Arkivering

Strulet med omregleringen av apoteken

0

Den pågående omregleringen och försäljningen av apoteken är komplicerad
och det är inte oväntat att det skulle strula till sig. Fram till
?ICA-affären? ansåg representanter för berörda parter att
förändringsprocessen förlöpte enligt plan.

Politiker, Omstruktureringsbolaget, Apotekens Service AB med flera har uttryckt uppskattning för den insats Apoteket AB bistått med. Företagets mycket kompetenta medarbetare har lagt ner mycket arbete för att bistå de många konsulter och medarbetare i de nya företagen med liten erfarenhet av läkemedelsförsörjningen. Vad man än tycker om Apoteket AB:s kontakter med ICA och timingen för detta har Omstruktureringsföretagets panikartade agerande onekligen stärkt presumtiva apoteksidkares förhandlingsposition.

Det bör också påminnas om att Apoteket AB har ansvar för den totala läkemedelsförsörjningen och alla apotekens kvalitetsarbete till dess nya aktörer finns på apoteksmarknaden. Läkemedelsområdet är ingen statisk företeelse utan sortiment, regulatoriska system och flera omvärldsfaktorer förändras kontinuerligt, vilket kräver en kompetent styrelse och stark operativ ledning för Apoteket AB. Att begära att dessa representanter skall sitta still i båten under en längre tid med sådana betingelser är att begära mycket.

Att apoteken fortfarande fungerar så väl beror på personalens höga kompetens och lojalitet mot sitt yrke och framför allt mot kunderna/patienterna. Om förändringsprocessen drar ut på tiden kan tålamodet börja tryta och då kan det verkligen bli risigt.
En annan fråga, som kommit lite i skymundan, är hur konkurrensförhållandena på marknaden för de receptfria läkemedlen kommer att gestalta sig. Läkemedelsverkets relativt frikostiga lista på läkemedel, som kan säljas utanför apotek, innebär att ICA och andra intressenter utanför apoteken med relativt få preparat och förpackningsstorlekar kan kamma hem stor andel av 3-miljardersmarknaden för egenvårdsläkemedel. Apoteksintressenterna har kritiserat Läkemedelsverket för att var alltför frikostiga medan dagligvaruhandlarna anser att premisserna för att få sälja läkemedlen är alltför rigorösa. Vad skall Omstruktureringsbolaget göra åt detta och till vems förmån?
Det skall onekligen bli intressant att följa denna såpopera.

Man behöver inte ens läsa mellan raderna

0

Styrelsen för Apoteket AB är nu avsatt. Det är många som välkomnar
detta besked, men framförallt välkomnas att regeringen gör en tydlig
markering; stand still är att betrakta som en period då Apoteket AB
inte får expandera.

Man behöver inte läsa mellan raderna för att förstå att regeringen och OAB har känt till Apoteket AB och ICA:s planer samt omfattningen av det tänkta samarbetet sen tidigare, vilket Stefan Carlsson, VD för Apoteket AB, påpekar för Dagens Nyheter Även Finn Bengtsson, moderat i socialutskottet, nämnde för cirka två veckor sedan till Dagens Apotek att han såg ?samarbetet som ganska naturligt, något som skulle kunna vara till stor fördel för kunderna?. Rubriken på artikeln var dock ?Apoteket får inte expandera? en ekvation som inte riktigt går ihop.

Det är tydligt att detta är en markering mot branschen för att stora som små aktörer ska våga ta klivet och satsa på den svenska apoteksmarknaden. Jag saknar dock fortfarande tydligheten och transparensen i processen kring apoteksomregleringen. Låt stand still-bestämmelsen bli känd för hela branschen så att både stora och små aktörer får samma förutsättningar till information.

Fortfarande är det ingen som vet när apoteksomregleringen blir av i praktiken. På ett seminarium där jag deltog i måndags i Läkemedelsverkets regi, deltog Hans Svedin ifrån Apotekens Service AB, det var omöjligt att få ett rakt svar på när den verifierade testmiljön till IT-stödet är klart. Till och med de som kommer att leverera expeditionssystemen satt och undrade. I ett uttalande som Ylva Hambraeus Björling, VD Apotekens Service AB, gjorde så sent som under sommaren hävdar hon att ?tidsplanen håller?. Bekymret är att ASAB inte verkar kunna redogöra för vilken tidsplan de arbetar emot.

Låt oss nu hoppas att omregleringen blir bra samt snabbas på. Det är viktigt att en dynamisk marknad med både stora aktörer och småföretagare hinner skapas och att dessa får ett par friska månader innan valet om cirka ett år.  Annars riskerar det att bli än mer politiskt och oppositionen som motsatt sig omregleringen får vatten på sin kvarn. Det vill jag lova skulle inte gagna någon.

I övrigt tycker jag det är anmärkningsvärt att inte en enda av Apoteket AB:s styrelsemedlemmar varit apotekare. Med denna bakgrund är det enkelt att förstå att apotekare har tvingats stå tillbaka för ökad avkastning och lägre kunskapsnivå inom företaget. Gör om och gör rätt och satsa nu på kunskap och trovärdighet, på riktigt!

Välskött är det i alla fall inte.

0

Vem är egentligen the bad guy? Apoteket som har tagit sig allt för
stora friheter eller Omstruktureringsbolaget som lyssnar för mycket på
konkurrenterna och stryper Apoteket? Klart är att det finns många tolkningar av
helgens och de senaste veckornas händelseutveckling.

Det är inte svårt att förstå de nya aktörernas frustration den här hösten. De räknar och räknar och räknar för att se vad ett apotek är värt. De tänker och tänker och tänker för att förutspå vad som kan påverka värdet av de apotek som de planerar att köpa. Och så är målet rörligt hela tiden. Apoteket AB sitter allt annat än still och vips förklarar de att de planerar ett stort projekt tillsammans med Ica. Stefan Carlsson har aldrig hymlat med att han är en man med expansionsplaner. Inte konstigt att irritationen och frustrationen pyser från de framtida aktörerna.

Det är heller inte särskilt svårt att förstå Apotekets frustration. De fattar att konkurrensen kommer att bli hård, de ser hur aktör efter aktör får profilera sig. Alla är nyfikna på de nya, de flesta är sura på den gamle. Ordern är att sitta still, men hur lätt är det när man samtidigt ska behålla sin personal och visa framåtanda? Pratar man med Per Båtelson är det uppenbart att deras upplevelse är att de redan gjort betydligt mer än vad någon någonsin skulle kunna förvänta sig av ett företag. Irritation och frustration även här. Inte konstigt.

Mitt i frustrationens centrum sitter OAB. Som, för att låna regeringens ordval, har att göra med en ?mycket svår balansgång?. Svår uppgift, javisst. Men kan de stå fria från kritik för det? Knappast.
Signalen från helgens händelser är tydlig, ingen har riktigt koll på läget. Det är uppenbart att OAB känner sig pressade, att de har missbedömt situationen tidigare och att de nu agerar desperat. Kanske var det på tiden att de agerade, men särkilt välskött är det inte.
 
Och regeringen då? Även de försöker slingra sig bort från kritik med förevändningen att det är ett svårt läge nu. Och inte heller de verkar ha koll. Märkligt med tanke på att det finns representanter från socialdepartementet både i den nu avgående styrelsen för Apoteket AB och i OAB:s styrelse. Men det är enligt Joakim Pettersson, politiskt sakkunnig på socialdepartementet, ingen garanti för ett informationsflöde. Som han sa på måndgaskvällen: ?Optimalt kan man ju tänka sig att det sker en informationsöverföring, men det är inte självklart att det är så.? Och på frågan om han själv känt till något om Apotekets planer med Ica svarar han: ?Jag känner inte till någonting.? Förvirrande svar. Antingen vill de inte veta av att de stått bakom Ica-historien. Eller så har de ingen koll på vad Apoteket gör i dessa känsliga tider. Inget av dessa alternativ är särskilt smickrande.

Regeringen har visat en järnvilja när det gäller omregleringen av apoteksmarknaden. Men att resan sker på en mycket gropig och svårmanövrerad väg är tydligt. Avskedandet av Tauberman i vintras var en första signal om att regeringen är beredd att utan reson flytta på alla hinder. Avsättandet av hela Apotekets styrelse visar det ännu tydligare. Handlingskraftighet eller svaghet? Det ligger i betraktarens öga.

Hur som helst blir resan dyr. Och det i flera olika valutor samtidigt. Pengar är bara en. Personalens trygghet, patienternas trygghet och politiska poäng några andra.

Vad vill staten med Apoteket AB?

0

Staten har vid utförsäljningen av Apoteket AB behållit ca 40 procent av
apoteken. Den allmänna uppfattningen är att resten av bolaget kommer
att privatiseras efter ca tre år. Att inte allt såldes ut på ett bräde
kan ha såväl säkerhetsmässiga, ekonomiska som opinionsmässiga skäl.

Utförsäljningen av resten stoppas rimligen vid ett regimskifte 2010 med hänsyn till oppositionens redovisade motstånd mot avmonopoliseringen. Om den borgerliga regeringen sitter kvar blir frågan vad restposten kommer att vara värd när de flesta konkurrenter redan etablerats på marknaden.

Det är mot ovanstående meningsfullt att diskutera vad staten vill med bolaget under mellantiden. Det finns två huvudspår. Endera följs spåret för SVT och Systembolaget och Apoteket AB åläggs fortsatt visst samhällsuppdrag eller så väljer man Vattenfallspåret och kramar ur så mycket vinst man kan. Ombyggnaden av shoppar och samarbetsavtal med ICA antyder det senare valet.

I det nya verksamhetsavtalet, som gäller från 1 juli, finns inget samhällsansvar redovisat. Det handlar främst om bolagets ansvar för vissa verksamheter till den 1 juli 2010, då nya aktörer väntas ha etablerat sig samt om avgifter till Apotekens Service AB. Borta från tidigare avtal är kravet att Apoteket AB skall samråda med vården, kommunerna och handikapporganisationerna inför nyetableringar. Borta är också kravet att priserna på produkter utanför läkemedelsförmånen skall vara skäliga med hänsyn till syftet med försäljningen och bolagets kostnader. Till skillnad från sina konkurrenter kan Apoteket AB i praktiken inte gå i konkurs. Denna livlina borde motivera några särskilda uppgifter på läkemedels-/folkhälsoområdet.

En vink om bolagets inriktning ges i årsredovisningen för 2008, som godkänts av styrelsen och därmed av statens representant. Fyra värderingar skall vara vägledande: Trovärdighet, Omtänksamhet, Nytänkande och Handlingskraft. En avgörande fråga är trovärdigheten. I företagets annonser under senare tid tycks försäljning av kosttillskott och naturmedel vara den stora uppgiften med bl.a. återkommande reklam för Rosenrot (traditionellt växtbaserat läkemedel). Produktens brist på effekt redovisades i en debattartikel i DN den 6 juni. Försäljningen tär därför på trovärdigheten. Texten ?används mot? är oansvarig och undviker frågan om produkten hjälper eller ej, vilket Apoteket AB borde svara på. Att tumma på trovärdigheten fjärmar Apoteket AB från Hälso- och sjukvården med sitt credo ?vetenskap och beprövad erfarenhet?

Apotekare ? En professionell utblick mot Storbritannien

3

På en konkurrensutsatt marknad måste man hela tiden minst vara ajour
med sina konkurrenters tjänste-/produktutbud men helst vill man driva
utvecklingen själv. I Sverige är det inte bara tillgängligheten till
apotek som är eftersatt, utvecklingen inom branschen är det också.

För en tid sedan diskuterade jag apotekaryrket med min lärare vid London School of Pharmacy, hon berättade då om ett så kallat ?White Paper? som precis publicerats. (Ett ?white paper? är ett politiskt dokument som anger regeringens inriktning inom ett område och som ofta innehåller förslag till lagförändringar).

Titeln på detta dokument är: ?Pharmacy in England: building on strengths – delivering the future?. Dokumentet beskriver i korthet hur apotekare bland annat kan avlasta allmänläkare på vårdcentraler (General Practitioners) genom att hjälpa patienter/kunder med mindre åkommor (minor ailments). Genom detta arbetssätt:
 
–    erbjuds kunderna mer tillgänglig och direkt service
–    avlastas läkarna
–    möjliggörs kostnadsbesparingar för samhället.

Några av hållpunkterna i detta dokument finns att läsa nedan:

“be able to prescribe certain common medicines and be the first port of
call for minor ailments ¬ saving every GP the equivalent of around one
hour per day, adding up to some 57 million GP consultations a year;”
 
?provide support for people with long-term conditions ¬ such as high
blood pressure or asthma – 50 per cent of whom may not take their
medicines as intended – especially those starting out on a new course
of treatment;  be able to screen for vascular disease and certain sexually transmitted infections, such as chlamydia; play a bigger role in vaccination.?

Ben Bradshaw, Minister for Health, vid tiden då detta publicerades kommenterade så här:

“A pharmacy isn’t just a place where you go to pick up a prescription. It’s a
service, staffed by health professionals who are capable of dealing with minor ailments, screening for diseases and giving health advice to the local
community.”

“As 99 per cent of the population can get to a pharmacy within 20 minutes,
everyone will benefit from more types of treatment available through local
pharmacies who can prescribe more, advise more and deal with more.”

“These proposals are not about pharmacists taking over the work of GPs – it’s about complementing them, taking pressure off GPs and enabling them to spend more time with those patients who really need it.”

Jag hoppas att vi får anledning att återkomma till detta ämne snart och
att TLV strax får ett uppdrag kring farmacevtiska tjänster på sitt
bord. Jag tror nämligen att detta arbetssätt är vägen framåt både för
professionen apotekare samt för branschen!

Det laddas för slutspurten

4

Hösten är nu officiellt här då tipskupongen återigen innehåller
engelska topplag. Den annalkande kylan har gjort att sommarslumrande
aktörer på apoteksmarknaden bryskt vaknat till liv de senaste
veckorna och laddar för slutspurten.

Från läktaren noterar jag att:

?    Den svenska apoteksmarknaden verkar bli mycket mer fragmenterad än vad många trodde, långt från den ?norska modellen?. Apoteket AB står till synes som kortsiktig vinnare med flera små och medelstora spelare jämte sig. Sen får vi inte glömma alla de modiga få som startar eget.

?    Det gnälls mycket från en del aktörer som anser att Apoteket AB får ojusta fördelar på den nya marknaden. Kanske gnälls det enbart som en del i ett totalt förhandlingsspel men om man inte tror på att ens egen förmåga klarar detta, under omständigheterna ganska givna förhållande, så bör man omvärdera satsningen.

?    1 oktober ändras vardagen för många farmacevter och patienter då bestämmelserna för generisk substitution ändras så att valmöjligheterna blir färre och en ?månadens vara? införs. Återstår att se hur det kommer att fungera.

?    Statens ?småföretagarsatsning?, nu under benämningen Apoteksgruppen, verkar inte vara något annat än en ren franchisingvariant av Apoteket AB. Alla som har romantiska idéer om att öppna sitt eget lilla apotek med chans att styra marknadsföring, profilering och inköp själva bör se sig om efter andra möjligheter.

?    Big Pharma genomgår den svåraste strukturkrisen sedan apoteken slutade tillverka läkemedel själva. Övertro på fusioner i stället för innovationer kommer att inom 15 år förvandla dem till rena marknadsföringsorganisationer där produkterna köps färdiga från riskkapitalsdrivna forskningsbolag.

?    Apotekarprofessionen behöver en omstart. Helst ser jag att den just nu sömniga Apotekarsocieteten tar tag i detta. De är de enda som har historiken och resurserna men saknar just nu visioner och engagemang.

?    Dagen-efter-piller gripbart i butik inte låter som en speciellt bra idé.

?    Modo kan skrälla i årets Elitserie!

“Apoteket ska brytas upp för en sund konkurrens”

1

Rubriken är inte min egen utan tagen ifrån en artikel som Göran
Hägglund skrev i DN den 5:e januari i förra året. Anledningen till att
jag vill belysa en artikel som har nästan två år på nacken är:

? ” Ett annat potentiellt hinder är hur företaget Apoteket AB hanteras. Bolaget har som ensam aktör givetvis en dominerande ställning med attraktiva butikslägen, upparbetade distributionskanaler, kunnig personal och så vidare. Företagets position måste efter omregleringen vara sådan att den inte försvårar eller omöjliggör sund konkurrens.”

Ämnet ?sund konkurrens? är högaktuellt då man i veckan har kunnat läsa om bland annat Apoteket shop och Apoteket AB:s planer för dessa. Detta har nu även väckt intresse hos Läkemedelverket som undrar vad Apoteket AB:s ambitioner är. Min kvalificerade gissning är att fler än Läkemedelsverket undrar över detta, de framtida konkurrenterna exempelvis, men även Konkurrensverket tycker man.

Tidigare har det varit diskussioner kring ?stand-still?, alltså en period då Apoteket AB inte får utöva sin maktställning på marknaden, för att ge nya aktörer en chans att komma in och etablera sig på marknaden. Min förståelse kring denna ?stand-still? är att Apoteket AB under denna längre period inte ska tillåtas att expandera. Stefan Carlsson, Vd för Apoteket AB, har i sin argumentation emot förslaget sagt att han inte vill ha en “våt filt” över Apoteket AB:s verksamhet.

Med detta i bakhuvudet så är det märkligt att frågan kring Apoteket Shop inte har lyfts förrän nu.  Apoteket Shop:s borde självklart ha sålts ut på samma sätt som nu håller på att ske för övriga apotek. Verkar aningen orimligt att sälja ut Apoteket AB:s verksamhet till en marknadsandel om cirka 35 % (ej inräknat sjukhusapoteken…) för att sedan låta dem expandera direkt och öka sin marknadsandel genom att omvandla Apoteket Shop till apotek. Vilken ny aktör vågar gå in på en sådan marknad?

Diskussionen kring ?stand-still? låter just nu väldigt ihålig när man hör om Apoteket shop men kanske framförallt om ICA:s samarbete med Apoteket AB. ICA har (enligt senaste årsredovisningen) en marknadsandel på strax under 40 % inom dagligvaruhandeln och svarar tillsammans med Axfood, Coop och Bergendahls för cirka 70 % av omsättningen i branschen. Apoteket AB hade med andra ord inte kunnat välja en starkare partner att samarbeta med.  Detta samarbete om något borde aktualisera diskussionen kring ?stand-still? för Apoteket AB.

Jag är övertygad om att många blivande småföretagare avskräcks av Apoteket AB:s storslagna planer. Det är kanske det som är syftet ifrån Apoteket AB:s sida. Den ambition som regeringen uttalat ifrån början har dock varit att åstadkomma effektivisering, bättre tillgänglighet för konsumenterna, prispress samt en säker och ändamålsenlig läkemedelsanvändning. Detta uppnår man endast genom att skapa en dynamisk marknad där flera aktörer tillåts verka.

Nu är det upp till bevis och Konkurrensverket bör kraftigt markera vart skåpet ska stå! Det enda som skulle ?toppa? dessa för branschen negativa nyheter är att Apoteket AB får behålla pengarna ifrån utförsäljningen av de statliga apoteken för att finansiera sin expansion. Förhoppningsvis kan det inte vara så illa, sett ur ett konkurrensperspektiv, men man börjar bli aningen luttrad.

Snålblåst och motvind

4

Apoteksomregleringen har kantats av förseningar och otydlighet om vad
som är på gång och om vad som kommer att bli, det har funnits en
avsaknad av fungerande tidsramar och tydliga förutsättningar. Datumet
för när det första ej statliga apoteket kan öppnas har flyttats fram
hela tiden.

Först var det sagt januari, sen juli och nu är det ovisst men många tror nu någon gång i höst. Detta naturligtvis förutsatt att IT-stöd etcetera klarar av att hålla tidsramarna.

Efter det, för många, glädjande beskedet att propositionen klubbades igenom så har det varit snålt med glädjeämnen för branschen. Istället har vi fått läsa/höra om:

– handelsmarginalen ?sockrades? ej så mycket som många hoppades på
– fortsatt väntan på vad som händer (om något) med ersättning för farmacevtiska tjänster
– försäljning av OTC till dagligvaruhandeln innan den nya apoteksmarknader hinner etableras
– mycket generös föreslagen lista ifrån läkemedelsverket på vilka OTC-läkemedel som kan säljas i dagligvaruhandeln (vill knappt veta hur stor andel denna lista utgör av Apoteket AB:s omsättning på OTC?)
– och så denna väntan och ständiga förseningar kring när apoteksomregleringen verkligen blir av i praktiken och inte bara på pappret.

Dock, den kanske tuffaste motvinden för en ny aktör kommer ifrån staten själva i form av Apoteket AB. Många har pekat på flera konkurrensfördelar som bolaget har gentemot nya aktörer: Kundklubb, ICA + Apoteket + samarbete = sant, marknadsandel på 52 %  då sjukhusapoteken räknas med i omsättningen (beräkning ifrån Samhällsinsikt). För att addera till detta så kom igår ytterligare en nyhet kring Apoteket AB gällande Apoteket Shop och deras ambition att öppna upp fullskaliga apotek i dessa, oklart vad Apoteket AB:s andel blir då detta räknas in.   

Ifrån mitt perspektiv ser det ut som att det finns både snålblåst och motvind på den nya marknaden för de nya aktörerna. Hoppas innerligt nu på goda nyheter och en bra höst som leder till en ny marknad som uppfyller såväl regeringens, befolkningens samt de nya aktörernas förväntningar!

Från handelsresande till bloggare

0

Vi har hört det ett tag nu. Läkemedelsindustrin måste byta strategi. De
kan inte knata på i de gamla ullstrumporna länge till när världen runt
omkring ändras. När gamla säljknep inte håller får de tänka nytt för
att betalarna ska välja just dem.

Patent som går ut och dalande
försäljningssiffror. Inga nya blockbusters och kräsnare betalare. Det
är vad rapporter och analytiker basunerat ut om läkemedelsmarknaden
under vad som börjar kännas som ett bra tag nu. Men det lär arbetas för
fullt inne på labben och misstankar finns att det under de närmaste
åren faktiskt kommer att dyka upp nya typer av läkemedel, eller
varianter av gamla, som kommer att säljas.

En av de utmaningar
som läkemedelsindustrin står inför är de allt högre kraven från
betalarna. Fler länder får organ som likt vårt TLV ska bedöma om
preparatet är värt sitt pris. Den gamla tidens läkemedelskonsulent som
bjöd på räkmackor och golf känns i Sverige nu mest som en lustig
anekdot. Rapporter visar att antalet säljrepresentanter i USA minskat
med tio procent sen 2007 och trender är liknande i andra delar av
världen. Men marknadsavdelningarna ligger knappast på latsidan.

När
nu de enskilda läkarna är mer och mer beroende av rekommendationer och
riktlinjer från myndigheter så är det dit man vänder sig. För nya
resultat måste ju rimligtvis ut från företagen till kunderna. I en
artikel i Scrip från i somras redogör Steve Arlington och Jennifer
Colapietro från Pricewaterhouse Cooper för olika tänkbara vägar att gå,
en slags tipslista för marknadsavdelningarna.

Ett genomgående
tema bland tipsen är att säljarna från och med nu bör börja ägna sig åt
att marknadsföra ett helt paket. Träningstips och kostråd till
patienten, instrument till sjukhusen och uppföljande studier för
framtiden med applikationer för rapportering av biverkningar, är några
av dessa. Företagen ska inte bara kunna visa ett bra resultat av sitt
piller utan en hälsoekonomisk analys som får myndigheterna att känna
sig övertygade. Författarna uttrycker att det blir ett mer holistiskt
tänk.

Ett annat område som man kan vänta sig att säljarna dyker
upp är det berömda nätet. Bland forum, chatter, twittrar och mejllistor
finns enligt författarna guldgruvor. På så sätt kan man nå både
patienter, förskrivare och politiker, dygnet runt och så fort det finns
något nytt att berätta. Experter på företagen kan finnas tillgängliga
24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan för att svara på frågor om doser
eller biverkningar.

Det ska bli spännande att se hur dessa
sociala medier kommer att hanteras av industri, köpare och användare.
Hur ska läsaren känna sig trygg med att den bloggande hemmappappan
egentligen inte är en före detta läkemedelskonsulent med ny titel,
anställd att marknadsföra? Kanske var den portföljbärande mannen som
kom till praktiken mer trygg ändå. Han gick i alla fall att känna igen.

Sommarlektyr

0

Sommaren har varit bra. Soliga dagar med nakenbad i Hedenlundasjön,
Djulösjön eller Båven och regniga på Flens bibliotek: För vilken gång i
ordningen går jag med huvudet på sned över bokryggarna med memoarer och
biografier?

Jag lånade journalisten Hans ? Honkong ?Grankvists memoarer ? så där. Bättre var Nancy Erikssons. Hon var minister i Erlanders och Palmes regeringar och satte stopp för utbyggnaden av Vindelälven till Palmes förtret. Född under enkla förhållanden utbildade hon sig till sjuksköterska. Hon hade velat bli apotekare, men skriver att det yrket var för besuttna. På den punkten har hon fel. Apotekarutbildningen var attraktiv för mindre bemedlade eftersom den innehöll mycket betald praktik. Om detta vittnar många i den antologi över apotekarliv under 1900-talet, som jag arbetar på. Hur som helst var hennes memoarer flerfaldigt bättre än Göran Perssons och Per Nuderts. Det enda nya var att Nudert tydligen är gift med journalisten Ingrid Carlberg, författare till succéboken Pillret.

Mitt stora kap under sommaren var Erik Hulténs ?Men roligt har det varit ? en forskares memoarer? utgiven 1973. Hultén var botanist och kan kanske betecknas som den siste Linnélärjungen, som under stora strapatser reste ut i världen. Han kartlade Sydkamtjatkas, Aleuternas (ett öband sydost om Berings Hav) och Alaskas flora. Till Kamtjatka reste han tillsammans med bl.a. Sten Bergman 1920. Resan tid tog 120 dagar! Han stannade i tre och ett halvt år med Petropavlovsk som bas. Posten tog lång tid och efter fyra månader fick han reda på att hans far avlidit. Man levde på lax och björnkött. Det bästa på björnen ? han såg108 och sköt många? var labbarna, bringan, levern och tungan. På hemresan över Japan besökte han dess urbefolkning, som använde extrakt från Aconitum maximum, en släkting till vår Stormhatt, som pilgift. För mig, som själv forskat på ett pilgift, var detta en nyhet. Pilgifter har jag främst förknippat med Afrika och Sydamerika.

Hultén, vars son Pontus blev känd som Moderna museets ryktbare chef på 60- och 70-talet, träffade många kända personer: vigd av ärkebiskopen Nathan Söderblom, lyssnat på föredrag av Albert Einstein i Göteborg, talat med den som balsamerade Lenin och dansat med Maria Romanov på Stenhammars slott, tsarsläktingen som gifte sig med prins Wilhelm mm.

Särskilt intressant i boken var notiser om sjukdom och läkemedel. Hulténs yngre syster dog vid ett års ålder sedan behandling med blodiglar inte hjälpt. Hans mor blev blind av en tumör på synnerven. Behandling med kvicksilversalva hjälpte inte. Själv fick han kikhosta 1905 och behandlades med hästmjölk, som smakade urk. En bekant läkare hade ett recept för simulanter i det militära: Dyvelsträck, Gummi arabicum, bikarbonat och ricinolja. Det smakar äckligt, fastnar i tänderna, man rapar och blir lös i röret. Vid ett besök runt 1900 i Valdemarsvik besökte Hultén apoteket i vilket fanns en papegoja som sa: ?Vill du ha kaffe, vill du ha kaffe? och ett ögonblick efteråt ?ska du gå nu, ska du gå nu? Vackra Klara, Vackra Klara?. Kanske papegojor är något att överväga nu när alla nya apoteksaktörer skall profilera sig?

“Vi har redan fått frågor till redaktionen om man ska våga vaccinera sina barnbarn mot H1N1”

1

Under Almedalsveckan medverkade jag i ett seminarium som Läkemedelsverket anordnade under rubriken ?Det finns inga säkra läkemedel?. Min roll var att försöka förklara varför det skrivs så mycket i medier om risker och så lite om fördelar med läkemedel.

I ärlighetens namn vet jag inte om det där med att journalister är överdrivet förtjusta i risker stämmer. Jag skulle snarare beskriva det som att både fördelar och nackdelar överdrivs i så fall. Jag ser kvällstidningarnas rubrik om Acomplia framför mig ?smal rökfri och nykter med ny tablett?. För bra för att vara sant visade det sig ju. Men visst finns det andra löpsedlar som etsat sig fast ? så farligt är ditt läkemedel och liknande. Men en stor del av problemet tror jag är att ämnet läkemedel är svårt.

Det var just detta som låg som en klangbotten under hela seminariet ? finns det något vettigt sätt att förmedla information om läkemedel så att allmänheten förstår att all bedömning av läkemedel är en avvägning av risk mot nytta? Och dessutom göra det på ett sätt som inte skrämmer upp patienter och anhöriga? En gammaldags approach är ju annars att inte berätta för tant Asta om det hon inte behöver bekymra sig om. Lita på farbror doktorn. Så länge inte Asta googlar, kollar i Fass, eller för den delen fördjupar sig i den lilla prassliga lappen som medföljde läkemedelskartongen kanske det funkar. Tills något händer som bekräftar Astas fördomar att läkemedel i själva verket är gift, det visste hon ju egentligen hela tiden. Nästa gång tar hon bara en halv dos eller i värsta fall ingen alls.

Jag är övertygad om att de allra flesta patienter uppskattar ärlighet. Och om man får en bra information om vissa biverkningar blir de lättare att uthärda. Då kanske man också kan få tips om de biverkningar som ofta går över, eller om det finns strategier som minskar dem.

EMEA:s chef Thomas Lönngren var också med på seminariet, och han tog upp det aktuella dilemmat med pandemivaccinerna som ligger på EMEAs bord. Ska man godkänna dem trots bristfälliga data om eventuell påverkan på gravida och barn och så vidare? Är H1N1-pandemin så pass allvarlig att ett skyndsamt beslut krävs? Hans öppenhjärtlighet var befriande, och banar vägen för en ärlig dialog om läkemedel i samhället. Han slog ut med händerna och sa att det här är skitsvårt, kanske ett av de svåraste besluten man kan tvingas fatta. Säg att de avvaktar mer data, och pandemin snabbt muterar och blir livshotande och det blir för sent att vaccinera. Eller omvänt att massvaccinering påbörjas, och någon allvarlig biverkan uppdagas samtidigt som pandemin avstannar. Frågan har också debatterats öppet i medier under sommaren, och det skapar givetvis både frågor och osäkerhet. Vi har redan fått frågor till redaktionen om man ska våga vaccinera sina barnbarn och så vidare.

Jag tror ändå att den här typen av öppenhet är nödvändig för att skapa ett långsiktigt förtroende mellan professionen och patienterna. Och jag tror att patienter kan hantera den komplexa verkligheten. Men det ställer höga krav på alla som sitter inne med kunskap. En avgörande faktor blir att alla som är experter på läkemedel, alla duktiga läkare, farmacevter, forskare, myndighetspersoner och andra sakkunniga vågar uttala sig. Det är inte alltid bekvämt att bli citerad i medier eller lätt att ta sig tid att förklara enkelt för patienter. Men det är enda sättet att få en nyanserad bild av läkemedel i samhället.

Detta är Ewa Lundborgs sista blogg som chefredaktör för Läkemedelsvärlden. Läs mer här.

“Vilka ska in på den nya marknaden? Vem har bäst möjlighet att vinna budgivningen? Vem ska jobba var? Vilka har mest pengar? “

1

Hörde du att?. Såg du att? Det verkar som om? Ja, jag hörde att?    Nej, jag pratar inte om dagen efter någon fest. Jag pratar om halvåret innan apoteksmonopolet avskaffas. 

Rykten och spekulationer. Finns det några ord som bättre beskriver den vår vi har bakom oss?
I takt med att datumet den 1 juli närmat sig har intensiteten i spekulationerna ökat. Vilka ska in på den nya marknaden? Vem har bäst möjlighet att vinna budgivningen? Vem ska jobba var? Vilka har mest pengar?

Det var en period där i mitten på våren när vi tillslut fick sätta oss över en kaffekopp här på redaktionen och fundera över vad vi skulle göra med alla rykten. Skriva om minsta hörsägen eller skriva om det som faktiskt ledde storyn om apoteksmonopolet ett steg framåt? Vi valde det senare. Resultatet är en gedigen lista med artiklar som summerar hela den stundtals vingliga väg som varit från det att utredaren Lars Reje presenterade sitt betänkande i januari 2008 till att budgivningen på statens apotek nu pågår för fullt.

Det är många som försökt och försöker förutspå hur den nya marknaden kommer att se ut. För oss som följer det hela lite från sidan kan det lätt bli en spännande gissningslek. Men för de företag som nu befinner sig i en budgivningsprocess för att köpa statens apotek är det på blodigaste allvar. För det är en sak att räkna ut värdet på ett givet apotek utifrån hur det är idag. Det är en helt annan att tänka ut om någon konkurrent kommer att öppna ett apotek i porten bredvid och hur det i så fall kommer att påverka utfallet.

Faktum är att det finns en del som tyder på att det inte alls är de apotek som finns i idag som kommer att utgöra stommen i framtidens apoteksmarknad. När Kronans Droghandel slår sig ihop med KF så är det för att på sikt etablera fullsortimentsapotek i sina storköp. Där finns det inga apotek idag. När Åhlénsgruppen rekryterar Amadou Jallow som läkemedelsansvarig sänder de en tydlig signal om att de är helt seriösa i sin satsning på apotek i sina varuhus. Där finns det inte heller några apotek idag. Det är så klart inte säkert att de här nya apoteken konkurrerar ut befintliga. Men visst är det ett minst lika sannolikt scenario att det är de nya apoteken som får lönsamheten att gå ihop och att somliga av dagens apotek ryker?

Om det här scenariot blir verklighet så kommer snart diskussionen om vem som lyckades köpa vilket kluster av apotek vara helt överspelad. Det är inte det som avgör hur apoteksmarknaden i Sverige ser ut om tre år.

Återigen, spekulationer och gissningar. Och om våren har varit ryktenas säsong så väntar nu beskedens. Budgivningar och rekryteringar till nyckelposter går in i slutfasen och efter sommaren bör startfältet inför den nya marknaden vara klara. Efter sommaren, den 10 augusti, drar vi också igång vår rapportering här på webben igen efter ett sommaruppehåll som börjar vid midsommar.
 
Fram till dess, trevlig sommar!

Dags för företagen att bryta ny mark

0

Det är inte första gången vi hör det. Men varje gång känns det mer påtagligt. Inget läkemedelsföretag som vill överleva efter 2020 kan ägna sig åt att utveckla enbart läkemedel. Budskapet är mycket tydligt i en konsultrapport från Pricewaterhousecopers om hur företagen ska klara sig i framtiden.

Det duger inte längre att utveckla ett par molekyler, köra stenhård marknadsföring och hoppas på att det blir kioskvältare av pillret. Tiden då läkemedelsföretagen kunde jobba så är förbi enligt rapporten “Pharma 2020: Challenging buissness models. Wich path will you take?? som nyligen släpptes.

Rapporten är den fjärde i en serie som konsultföretaget arbetat fram om läkemedelsmarknaden 2020. Denna gång handlar det om affärsmodeller och hur företagen ska satsa sina kort för att överleva det kommande decenniet. Att fortsätta på samma vis som de senaste åren verkar vara en dålig idé, något som flera analyser har visat på en längre tid. Det är dags för läkemedelsektorn att byta strategi.

Rapportförfattarna presenterar att antal olika alternativ som de anser att företagen har att välja mellan. I grunden för dem ligger det gamla mantrat ?tillsammans är vi starka?. När företagen ska möta de allt högre krav som ställs från betalarna på att en viss produkt verkligen ska tillföra nytta krävs bredd. Den bredden kan uppnås genom samarbeten, inte bara om att knyta till sig biotechföretag eller generikaproducenter utan genom att ta sig an hela hälsoregistret. Det är igenom brobygge mellan sjukhus, akademi, dietister och hälsocoacher som lösningen ligger.

Två plus två blir fem, resonerar man i rapporten och presenterar två modeller för att nå dit, the ?federated?, eller den sammanslagna och the ?fully diversed?, eller den delade. I den delade modellen utgörs samarbetet av ett nätverk som bildas av de separata enheterna. Enheterna kan vara de ovan nämnde, läkemedelsföretag, sjukhus, universitet och gym. Till detta kommer tekniklösningar och analysverktyg som kan bygga de infrastrukturer som behövs. Enheter ska ha gemensamma mål och delad tillgång på alla information som patientdata och resultat för att driva utvecklingen snabbare framåt och ta lärdom av varandra.

I den delade modellen finns i stället ett moderföretag som utvidgar sig genom förvärv och därigenom får en större bit av marknadskakan. Ett av de mest kända exemplen är Johnson & Johnson som är stora både inom läkemedel och annan typ av hälsovård. Företaget har till exempel webbaserade hälsocoacher och program för förebyggande hälsovård. Där nämns också Vodafone som tillsammans med spanska Medicronic Salud och Aerotel Medical Systems för att leverera trådlösa lösningar för hälsokontroll i hemmet.

Läser man rapporten förstår man att en image som signalerar hälsa och friskvård innebär en blinkning till konsumenterna som kommer ligga företagen till gagn. Att som Pfizer hålla i utbildning av personal på vårdcentral låter som ett steg i rätt riktning. Men det gäller att kunna parera mellan konsumentflirtar och regelverk. Skulle det vara okej med ett gym á la Astrazeneca eller Gsk?

Men någonting lär hända, för som konsultrapporten säger i sin slutsats – läkemedelsföretagen har hittills fokuserat på vad de kan få ut av de 10 procent av hälsobudgetar som går till läkemedel. Det återstå att se vad man kan få ut av de övriga 90 procenten.

Miljöexperimentet pågår

2

Astrazenecas miljökonferens i Kina förra veckan är bara en i raden av
händelser som visar att någonting håller på att hända med miljöfrågan.
Ingen vågar längre förneka att vissa läkemedelsfabriker i Asien
sannolikt är starkt miljövidriga och ett potentiellt hot mot hela
världshälsan.

Det är fascinerande att följa hur tonläget kan förändras över tid. Astrazenecas miljöchef Alan Horowitz förklarar att förra veckans konferens i Kina med potentiella underleverantörer indirekt handlade om de mätningar som miljöforskaren Joakim Larsson gjort i Indien. Om man minns de första reaktionerna på Joakim Larssons studie så kan man konstatera att det låter lite annorlunda nu.

En snabb repetition av Joakim Larssons studie: Han och Cecilia de Pedro tog vattenprover från vattnet utanför ett reningsverk i Patancheru i Indien som renar vatten från 90 olika läkemedelsfabriker. Det visade sig då att koncentrationerna av antibiotikumet ciprofloxacin i det ?renade? vattnet var 31 000 mikrogram per liter. Det är en koncentration som är högre än den som finns i blodet hos en patient som behandlas med läkemedlet.

Innan den här studien var det ingen som trodde att läkemedelsfabriker skulle vara så ?dumma? att de släppte ut aktiva substanser rakt ut i avloppsvattnet. Det skulle vara som om en guldfabrik släppte ut sina guldkorn ungefär. Och även precis efter att studien publicerats var skeptisk det ord som bäst beskriver industrins och myndigheters reaktioner.

Men som sagt, någonting har hänt. Astrazenecas miljökonferens är bara en del. För ett tag sen anordnade Läkemedelsverket, Läkemedelsindustriföreningen och IVL Svenska Miljöinstitutet ett seminarium om just läkemedelsproduktion i lågkostnadsländer och dess eventuella påverkan på miljön. Gemensamt för alla talare, som bland annat var från Läkemedelsverket, patentindustrin, generikaindustrin och landstingen, var att de alla såg allvarligt på problemet. Ingen som satt sig in i frågan vågar längre säga något annat. Det rådde full konsensus kring att
1) det finns ett problem
2) problemet är mycket allvarligt både för de människor som lever runt de här fabrikerna och för hela världen om utsläppen leder till förvärrad antibiotikaresistens
3) problemet är jobbigt och svårt att lösa.

Diskussionerna på seminariet handlade därför om vad man ska göra åt det hela. Förslagen på lösningar har vi hört tidigare. Antingen för man in miljöaspekterna i GMP (det här vill generikaföretagen), eller så låter man industrin rensa upp det här själva (det vill Läkemedelsindustriföreningen), eller så måste de som köper läkemedlen, det vill säga landstingen, bli mycket kräsnare i sina upphandlingar (vilket alla verkar tycka vara den bästa men också den mest omöjliga lösningen).

Det finns långa resonemang att föra kring alla de här lösningarna, och det finns flera artiklar att läsa om det här på Läkemedelsvärlden, läs den senaste här.

Men Bengt Mattson, som är miljöchef på Pfizer och också Lif:s representant i de här frågorna, var den som satte allt på sin spets genom att ställa frågan ?Vad händer med de här utsläppen under de åren det kommer att ta att ändra lagstiftningen??.

Varje dag fortsätter de här fabrikerna att producera vattenavfall som inte renas på rätt sätt. Varje dag fortsätter därmed också experimentet ?hur mycket antibiotika kan vi pumpa ut direkt i miljön innan vi får allvarlig resistens?.

Tyvärr lämnades den obehagliga frågan hängandes i luften. Alla retirerade till de betydligt mer bekväma slutsatserna som att ?vi jobbar på det? och att ?det här är någonting som vi måste lösa på sikt?.

Patent vs patient

1

Det sprids en oro bland läkemedelsindustrin. Efter EU-kommissionens
stränga ord om att företagen använder sig av ohederliga metoder för att
sinka generisk konkurrens reagerar framför allt biotechbranschen med
förfäran. I USA pågår en liknande diskussion där industrin hävdar att
patentlagarna sätter patienterna i direkt fara. 

Den rapport som EU-kommissionen presenterade i november förra året innehöll skarp kritik mot de forskande läkemedelsföretagen i Europa. Kommissionen menade att företagen ägnar sig åt otillåtna avtal och strategier för att försena den generiska konkurrensen. Omkring 30 miljarder kronor har europeiska konsumenter betalat i onödan anligt rapporten.

Föga förvånande tycker industrin att kommissionen är orättvis. I en rapport från Marks & Clerk som publicerades i veckan har 365 personer i ledande ställning inom biotech- och läkemedelsområdet klargjort sina tankar om kommissionens dom. Där står det klart att en växande oro för att patentskydden är på väg att urlakas om EU tänker vidta åtgärder. Hela 72 procent är rädda att detta kommer leda till minskad forskning på nya produkter. Hälften av de tillfrågade tycker inte att kommissionens har några som helst belägg att utreda konkurrensen. De flesta ställer sig positiva till en gemensam patentlagstiftning inom hela EU.

I USA arbetas det intensivt i kongressen med en ny lag som ska förhindra möjligheten för orginalproducenter att sluta avtal som försenar generiska kopior. Industrin rasar och driver en lobbykampanj där patienternas väl och ve hamnat i fokus.

Ett uppmärksammat exempel är det blodförtunnande medlet Angiomax (bivalirudin). Förutom den godkända indikationen har den visat lovande resultat för behandling av blodproppar i benen och för att förhindra stroke vid operation. Men företaget som utvecklat produkten, MDCO, kommer inte gå vidare med produkten. De missade nämligen med en dag att ansöka om förlängt patent och det är osannolikt att de vill finansiera vidare forskning. ?Om vi haft den ekonomiska garantin hade vi inte bara startat kliniska prövningar, vi hade till och med avsluta några?, säger den besvikna vd:n Clive Meanwell till Forbes. Ett annat exempel är Pfizer:s Lipitor som varit på tapeten som ett medel mot Alzheimers. Men med ett patent som snart går ut lär inga investeringar satsas på det.

  Visst är det lätt att dra på munnen när företagen som håvar in storkovor pratar om orättvisa förhållanden. Men samtidigt som myndigheter och lagstiftare vill ge medborgarna billigare läkemedel växer motrörelsen som talar om hur företagen kortar sin utvecklingsfas och skyndar på med att få ut produkterna på marknaden.

Kanske är många benägna att hålla med professor Steve Nissen, känd industrikritiker. ?Handlar det om ett helt nytt läkemedel som en effektiv behandling mot fetma, då får patentet gärna vara långt. Men för att sänka kolesterol är et knappast nödvändigt?.

Gör om, gör rätt

2

När mina barnbarn kommer att fråga mig 40 år framåt om det fanns något
i dagens samhälle som jag skämdes över senare i livet finns det flera
heta kandidater.

Å ena sidan varför vi inte byggde en rejäl ishockeyarena i huvudstaden istället för att låta hockeyn reduceras till en sport knappt mer populär än bandyn och älskad endast i län med mindre innevånare än kvadratkilometer.

Å den andra, och mer allvarliga, sidan finns vår enastående oförmåga som ett välutvecklat land att dra full nytta av informationsteknologin inom sjukvården. Något som inte bara förhindrar effektiviseringar utan även direkt skadar människor genom förseningar, sammanblandningar, osynkade system och allt annat som kan och har gått fel. När jag skriver detta övergår framtidens skam i ett nutida ursinne. Hur länge ska IT-konsulter i kombination med uråldrig lagstiftning få fortsätta sätta människors liv på spel?

Jag har full förståelse för komplexiteten i den verksamhet som skall supportas. Olika typer av data, regionala och lokala skillnader i rutiner och organisation blandas med flera olika användartyper som har olika önskemål. Överallt svävar dessutom en svår juridisk miljö på grund av personuppgiftslagen. Detta till trots finns inget försvar för den utveckling vi sett det senaste decenniet. De största galenskaperna utan inbördes ordning:

?    För många kockar i soppan. Ett land med 9 miljoner innevånare är alldeles lagom för ett enda journal- och förskrivningssystem, nationellt upphandlat.
?    Leverantörernas ?lösningar? styr utvecklingen. Användarvänliga system borde i stället utvecklas och definieras av användarna och de processer de verkar inom.
?    Beställarna har för låg kompetens. Kravspecifikationen blir lidande när viktiga parametrar utelämnas.
?    Slutna system. En modern IT-lösning är flexibel samt öppen för både import och export av digitala media i standardformat och får inte bygga fast användaren.
?    Ointresse från politikerna. Min personliga ?favorit? då det samtidigt satsas miljarder på att förverkliga nollvisionen i trafiken medan medborgarnas hälsa i motsvarande (större?) omfattning drabbas negativt av elektroniska frontalkrockar istället.

Som min gamle kapten i lumpen sa: Gör om, gör rätt!