finansiera framtidens läkemedelsbehandling. Det går helt enkelt inte att förena otillräckliga anslag med fri förskrivningsrätt med fler behandlingsbara sjukdomar. Ekvationen går inte ihop! Fortsätter man på inslagen väg är alternativen höjda skatter i landstingen, mindre pengar till annan sjukvård eller begränsad/hårt kontrollerad förskrivningsrätt. Valet av metod blir mer en fråga om politik än om hänsyn till medicinsk vetenskap och samhällsekonomisk analys.

DUR-debatt i mollton

8

Torsdagen den 5 mars arrangerade Sektionen för läkemedelsinformation
inom Apotekarsocieteten en debatt om det så kallade DUR-systemet (Drug
Utilization Review), som eventuellt skall införas på svenska apotek.
Ett utmärkt initiativ som samlade farmacevter och förskrivare.

Den gällande svenska översättningen av DUR är EES, elektroniskt expeditionsstöd. I och med att elektroniska recept blivit alltmer vanliga, över 80 procent i riket, och samlas i en receptdatabas har möjligheten öppnats att innan apoteket expedierar ett recept få varningar via EES om dubbelförskrivning, överskridna maxdoser, interaktioner och avvikelser från Socialstyrelsens rekommendationer om äldres medicinering.

Debattörerna sköt först in sin kritik på hur projektet kommit till och drivits. Det var från början Apotekets idé, kanske som en tänkt konkurrensfördel inför omregleringen eller i likhet med Läkemedelsregistret ett sätt att nyttiggöra apotekens datafångst. Sak samma, regeringen har senare beslutat att alla apotek på marknaden skall kunna använda systemet. En kritik gällde valet av amerikanska Medcos system, som kanske inte är top standard. Men man måste acceptera att Apoteket är ett företag, som innan det fick regeringens uppdrag, även gjort affärsmässiga bedömningar. De som menade att Medco var skräp, stödde inte heller sina påståenden på några vetenskapliga bevis, så hett eftertraktade i andra delar av debatten.

Allt för många inlägg om processen andades av förbigångna egon, som ansåg att de borde varit involverade, vilket kanske också tillfört saken något. Ytterligare kritik gick ut på att fel skall rättas till i början, det vill säga vid förskrivningen och att pengarna borde gått till landstingen, till exempel planerna på en ordinationsdatabas. Det första ledet är detsamma som anförts mot läkemedelsgenomgångar. Det är principiellt rätt men fel i dagens situation. Det är givetvis bättre att se till att inte ramla i sjön, men trotsallt värt en del att få hjälp upp! Kritik kring bristande hjälpmedel hos förskrivarna bör riktas till dessas arbetsgivare, som trots stora investeringar åstadkommit så lite på området. Eller till politikerna. Under kritiken från läkarhåll märks ibland en motvilja mot att farmacevter får en större roll på läkemedelsområdet. Systemet är dock ett hjälpmedel för de tjänster som farmacevter redan idag utför. En följd av ett införande blir därför rimligen att de mindre skickliga av dessa presterar bättre och att patienterna läkemedelsterapi därmed förbättras.

Så till den lite tyngre kritiken. Det är, som framfördes, oacceptabelt att introducera ännu en interaktionsdatabas vid sidan av Sfinx. Hur pass det amerikanska systemets varningar är relevanta kan idag inte bedömas av utomstående, men ett krav är självklart att svaren har stöd i den europeiska SPC:n. I etapp 2, om systemet införs, måste sjukvården på ett enkelt sätt få tillgång till systemet ? så att förskrivarna oftare kan göra rätt i början av behandlingskedjan. För detta måste lagstiftningen kring receptdatabasen ändras, vilket dock inte medtagits i den nyligen antagna Apoteksdatalagen. Kritik kan riktas mot socialdepartementet kring detta ? om man har för avsikt att införa EES. Mest konstruktiv i sin kritik var Lars Lööf, ordförande i LOK, som hade invändningar, men också såg möjligheter med EES.

En oklarhet, som framkom, men inte debatterades gäller projektets status. Företrädare för Apoteket upprepade att deras uppdrag var att se om det är möjligt att införa ett DUR-system i Sverige. Den delen avslutades före jul och en rapport väntas i dagarna. Samtidigt stod det klart att systemet håller på att optimeras för en introduktion, trots att regeringen tydligen inte har fattat beslut om detta. Det är ett oacceptabelt förhållande därför man då kommer till en punkt när man lagt ner så mycket pengar i projektet att man av den anledningen inte vill backa. Så var fallet med införandet av trängselavgifter. Tjänstemän styr på bekostnad av demokratin. Ny fart lär debatten ta när det blir offentligt hur mycket projektet hitintills kostat och kan komma att kosta i slutändan. Särskilt om man inte ser någon förbättring i expeditionssäkerheten. Då om inte förr måste ansvariga statsråd träda fram och inte som i torsdags utebli.

117 dagar kvar.

0

Det pågår ett intensivt dribblande om vem som ska göra vad denna röriga vår. Fakta: Det finns ett visst antal myndigheter och ett begränsat antal tjänstemän. Dessa ska ro i land den enorma arbetsuppgiften att skrota apoteksmonopolet med en mycket tuff deadline. Fråga: Vem ska göra vad?

Just nu leder Läkemedelsverket spelet om att inte hamna med Svarte Petter på hand. De har lyckats med konststycket att delegera vidare ett flertal arbetsuppgifter till andra.
De tycker inte att de är rätt instans för att kontrollera apotekssymbolen, det kan kommunerna göra. De tycker inte att de ska ta över ansvaret för landets läkemedelsinformation, nej, det passar bättre för sjukvårdsrådgivningen. De var också snabba med att delegera uppdraget att kontrollera lämpligheten hos potentiella apoteksköpare till omstruktureringsbolaget.
Än så länge har Läkemedelsverket valt att inte kommentera förslaget att de ska ta hand om Giftinformationscentralen. Undrar vem man kan skicka vidare det kortet till?

En helt annan strategi är att redan på förhand utgå från att Svarte Petter är på ingång. Det kanske var det som hände Socialstyrelsen, som först utlyste en tjänst som utredare för tillsyn av apoteksverksamheter. Något prematurt kan man tycka, eftersom de ännu har något egentligt tillsynsansvar. Mycket riktigt kom sen förklaringen att det inte nödvändigtvis handlade om tillsyn, utan snarare ?en tjänst som ska utvecklas beroende på hur arbetssituationen ser ut?. Men några dagar senare drogs tjänsten istället in.

//LmV-redaktionen

Marknadsföring av läkemedel år 2020

0

Framtidens läkemedelsmarknad är betydligt mer specialiserad och fylld med
kräsna och kunniga kunder. Den som ska marknadsföra läkemedel på den
marknaden måste vara listig och ha bra produkter, konstaterar
PricewaterhouseCoopers i en konsultrapport.

Bekymmersrynkan måste vara nära om man jobbar med marknadsföring av läkemedel och läser rapporten ?Pharma 2020: Marketing the future? . Det är den tredje delen i konsultfirmans rapportserie om läkemedelsmarknaden 2020 och den här gången ligger fokus på framtidens marknadsföring.

I princip har vi hört allt förut. Trenden de senaste åren är tydlig och framtiden går i dess rikting. Borta är tiden när läkemedelsföretagen kunde anställa en armé av välpolerade säljare som utrustade med bil och en snygg powepoint-presentation träffade läkarna på löpande band och sen kunde se resultatet i  försäljningssiffrorna. Framtiden tillhör istället strategerna och de listiga rävarna. I takt med att läkarnas frihetsgrader i förskrivningen minskar måste företagen identifiera var i hela vårdkedjan besluten egentligen fattas och med finess övertyga några få nyckelpersoner om förträffligheten med just deras läkemedel.   

För att lyckas med detta erbjuder konsultrapporten några intressanta tips. Till exempel att det är smart att engagera patienterna. Och det gör man bäst genom att erbjuda extratjänster till sina läkemedel. Har du ett läkemedel mot diabetes typ -2 bör du också ha ett program kopplat till det som hjälper patienten att lägga om kost och livsstil. Då får du engagemang från patienten och kan också visa värdet för de beslutsfattare som bestämmer vilka läkemedel som får subvention till exempel.

Mycket av tipsen handlar i slutändan om just detta, att kunna visa värdet av ditt läkemedel för de som beslutar över hur samhällets pengar ska användas. Mindre säljtjat och mer hårda fakta helt enkelt. Det finns en och annan kritik mot att samhället sitter och räknar på vilka läkemedel de tycker de vill ha. Kritik som pekar på att många utvärderingssystem är omogna.

Men läser man rapporten från PricewaterhouseCoopers kan man inte annat än att konstatera att om deras framtidsprofetia blir sann har samhället vunnit mycket. Både samhälle och patient framstår i rapporten som lite petiga och svårflirtade. Äntligen kan man väl säga om det. Att vara petig och svårflirtad är ett bra vaccin mot dåliga köp.

Men industrin håller på för fullt att strukturera om i sina lag, exemplen är många i rapporten, och det är uppenbart vad syftet med rapporten är. Den kartlägger kunden för att läkemedelsföretagen ska kunna lägga upp nya försäljningsstrategier. Syftet är alltså att göra industrin smartare inför debatter med samhället. Återstår för samhället att hålla jämna steg.

120 dagar kvar.

0

Apoteksfrågan är het ute i landet. Ett och annat inlägg går i regeringens fotspår, men kritikerna är definitivt mest högljudda.

Känns lite surrealistiskt att med några timmars mellanrum se samma formuleringar i både Sydsvenskan och Västerbottens Folkblad. ?Läkemedel är en del av sjukvården?. Huvudbudskapet är att proppen är lagd, och att regeringen nu är på väg att förstöra ett av världens mest välfungerande apotekssystem. Slutklämmen i båda inläggen är att vid ett maktskifte kommer oppositionen att riva upp ett beslut om privatisering av den här marknaden.

Lite oväntat stöd har Ylva Johansson och kompani fått från Affärsvärlden som hävdar att omregleringen är ogenomtänkt och kan sluta i ett fiasko. De hänvisar till den gamla klyschan ?if it ain?t broken, don?t fix it?. Med besvikelse konstaterar de att regeringen i den här frågan tappat sin pragmatiska syn och blivit förblindande av ideologi. ?Regeringen borde bita huvudet av den ideologiska stoltheten och begrava förslaget medans tid är? står det bland annat.

Och i flera olika tidningar(bland annat Höglandsnytt, Folkbladet och Kristianstadbladet) har Daniel Persson fått in sitt inlägg under rubriken ?Rädda apoteket?. Samma Daniel som startat nätupproret  Räddaapoteket.nu.  Han är rätt välformulerad den där 24-åringen. Ett starkt kort för oppositionen. Idag har han till exempel 3066 påskrifter på sitt upprop.

//LmV-redaktionen