Arkivering

Gsk goes Hollywood

0

Att det bara är fantasin som sätter gränser är företaget
Glaxosmithkline ett ypperligt bevis på. För att öka uppmärksamheten om
problem kring övervikt planerar läkemedelstillverkaren att göra en
långfilm.

När patenstup är en verklighet och neddragningar likaså smider Gsk något udda planer för 2010. Företaget, som bland annat ligger bakom det receptfria viktreduktionsmedlet Alli, har bestämt sig att ta sikte på Hollywood. Vägen dit går genom att de finansierar en dokumentärfilm om problemen med övervikt. Syftet är, enligt representanter för företaget, att utbilda amerikaner om faran med fetma och uppmärksamma landets invånare om hur man kan komma till rätta med sina extrakilon. Det har således ingenting med marknadsföring att göra, hävdar man.

För att producera filmen har Gsk inlett ett samarbete med Creative Coalition, en oberoende och icke-politisk organisation som backas upp av stjärnor som bland Alec Baldwin och Susan Sarandon. Enligt en artikel i New York Times kommer en ännu hemlighållen Oscarsbelönad regissör att leda projektet. Vem det blir kommer att avslöjas vid Sundancefestivalen i slutet av januari.

Enligt Rachel Ferdinando på Gsk:s marknadsavdelning kommer ett avtal att skrivas som ger Creative Coalition helt fria händer med filmen och det finns enligt henne inga förväntningar på att Alli kommer att nämnas av de medverkande. ?Det blir upp till filmmakarna att avgöra om Alli är viktigt?, säger hon till New York Times.

Andra filmmakare har redan uttryckt sin skepsis mot samarbetet. Att som Gsk planerar finansiera en hel dokumentär rimmar illa med den dokumentära genren menar bland andra Theodor Braun, professor vid University of Southern Calofornias school of Cinematic Arts och regissören bakom Darfur Now. Andra menar att om Gsk verkligen håller tassarna borta från skapandet kan samarbeten som detta blir vanligare, helt i linje med de sociala medierna utbredning

Som en del av samarbetet kommer Creative Coalition ordna en paneldiskussion under Sundancefestivalen med bland andra Ricki Lake, med en studie om matvanor som Gsk gjort som bakgrund. Diskussionen ska handla om vad nöjesindustrin kan göra för att minska problemen med fetma och övervikt.

Kanske har man snappat upp det skånska försöket med kultur på recept? ?Har doktorn någon passande film på recept? Jo visst, Gsk har en bra film jag kan skriva ut.?

Mot ljusare tider

0

När ett år är på väg att övergå till ett annat duggar årskrönikor
och nyårskarameller tätt. Listor som samlar de viktigaste eller de
bästa händelserna under 2009. Det gångna årets låtar, böcker, politiska beslut, sporthändelser och
egna val ger en bild av samhällets och de personliga prioriteringarna.
En lista som inte är lika uppmuntrande är den över läkemedelsindustrins
största neddragningar.

En titt i nyhetstjänsten Fierce Pharma:s sammanställning får en att undra hur många före detta anställda som inte har råd med julklappar i år.  I toppen ligger Pfizer som annonserat att 19,500 anställda får gå globalt. Efter köpet av Wyeth för 68 miljarder känns det logiskt att de måste dra ner på något. Ett annat företag som tar igen på gungorna vad de förlorat på karusellerna är Merck. Köpet av Schering-Plough kostade en hacka och med 16 000 uppsägningar hamnar de tvåa på listan. På tredje plats ligger Johnson & Johnson och på en stark fjärdeplacering ligger Astrazeneca som under året annonserat om neddragningar på omkring 7000 jobb. Enligt firman Challenger, Gray and Christmas handlar det om 59 000 jobb som gått förlorade inom läkemedels- och biotchindustrin i år. Och statistiken sträcker sig bara till oktober.

Tuffast är det som bekant för säljavdelningarna. Astrazeneca har erbjudit i princip hela säljstyrkan att gå mot betalning. Och tvärtemot det svenska dygnet lär det lär inte ljusna framåt våren. En analys i Reuters pekar på att ännu fler uppsägningar är på gång. Devisen är att när företagens marknadsstrategier förändras behövs inga konsulenter och säljare som åker ut och träffar läkare. Det är helt enkelt inte de som har makten över preparaten längre utan betalande stater och myndigheter.

Kanske är det inte bara av ondo. Enligt rapporten är det inte så lustfyllt på jobbet för de säljare som ändå skickas ut. En av dem, som nu slutat, berättar att skylten ?No reps allowed? kunde vara det enda han möttes av på klinikerna. Att makten över produktval flyttas till betalarna i form av myndigheter leder förhoppningsvis till bra och kostnadsmedvetna val.

Företaget Statoil har tagit sitt eget grepp om julstressen. I en reklamfilm som börjar rulla i helgen presenterar de sin egen lösning. Den heter värktabletter på macken. Kanske något för säljare, och för den delen, alla andra, som känner att huvudvärken sprider sig i takt med grötdoften.

Politikerna har fått syn på läkemedelsfrågan

2

LEDAREN I LÄKEMEDELSVÄRLDEN NUMMER 8 2009.

Det är lätt att tro att vi börjar närma oss slutet på den turbulenta omregleringen av apoteksmarknaden. Men bli inte förvånad om
nästa berg- och dalbana väntar runt hörnet.

Det här tar aldrig slut. De senaste veckorna har jag hört den meningen från många olika personer. Alla är de är matta, 2009 har varit ett maratonlopp för de som vill hänga med in på den nya apoteksmarknaden. Och alla försöker de hitta varandra i det kaos som nu råder. Det som var en kollega idag är en konkurrent imorgon, det som var en konkurrent igår är morgondagens affärspartner.

För trots att köparna av apoteksklustren nu är kända är det fortfarande svårt att överblicka den nya svenska apoteksmarknaden. Men facit är snart här. Redan i början av nästa år kommer vi veta färgen på stolarna som kunderna får sitta i och vänta på sina läkemedel. Kanske är det då som det går upp för oss att den största konsekvensen av omregleringen är en helt annan än den mest synliga.
Under de tre år som gått sedan projekt omreglering påbörjades har den svenska läkemedelsmarknaden varit utsatt för en sällan skådad genomlysning. Omregleringen blev betydligt krångligare än vad regeringen tänkt, men de har också hittat mer än de trott.

Prissättningsmodellen är det mest uppenbara exemplet. Regeringen trodde först att ökad konkurrens i sig självt skulle leda till prispress. När de upptäckte att så inte skulle bli fallet såg de över hela prissättningssystemet istället, och hittade pengar. Det system som gällt sedan 2002 visade sig egentligen vara ineffektivt och under buller och bång bytte regeringen ut ledning och gav TLV nya direktiv för hur de skulle prissätta läkemedel. Den konsekvensen av omregleringen har vi redan sett.

Mindre uppenbara är de förändringar som inom ett par år
kommer att ses på landets sjukhus. Där pågår nu en översyn av hela läkemedelsförsörjningen. Anledningen är att de under de kommande åren måsta upphandla nya avtal när Apoteket AB inte längre är den självklara leverantören. Återigen kommer inte den mest intressanta konsekvensen bli vem som vinner upphandlingen, utan vilka problem i försörjningen som landstingsledningarna hittar, och förhoppningsvis åtgärdar, under upphandlingens gång.

Tidigare i höstas blev det också klart att regeringen har satt ihop en arbetsgrupp för läkemedelsfrågor. Gruppen ska bland annat arbeta vidare med det som en annan grupp, P16-gruppen, i våras konstaterade behöver göras för att förbättra läkemedelsanvändningen. Regeringens nya grupp består av 15 personer med representanter från socialdepartementet, TLV, SKL och ett par olika landsting. Målet: att ta fram en ny läkemedelsstrategi. Den som koordinerar gruppen från socialdepartementets sida är Sofia Wallström, samma person som lett hela apoteksomregleringen. Det är självklart ingen slump. Regeringen har i och med omregleringen fått syn på läkemedelsfrågor i ett vidare perspektiv. Och de har visat att de inte drar sig för att ändra på saker om de anser det vara nödvändigt. 

Bestämmer de sig för att genomföra ens några av de idéer som finns i P16-gruppens rapport kommer konsekvenserna för hela läkemedelsområdet bli påtagliga. Bland annat finns där förslag på att hela finansieringen av läkemedel ska flytta från stat till landsting. Men även tankar på att införa generisk förskrivning och att ge TLV ett utökat ansvar att utvärdera prissättningen av alla läkemedel, inte bara de som ingår i högkostnadsskyddet.

I mitten av februari räknar strategigruppen med att bestämma sig för vilka frågor inom läkemedelsområdet som blir strategiskt viktiga att arbeta med för regering och landsting de kommande åren.
Gruppen träffas samtidigt som skyltarna byts ut på 466 före detta statliga apotek. Det här tar aldrig slut suckar folk i min omgivning. Nej, det är som det brukar. Framtiden börjar nu.

Menar de nya kedjorna allvar när de pratar kvalitet?

3

Igår tog vi pulsen på de nya apotekskedjorna. Frågan för kvällen var om
de kommer att bli vårdföretag eller butiker. Svaren visar att de nya
kedjorna vill vara just apotek, men att alla är pressade under
lönsamhetskrav.

Farmaci- eller kvalitetschefer från fem av apotekskedjorna på den nya marknaden var på plats här på Läkemedelsvärlden igår kväll för att bli intervjuade på scen om sina planer. Om man gör en positiv tolkning av bilden som målades upp kommer vi få en ny apoteksmarknad där alla är helt fokuserade på patientsäkerhetsarbete och kvalitet. Lyssnar man istället efter orosmoln är det uppenbart att alla företagen är pressade, är mycket medvetna om konkurrensen och funderar över hur lönsamheten ska maximeras. Företagen själva vill inte gärna medge någon målkonflikt mellan lönsamhet och kvalitet, men att de diskussionerna pågår inom företagen är ändå uppenbart.

Ingen tror egentligen att det går att få kunderna att betala extra för rådgivning, kompetens eller läkemedelsgenomgångar. Istället har företagen lite olika sätt att förklara hur de ska ?ha råd? med det kvalitetsarbete som de säger att de tänker fokusera på. Kostnaden för det arbetet måste helt enkelt rymmas inom handelsmarginalen, sa till exempel Leif Nilsson på Medstop. Vi ser det som en del av arbetet med att få lojala kunder, sa Annika Svedberg på Apotek 1. Monica Hagman på Apoteket AB sammanfattade brytpunkten vård/butik på ett mer konkret sätt när hon pratade om egenvården: I mötet med kunden ska personalen först vara yrkesmänniskan som tänker ut vilken substans som är rätt för kundens behov. När väl det beslutet är taget, ska personalen sälja det preparat som Apoteket har bäst marginal på.

Det skulle vara enkelt att säga att allt det här pratet om kvalitet är tillrättalagt säljsnack. Men bilden är nog mer komplex än så. De här kvalitetscheferna vill nog verkligen satsa på just kvalitet och kompetens. Och ännu så länge tror de också att det kommer gå vägen. Kanske har de rätt, och kanske visar deras kalkyler i dagsläget att det finns utrymme för hög kvalitet och kompetens. Men det kommer bygga på att det här är en bransch som på något vis håller ihop. Igår sa de fem som var här att ingen av dem kommer prisdumpa OTC, utan alla ska försöka sälja kvalitet var budskapet.
Men nog verkar det osannolikt att ingen i det långa loppet kör lågprisracet. Om det inte är någon av de fem som var här igår kommer de istället få konkurrens av någon annan.  Vill samhället fortfarande ha kvar avancerade apotekstjänster i det längre perspektivet måste man med andra ord hitta en ersättningsmodell från stat/landsting till apotek.

Oavsett hur det går med det finns det i alla fall i nuläget tankar hos de olika företagen kring vad de ska satsa på och inte. En kort summering:

Kronans Droghandel: Samarbetet med Coop kommer sätta viss prägel, bland annat med Medmera-korten som man får poäng på även när du handlar på apotek. Deras 171 apotek är framförallt små öppenvårdsapotek, och där kommer de sannolikt samarbeta en del med vården berättade kvalitetsdirektör Inger Näsman. Olika yrkeskårer på apoteken kommer ha olika arbetsuppgifter, men framförallt ska personalen ses som en del i ett team där alla ska vara beredda att göra det som behöver göras.

Medstop: På skalan från vårdföretag till butik var det här kedjan som hamnade längst åt butikshållet när företagen placerade ut sig själva. Inte konstigt, förklarade företagets farmacichef Leif Nilsson, eftersom de har köpt stora apotek i kommersiella lägen. De kommer syssla med renodlade farmacevtiska tjänster som läkemedelsgenomgångar och rådgivning, men inte några hälsotjänster som provtagningar eller liknande.

Apoteket AB: Statliga Apoteket har ju redan påbörjat resan från att främst vara en samarbetspartner till sjukvården till att vara mer av ett företag vilket som helst som ska tjäna pengar, konstaterade Monica Hagman, chef för farmaci och hälsa. Och den resan kommer i viss mån fortsätta. Samtidigt ser Monica Hagman framför sig en utveckling liknande den som skett internationellt där apotek  är mycket mer än ett ställe där patienter hämtar ut läkemedel. Hon tror på farmacevter som gör provtagningar och som har en större roll som vårdgivare.

Vårdapoteket i Norden AB: Bengt Åstrand, vice vd på företaget och ännu så länge den enda som arbetar där, ville helst placera Vårdapoteket både som en fullfjädrad butik och ett vårdföretag. De ska vara båda förklarade han. Med sina 24 expeditionsapotek på sjukhus ska de samarbeta mycket med vården, både när det gäller att ta hand om patienter och anhöriga som ska lämna sjukhuset, men han vill också att de ska erbjuda tjänster och utbildningar till sjukvårdspersonalen. Några planer på att också ta över sjukhusapoteksverksamheterna ville han inte kännas vid.

Tamro/Apotek 1: Ännu så länge handlar det om 26 apotek som Tamro har planer för. Annika Svedberg som är farmacichef på företaget säger sig vara övertygad om att kvalitet och rådgivning är något som är en förutsättning för att knyta till sig kunder. Här finns planer på personlig farmacevt, de vill lyfta fram enskilda apotekare på enskilda apotek som experter, de vill ha nära samarbeten med vårdcentraler och kan även tänka sig samarbeten med kommunal sjukvård.  

En man i publiken undrade om det skulle dröja ända tills hans barnbarn var vuxna innan man såg någon skillnad på olika apotek. Njae, men säkert ett par år, blev det samlade svaret från företagen. Eller som Leif Nilsson från Medstop sa: det finns rätt mycket att göra bara för att hålla igång den grundläggande apoteksverksamheten.

Hälso- och sjukvårdens målkonflikter

0

Socialstyrelsens hälso- och sjukvårdsrapport för 2009 är en tung lunta
på 450 sidor. Det största felet med rapporten är att den inte
tillräckligt diskuterar målkonflikter.

Hälso- och sjukvårdens portalparagraf, som trädde ikraft 1982, med målet om vård på lika villkor innebär motsägelser när den skall förvekligas utanför talarstolarnas retorik. Det står klart efter läsning av kapitlet God vård ? vård på lika villkor ? hur jämlik är vården? Redan begreppet vårdbehov konstateras i rapporten vara svårtolkat, men ingen vidare diskussion förs om detta centrala begrepp.

Ekonomiska skillnader existerar som bekant i befolkningen. Det råder politisk oenighet i hur hög grad dessa (via löner, skatter och bidrag) skall utjämnas. De manifesteras på många plan: boende, matvanor, semester, hälsa, skola med mera. Det finns en grundläggande konflikt mellan att behandla alla lika och att hjälpa dem som har det svårast mest.

Rapporten konstaterar att lågutbildade i högre grad söker för sjukhusvård som skulle kunnat behandlas i primärvården. Jag är inte förvånad över att de med högre utbildning klarar förebyggande och egenvård bättre. Det är just en konsekvens av utbildning.

Det vi däremot aldrig skall acceptera är att vissa befolkningsgrupper får sämre bemötande och vård, med eller utan läkemedel. Hälso- och sjukvårdens personal måste vara observant på att inte gynna personkopior av sig själva. Samtidigt uppstår en konflikt mellan målen om ökat patientinflytande och vård på lika villkor. Patienter har utifrån tid, kunskaper och ekonomi olika förutsättningar att delta och utöva makt.

Om jag begränsar mig till läkemedelsbehandling framstår allt mer ett mål vara att gå från ?one size fit all? till mer individualiserad behandling. Det målet innebär också potentiella konflikter. Utvecklingen kommer att innebära att endast personer med viss genuppsättning och i förlängningen även andra egenskaper får del av en behandling. Det går inte att komma undan den orättvisan med att det är lika villkor för alla som har genuppsättningen. Genom subgruppering kan man i så fall säga att lika villkor även gäller för missgynnade på andra områden.

Rapporten uppmärksammar olika villkor i tillgången på vårdinsatser. Jag saknar en diskussion om målet lika villkor visavi det lokala självbestämmandet i kommuner och landsting. Vissa kommuner satsar på idrottshallar andra på äldreomsorg. Landsting bedömer värdet av nya cancerläkemedel olika och stora lokala variationer förekommer inom många områden, t.ex. taxor, matpriser, undervisning, arbetslöshet. Olikheter är en del i all utveckling och det viktigaste är att de redovisas så att medborgarna kan agera och rösta för alternativ.

Om sjukvården, liksom länge skolan, sätter jämlikheten i centrum kommer andra mål att bli lidande. I skolan gick det ut över kunskaperna, i sjukvården går det ut över behandlingsresultaten. Sjukvårdens primära uppgift måste vara att de som söker sig dit blir botade eller lindrade så fort som möjligt. Endast för diabetesvården anges i rapporten uppnådda resultat relaterade till behandlingsmål. Är nedgången i klinisk forskning orsakad av att andra mål inom hälso- och sjukvården blivit centrala?

Att alla medborgare skall ha rätt till vård på lika villkor är ett mål, som lätt kringgås. En alternativ formulering är att alla skall få ändamålsenlig vård, dvs tillfriskna så fort som möjligt efter egna förutsättningar. Är det hälso- och sjukvårdens eller den enskildes ansvar att rökare oftare dör i lunginflammation och feta i hjärt-kärlsjukdomar, trots omfattande informationsinsatser?

Ansvarsfrågan ingen lätt sak

0

Det pratas mycket om ansvar nu. Ansvar för patienter, för
läkemedelsbehandling, för ekonomi och för helheten. På Medicinska
riksstämman som gick av stapeln i Älvsjö i förra veckan var ansvaret
närvarande i många av de föreläsningar och seminarier som pågick.

 Under vinjetten ?Ökad kunskap och klokare vård – för patientens bästa? belystes temat på flera sätt på mässans scener, hallar och salar.

 På fredagen arrangerade Svensk förening för medicinsk information, SFMI, ett symposium om it-stöd och läkemedelsanvändning. Under ledning av Göran Petersson från eHälsoinstitutet i Kalmar och Svenska Läkaresällskapets it-kommitté dryftade en namnkunnig panel om it-stöd kan bidra till en optimal läkemedelsanvändning.

I en oturligt avlägsen belägen salen, dit bara ett femtontal mässbesökare hittade, vilade ansvarsfrågan tung. Ansvarig för läkemedelslistan, ansvarig för behandlingsmål, ansvarig för it-system. När panelens deltagare hade presenterat dagsläget med idel bilder av journalsystem, interaktionsdatabaser, ordinationslistor, receptregister, expeditionsstöd, Fass och ett eller annat stöd som den enskilda vårdcentralen använder kändes det som när jag skulle trassla fram ljusslingan till balkongen i helgen. Den som sin låda knutit i hop sig med påskpynt, paketsnören och ett bortglömt halsband ? det här går aldrig.

Vi svenskar må vara duktiga på it och stödsystem men att vi i vårt lilla land har sju-åtta journalsystem och en till synes oändlig mängd stödsystem som inte är kompatibla känns inte som den bästa av världar. Att ta reda på vad en patient egentligen tar för läkemedel beskrevs levande av läkaren Henrik Ljunggren som ett detektivarbete som tar mer tid i anspråk än vad gemene läkaren anser sig mäkta med. Det ser olika ut i hela landet, vissa landsting har gemensamma läkemedelslistor men inga beslutsstöd. I Stockholm till exempel har man många beslutsstöd men ingen gemensam läkemedelslista .

I ljuset av detta är de resultaten som beteendevetaren Pia Bastholm kommit fram till inte så förvånande. I sin forskning om allmänläkares uppfattning om vem som bär ansvaret för patienternas läkemedelsbehandling visar hon att en betydande andel tycker att ansvaret ligger på patienten själv. Det är ju bara de som har hela bilden, lyder argumentet. Andra menar att ansvaret dumpas på dem.

Knappast en tillfredsställande attityd. Om gemensamma system skulle kunna bidra till att läkaren får tillgång till en aktuell och uppdaterad lista av vad patienterna verkligen tar tror jag det skulle minska känslan av maktlöshet. Som Lars L Gustafsson från Läkemedelscentrum mycket riktigt påpekar så löser inte it alla problem och det väcker många nya frågor. Vem ska granska informationen, vem ska stå som avsändare, ska systemet kunna varna och ska varningar i så fall kunna blockeras? Ska vi söka på indikation eller substans? Lars L Gustafsson, som tillsammans med Anders Rane lyfter fram vikten av kunskapsdatabaser och samlat ansvar i en debattartikel i SvD nyligen, betonade att organisationen kring elektroniska stödtjänster är lika viktig om inte viktigare än systemet själv. Han förespråkade ett oberoende medicinskt råd som värderar informationen som ska ingå, något som kräver en förordning från Socialstyrelsen.

Till sist gick frågan till Håkan Nordgren, avdelningen för vård och omsorg på SKL. När? Det är prioriterat den kommande treårsperioden, svarade han. Vem som blir ansvarig återstår att se. Men man kan konstatera att betydelsen av farmacvter i vården inte diskuterades den här gången.

Två revolutioner på en gång

0

Inom barnläkemedelsområdet har det
sedan länge pågått ett arbete med att försöka få till bättre
tillgänglighet för läkemedel till barn. EU har uppmuntrat
läkemedelsföretagen till att utveckla fler läkemedel med barnindikation
genom ett stimuleringsprogram som startade förra året.

Tyvärr kommer det dock att ta tid innan vi är framme vid ett mål med kommersiella barnberedningar för alla behov. Till dess förlitar vi oss på användning av vuxenanpassade läkemedel, extempore och licensförskrivning.

Efter att nyligen ha spenderat ett år i USA och jobbat med deras barnläkemedelsinformation kan jag inte annat än att säga att Svensk barnsjukvård har ett stort behov av en samlad information om läkemedel till barn. I stora drag handlar det om att samordna för att kunna ifrågasätta och anpassa doseringstraditioner för våra svenska preparat. Förutom behovet av denna utveckling har ordinationerna i dag ett elektroniskt format. Det elektroniska formatet kräver en systematisering som grundar sig på konsensus och befintlig information, vilket idag är en cirkelreferens.

American Academy of Pediatrics säger att ett minimum för elektroniska förskrivarstöd är ?pediatric-specific decision support such as weight-based dose calculations and alerts and pediatric drug information and formulation options?. Barndivisionen kommer nu efter lång tids önskan utveckla barnanpassade funktioner och kan med hjälp av en tidigare uppbyggd databas över barnläkemedel, börja hjälpa till med den information som behövs för systemet.

Idag är det 20 års jubileum för barnkonventionen. Visst finns det då långt viktigarare saker att prata om än läkemedelsinformation. Men för ett bloginlägg på läkemedelsvärlden smalnar jag in på rättigheten för barn att få tillgång till internationellt tillgänglig information och barnanpassad teknik på alla sjukhus, vårdcentraler, apotek och förhoppningsvis framtida barnsjukhusapotek i Sverige.  

Entreprenör utan butik

2

Det har hela tiden hetat att omregleringen ska släppa lös alla
entreprenörer i landet som dessutom råkar vara farmacevter. Fokus har
då legat på att öppna eller driva apotek, men att döma av de
pressmeddelanden som trillar in här till redaktionen är det helt andra
typer av bolag och idéer som bubblar upp i den nya marknadens första
skälvande minuter.

Ok, exemplen är inte jättemånga ännu. Men ändå. Det är företaget Heal-it som utvecklat en it-baserad modul som mataffärer kan använda sig av när de säljer receptfria läkemedel. Kunderna väljer varan på en pekskärm, får där information om produkten och hämtar sen ut varan i kassan.

Så har vi det nystartade företaget Läkemedelstjänster vars affärsidé är att sälja kundtjänst och andra informationstjänster till nya apoteksföretag. Tanken är bland annat att de mindre apoteksaktörerna inte ska behöva utveckla egna kundtjänster utan ansluta sig till Läkemedelstjänster.

Och igår meddelade Pharmtech att de lanserar en ny tjänst med läkemedelsgenomgångar direkt till allmänheten. Deras satsnigen beror säkert inte på omregleringen i sig, men deras expansion märks i dessa tider. Det puttrar och rör på sig nu inom branschen. Det som under ett par år varit mest snack håller nu på att bli verklighet.

Men det är inte den lokala apotekaren på hörnet som just nu personifierar entreprenörskap, den idén är just nu mest märkt av problem med ekonomi, it-system, regelverk och dragkamper mellan den statligt ägda Apoteksgruppen och fackets projekt Farmacevtföretagarna. Nej, istället verkar nyskapandet dyka upp i periferin.

Klyschan think outside the box kommer väl till pass.

Stor dag i Norge för apotekare och receptarier

3

I förra veckan tog hälsoministern i Norge, Anne-Grete Strøm-Erichsen, beslutet att ge apotekare och receptarier begränsad förskrivningsrätt för Tamiflu och Relenza. (En del journalister både i Norge och Sverige har skrivit att läkemedlen nu är receptfria, vilket alltså inte är fallet.)

Förskrivningsrätten är begränsad i det avseendet att ett utav nedan kriterier måste vara uppfyllda:

1. Personen uppvisar symptom på influensa och det har inte gått mer än 48 timmar efter det att symtom presenterat sig.
2. Personen tillhör riskgruppen (exempelvis hjärtkärlsjukdom, diabetes, luftvägssjukdom – för fullständig redogörelse, se länk 1) och är i närkontakt med någon som har influensa.  

Om inget av dessa kriterier är uppfyllda och patienten vill ha Tamiflu eller Relenza eller om apotekare eller receptarie bedömer att det är befogat så ska ska kunden hänvisas till läkare.

Torsdagen den 5:e november var det alltså första gången som apotekare och receptarier fick begränsad förskrivningsrätt i Norge. En historisk dag, om än i en trist kontext, svininfluensan.  

Avgörande för beslutet var enligt den norska hälsoministerns pressutskick den ökade och förenklade tillgängligheten till medicinen som apoteken kan erbjuda. Dessa mediciner har ju bäst verkan om de tas tidigt i sjukdomsförloppet (inom 48 timmar). Anne-Grete Strøm-Erichsen väljer också att lyfta fram att detta avlastar primärvården samt behovet av att avlasta läkarna som är tungt belastade med bland annat vaccinationer. Allt för att underlätta hanteringen av pandemin som drabbat Norge hårdare än andra västländer.

Jag hade möjlighet att arbeta i Norge i förra veckan i en mindre stad med cirka 30 000 invånare. Det var överlag mycket god respons ifrån kunderna. Flera välkomnade initiativet och berättade att detta underlättat för dem samt tackade för den goda vägledningen de fick ifrån oss i personalen på apoteket.

Vill även poängtera att det gick oerhört snabbt från beslut till handling. Apoteken fick inte mer än ett dygn på sig för förberedelse. It-stödet, som i Sverige varit en plågsam och utdragen process att följa, uppdaterades i Norge snabbt för att anpassas till de nya direktiven.

Det finns många fler områden inom vilka vi apotekare och receptarier kan hjälpa till att avlasta sjukvården och i en ännu högre grad bli en del av den. Det finns en outnyttjad potential på apoteken som jag tycker det är viktigt att vi tar tillvara på. Det är därför positivt att vårt grannland uppmärksammar detta som ett sätt för apotek att avlasta vårdkedjan.

Är man bara lite visionär så finns det hur mycket utvecklingspotential som helst i branschen, inte minst i Sverige då så mycket fortfarande är ”ogjort” här jämfört med i andra västländer. I denna artikel för att nämna något kan man läsa om apotekarledda diabetesprogram i Chicago, USA, som sparar 1467 USD/patient/år.

Hoppas nu fortsatt att TLV får ett uppdrag om ersättning för farmacevtiska kunskapstjänster. Detta vinner inte bara branschen på utan det finns även en möjlighet att spara pengar för landstingen, genom omfördelning av resurser samt inte minst möjliggörs en bättre och mer tillgänglig service för kunderna!
 

Erfarenhet av 60 bipacksedlar

0

Under fyra år har jag deltagit i Apotekarsocietetens jury för att utse Årets bipacksedel inom olika terapiområden. Slutsatsen är att det finns stor förbättringspotential.

Varje omgång har vi läst och bedömt cirka 15 bipacksedlar var mot en given skattningsskala. Sedlarnas innehåll är strukturerat efter Läkemedelsverkets föreskrifter, men företagen formulerar texten själva. En inledande rubrik är “Innan du använder detta läkemedel”. Genomgående inleds stycket med att man inte skall ta läkemedlet om man är allergisk mot detta. Detta är omöjligt att avgöra när man skall ta ett nytt läkemedel. Frågan borde klarats ut vid förskrivningen men för visst receptfritt kan varningen behövas.

En annan rubrik är “Körförmåga och användning av maskiner”. Det finns tre lägen: påverkar, påverkar inte eller ej/bristfälligt undersökt. Uppgifter om att jag själv är ansvarig och att jag skall diskutera frågan med min läkare eller apotekspersonal utan att ange läget, är klokheter som inte är till hjälp när tabletten skall tas.

Apropå råden att kontakta läkare eller apotekspersonalen. Sjukhusläkare når man aldrig, vårdcentralen och apoteken på telefon- eller öppettider. Sjukvårdsupplysningen, som aldrig nämns, når man dygnet runt. Inte heller nämns läkemedelsföretaget som en resurs trots att de väl bättre än de flesta borde kunna svara på frågor om sina preparat.

Genomgående förekommer facktermer, som få utanför hälso- sjukvården förstår: MAO-hämmare, tricykliska antidepressiva, barbitursyror, kinoloner, kortikosteroider, angioödem, blodplättar, genombrottssmärta och så vidare. De går att undvika. Istället för att ange läkemedelsgrupper (t.ex. SSRI), som kan påverka eller påverkas av det aktuella läkemedlet, är det begripligare att ange motsvarande indikationsområde, t.ex. läkemedel mot depression, eventuellt med läkemedelsgruppen därefter inom parentes.

Svårast att förstå är avsnittet om biverkningar. Till och med specialister har stora problem. I ett examensarbete från 2008 bedömde bara drygt varannan farmacevt en verbalt uttryckt risk rätt och 70% den numeriska presentationen rätt. Många biverkningar kan man själv konstatera som t.ex. svettningar, men andra som leverskada är svårare. Istället för att ange alla tänkbara biverkningar bör mera krut läggas på att lära patienten att kunna avgöra om en biverkan är för handen. Är inte vit avföring ett tidigt tecken på leverpåverkan?

Slutligen några råd om bipacksedlarnas fysiska utformning: större text, tjockare papper vid dubbelsidigttryck så att texten inte lyser igenom samt färre vikningar som skrynklar pappret.

Idealet för receptbelagt är givetvis att patienten får en aktuell bipacksedel i samband med förskrivningen. Landstingens oförmåga inom IT-området gör nog att detta ligger en bit fram i tiden. Kanske kan någon apotekskedja bli först med att erbjuda utskrivna sedlar och kommenterar till texterna. Apoteket AB behövde aldrig.

Verkligheten för småföretagare

2

Förhoppningsvis kan omregleringen strax bli verklighet i praktiken.
Dock, för småföretagare är det fortfarande många frågetecken som
kvarstår.

I förra veckan publicerade de moderata riksdagsledamöterna Hans Rothenberg, Helena Bouveng samt Bengt-Anders Johansson artikeln ?Rätt recept för Apoteket? på www.finnveden.nu.

En apotekare och förhoppningsvis blivande småföretagare som jag pratat mycket med blev irriterad över inlägget och skrev ner sina synpunkter. Jag har fått läsa hans text, och vill ge er läsare samma möjlighet.

Orden som står här nedanför är alltså inte mina men jag hoppas att kommentaren kan bidra till en nyanserad diskussion om de verkliga förutsättningar som idag finns för småföretagare som vill starta eget apotek.

Kommentar av apotekare med ambitioner om att kunna bli småföretagare:

Helt i motsats till budskapet i artikeln är det idag i princip helt omöjligt för småföretagare att själva starta apotek med de förutsättningar som gäller. Apotekens Service AB (ASAB) har ingen plattform klar som nya expeditionsstödsleverantörer kan testa mot. Detta krävs för att säkerställa kvalitet och robusthet då systemen ska integreras med IT-infrastruktur som omfattar olika register med personuppgifter, elektroniska recept osv. Eftersom ASAB:s uppdrag kommit för sent och arbetet drar ut på tiden har en irritation uppstått. ASAB har valt att hålla en ?vi har allt under kontrollattityd? och skyller inte på uppdragsgivaren, utan istället på leverantörerna vilket kan tyckas magstarkt då de själva inte erbjuder vad som ålagts dem. Man ska även vara medveten om att de expeditionslösningarna som till slut presenteras är anpassade för klustren och inte egenföretagare. Ingen har tagit ansvar för att skapa en konkurrenssituation där även egen-uppstartare ska kunna finnas med från startläget. Lösningarna för dem kommer istället i bästa fall att påbörjas när allt annat är klart och övriga aktörer ute på marknaden. Detta är inte konkurrensneutralt!

Ett expeditionsstöd måste alltså finnas på plats och vara kvalitetssäkrat för att Läkemedelsverket (LV) ska godkänna en apoteksansökan. LV uttryckte häromdagen att man var förvånad och bekymrad över att de flesta inkomna ansökningarna saknade uppgifter och tidsplaner för kvalitetssäkrade IT-stöd. Hur skulle man kunna presentera något då ASAB inte givit oss förutsättningar?

Naturligtvis har LV och säkert politikerna ett svar även på detta. Det kan sammanfattas med ett långt ord, ?Övergångslösningen?! Denna ATS-baserade lösning kostar minst 820 000 kr för en egenuppstartare, men är något mer prismässigt rimlig för de stora kedjorna. Kostnaden förefaller helt orimlig för ett nytt litet entreprenörsapotek, vilket alla politiker säger att de vurmar för, om det beräknas omsätta under exempelvis 10 miljoner kronor. Dagens icke konkurrensutsatta apotek gör i bästa fall en vinst på 2-5% när motsvarande lösning kostar en bråkdel (ca ¼) av förslaget pris. Det är enkel matematik att komma fram till att verksamheten nu hamnar på minus redan från start och inte kommer att gå runt. Ett skalanpassat pris hade varit mycket rimligare.

Tyvärr har varje omregleringsinstans tydligen inte erhållit ett övergripande uppdrag att hjälpa till att skapa en bred och fungerande konkurrensutsatt marknad, vilket leder till att de bara ?sköter sitt?, ofta på detaljnivå. Naturligtvis borde någon ta ansvar för att det finns en röd tråd mellan alla de uppdrag, ansvarsområden och uttalade mål som framförs. Så är inte fallet. En avsaknad på integration mellan instanserna är uppenbar och har genererat en brist på förståelse för de apoteksaktörer, exempelvis småföretagare, som möter de spretiga förutsättningar instanserna bidrar med att skapa. Jag får uppfattningen att resonemanget är att ?Så länge vi sköter vårt detaljuppdrag kan vi i alla fall vara nöjda, och i värsta fall skylla en misslyckad omreglering på alla andra?.  

Att marknaden riskerar att bli överetablerad samtidigt som nästan all OTC lyfts ut i detaljhandeln utgör för småföretagarna ytterligare försvårande förutsättningar. En stor del av dagens apoteksinkomst kommer just från dessa produkter och förändringen kommer även att ge följdeffekter på handelsvaruförsäljningen.

Det är förvånande att politiker och LV anser att kunder utan farmacevtisk kompetens, och utan möjlighet till rådgivning, ska ges ansvaret att kunna bedöma läkemedelsvalets lämplighet för i princip alla otc-läkemedel. Läkemedel på dagens otc-lista för dagligvaruhandeln kan vara direkt olämpliga för vissa personer och utgöra högriskläkemedel i andra fall. Naturligtvis fungerar de oftast väl när de används rätt och förstärker då hälsa och livskvalitet. Det är för att uppnå just rätt användning som tillgången på farmacevtisk kompetens är så viktig. Vi kan därför tyvärr förvänta oss att allt fler magsårspatienter som ska egenbehandla ett smärt-tillstånd och väljer ett NSAID (Icke steroidbaserat anti-inflammatoriskt läkemedel) utan att reflektera över ökade blödningsrisker. De kommer heller oftast inte snappa upp att ett samtidigt födointag kan dämpa de slemhinneirriterande egenskaperna något. Artikelförfattarna ger en känga till de ?monopolkramare? som velat hålla nässprayer utanför daglig varuhandeln. Med ordlekar väver de humoristiskt (eller inte..) in orden nässpray, näsvishet och envishet, men är dessa produkter verkligen så självklara? Nässprayer med oximetazolin och xylometazolin utgör några av våra mest felanvända läkemedel som i sådana fall tills slut kan ge upphov till kronisk nästäppa via tillståndet Rhinitis medicamentosa. Det är därför lätt hänt att framtida köp i dagligvaruhandel lätt fortsätter, utan intervention, tills det är för sent att råda bukt på det verkliga problemet. Jag nämner detta triviala exempel för att belysa att för nästan alla dessa OTC-produkter är tillgänglighetsbeslutet inte alls så självklart som det kan verka, även om man kan ha olika åsikter om det är tillgänglighet eller säkerhet som bör prioriteras.

Pricken över i:et de sista veckorna var beslutsfattarnas ståndpunkt att personal i dagligvaru-handeln skulle ges behörighet att ge råd om OTC-läkemedel efter en kort utbildning. Reflektion: Vi har faktiskt en felaktig läkemedelsanvändning som kostar samhället mångmiljardbelopp och lidande varje år. Det finns en anledning till att receptarier har en treårig utbildning och apotekare en femårig. En eloge därför till Svensk Handel som tog sitt ansvar med beslutet att endast hänvisa kunderna till patientinformationen i kvalitetssäkrade Patient-Fass samt bistå med farmacevtisk rådgivning, exempelvis via telefon.
 
Apoteksgruppen har sedan länge indikerat stand still för avyttringar, potentiella expansions-begränsningar, ej fullt ägande, och har ej gått ut med offentliga garantier för möjlighet till parallell uppstart utanför klustret. Problemet är att politikerna inte verkar vilja möjliggöra för något annat alternativ. Entreprenörerna måste nu sannolikt köpa överprisade apotek med övertalig och ej självvald personal, eftersom det annars inte går att starta en verksamhet alls. Småföretagare har aldrig varit en prioriterad grupp i någon av processerna (annat än i politikers tal). Olika instanser i omregleringsprocessen (Socialdepartementet, TLV, ASAB, LV och OAB) har alltså inte heller integrerats tillräckligt i varandras uppdrag. Stopp-klossarna ligger därför nu utspridda överallt.
 
Vi småföretagare kan skapa allt det som ni efterfrågar med ökad tillgänglighet, nytänkande och bred konkurrens, men då krävs det att ni börjar lyssna på oss när ni fastställer fundamenten. Idag står vårt hopp till att Farmacevtföretagarna ska finna finansiering för ett klusterköp eftersom deras lösning verkar ha rätt intentioner. Annars blir det nog få små-företagare på den omreglerade marknaden och troligtvis svårt att sälja ut de befintliga apoteken. Risken att vi slutar med ett oligopol är uppenbar!
 
Idag har ingenting i praktiken anpassats för att egenstartade apotek ska kunna existera. Dvs. varken upphandlingsfunktioner, stödfunktioner, IT, expeditionsstöd, ansökningar till LV, processens transparens, tidsperspektivet, Apotekets stand still längd mm. I alla dessa fall finns ingen entreprenörsanpassning.
 
Det är därför provocerande att hela tiden mötas av uttalanden, särskilt av riksdagsledmöter, som det egentligen inte finns någon grund i.

Grattis till Apoteket AB, Boots, Celesio, ICA, KD, TAMRO etcetera som i alla fall ges förutsättningar att existera på en omreglerad marknad. Själv får jag söka mig till Storbritannien där en konkurrensutsatt bred marknad verkligen existerar. Ta det lugnt Hans, Helena och Bengt, snart slipper ni mig och många andra driftiga apotekare.

/Apotekarentreprenör (ej likställt med franchise-kedje-medlem!)

Jag tycker att det nu är hög tid (om inte tidigare) för politiker att agera kraftfullt för att småföretagare verkligen ska få en möjlighet att komma in på apoteksmarknaden. Som ?Apotekarentreprenör? pekar ut finns det fortsatt många barriärer för en entreprenör som vill starta eget apotek utanför småföretagarlösningen. Kom också ihåg att Apoteksgruppen inte givit något OK att man kan ansluta sig till deras tjänsteutbud.

Politiskt har det tidigare varit den uttalade intentionen att skapa möjligheter för apoteksentreprenörer, det var bland annat därför initiativet till småföretagarlösningen togs. Under resans gång så har dock småföretagarna ?glömts bort? och nedprioriterats till förmån för stora multinationella kedjor.

Jag och ?Apotekarentreprenören? och många med oss hoppas nu att politikerna går från populistiska uttalanden (vilka antagligen kommer att bli fler desto närmare valet vi kommer) till mer ?action? (Att göra lista finns att läsa i texten ovan).  Det är det som småföretagare verkligen behöver. Annars är risken överhängande för att driftiga entreprenörer tvingas flytta utomlands och politikernas uttalanden kommer då låta än mer ihåligt. Låt oss slippa det, men tiden är knapp.

Vad hände med apotekaren som samhällets läkemedelsexpert?

11

Den senaste tiden har varit den mest turbulenta hittills för
Apotekssverige. Aldrig har det skrivits, bloggats och televiserats så
mycket om apotek(et), omregleringen och det politiska spelet bakom.
Dags att träda tillbaka en smula i stormens öga och ställa en enkel
fråga: Vad hände med apotekaren som samhällets läkemedelsexpert?


Särskilt flagrant blir det när Karolinskas chefsläkare Svante Baehrendtz i TV försöker förklara varför majoriteten av Lex Maria-fallen på Astrid Lindgrens barnsjukhus rör felaktig läkemedelshantering. I stället för att en apotekare uttalar sig om vad som kan göras åt det får vi åter igen se en inzoomad apotekslåda med tillhörande bortförklaringar kring system, bristande rutiner och utbildning. Tydligare exempel på apotekarens förlorade roll som läkemedelsexpert (alternativt Apoteket AB:s misslyckade satsning på farmacevtiska tjänster) får man leta efter!
 
När jag själv började apotekarprogrammet i mitten på 90-talet var det tre faktorer som gjorde att valet för på detta. 1) Jag gillar kemi och biologi 2) Jag klarar mig utan matte och fysik 3) Man “blir något”. Detta “något” består i varumärket apotekare som skulle fungera som “samhällets läkemedelsexpert”. Ett varumärke som på samma sätt som Coca Cola, Apple, IKEA och Absolut hela tiden måste omprövas, förnyas och förbättras. Tyvärr i motsats till exemplen givna finns solklara kommersiella motiv bakom arbetet.
 
Återigen: Vad hände med tanken att apotekaren skulle vara samhällets läkemedelsexpert? Svaret ligger i en annan, närliggande fråga: Vem har att vinna på att apotekare är och förblir ett starkt varumärke? Apoteket AB gör det inte då företaget reducerat apotekare till apotekspersonal eller kanske farmacevter i bästa fall. Farmacevtförbundet, ja det hörs ju redan på namnet. Apotekarsocieteten hörs det inte på namnet men vill hellre heta något annat. Farmaceutiska fakulteten i Uppsala skulle göra det men funderar fortfarande på hur man ska möta konkurrensen i stället för att ta ledningen. Apotekarsällskapet står pinsamt ensamma här.
 
Resultatet efter 20 år (OBS! Tillspetsat): Frågor om mediciner ställs till läkaren eller sjukvårdsupplysningen, svårare frågor till den kliniske farmakologen. Frågar media zoomas närmsta apotekslåda in. Läkemedel hämtar man hos en receptarie medan frågor ska ställas till farmacevten. Vi är organiserade i ett farmacevtförbund och får möjlighet till vidareutbildning i Läkemedelsakademin. Vi är apotekare men famlar i okunskap kring basal apoteksdrift. Vi är legitimerade via Socialstyrelsen, säljer produkter godkända av Läkemedelsverket och subventionerade av TLV. Är den nån mer än jag som tycker att det krävs en samlande kraft här?
 
Läkemedel kostar samhället nästan 30 miljarder per år, och kanske lika mycket till på grund av felaktig användning. Det är dags att putsa på varumärket och ta ställning. Det finns det miljarder skäl till.

Lättsnott, lättsålt och lättköpt!

0

Häromdagen köpte jag Panodil i kiosken i tunnelbaneuppgången; 30 kronor, nästan en tia billigare än på Apoteket. Förpackningarna låg i en korg vid kassan tillsammans med tamponger och pappersnäsdukar.

? Oj, säljer du Panodil! sa jag
? Ja, sa han.
? Kunderna tycker det är bra.
? Men var har du köpt dom? På Apoteket?
? Nej, av en annan grossist?
Läkemedelsverket får varje år några anmälningar som gäller olaga handel med receptfria läkemedel i handeln. Typfallen är tobakshandlaren som sålt Treo ?under disk? eller hotellet som haft Alvedon i receptionen som en service till gästerna.

Men de få anmälningarna kanske blir än färre nu när portarna slås upp för OTC utanför apotek, spekulerar Kerstin Hjalmarsson på Läkemedelsverket när jag ringer henne och undrar just det.
För samtidigt som möjligheten ökar att köpa ett paket smärtlindring när huvudvärken slår till blir också möjligheten att regelvidrigt sälja dem enklare och kunders misstänksamhet mot billigt Panodil i kvartersbutiken troligen mindre.

Visserligen följer ett antal regler med försäljningen, och visserligen ska alla som anmält till Läkemedelsverket att de säljer OTC publiceras på myndighetens hemsida.

Och visserligen ska partihandlarna försäkra sig om att den man säljer till har anmält sin handel till Läkemedelsverket och visserligen ska handlaren kontrollera att den han/hon köper läkemedlen av är en godkänd partihandlare.

Men ändå. Nog öppnas en ny kanske liten, men dock ny marknad. De, frusna, ofrivilligt avtända och vinddrivna, som återkommande gör sina räder i min Coopbutik för att fylla väskor och fickor med entrecote och oxfilé att sälja vidare kan hoppas på nya lättstulna och lättsålda varor.
Och om ett halvår är det inte säkert att jag höjer på ögonbrynen för korgen med Panodil vid kassan.

(För övrigt var asken helt ok, med svensk bipacksedel och inte uppbruten.)

Inte lätt att göra rätt

0

Med en bild på fyra barn i en pool utan armar inleder han sitt
föredrag, Jan Petracek från Emea:s risk management team.
Neurosedynskandalen på 60-talet är ett tydligt exempel på vilka
katastrofer som kan inträffa utan ett väl fungerande övervakningssystem
av läkemedel. Men har fokus hamnat på insamling av data i stället för
patientsäkerhet?

Katastrofen med talidomid och den fosterskadande effekten var det som på sätt och vis fick arbetet med att samla in biverkningsrapporter att dra igång. Idag ligger allt större fokus på att ett läkemedel ska följas även efter godkännandet. Men efter att Emea:s egen representant i en halvtimme stått och förklarat hur komplicerat det system som används inom EU för att övervaka ett läkemedel är, känns det inte helt hundra. Tillsammans med flera av världens experter på regulatoriska frågor var han i Stockholm i förra veckan för Topra:s årliga symposium. Topra, eller The Organisation for Professionals in Regulatory Affairs, ägnade en förmiddag år just frågan ? Pharmacovigilance ? data entry or data value ? a Hamlet monologue?

Jan Petracek gav en ganska dyster bild av läget i sin beskrivning hur gången är – från att läkaren möter sin patient med en märklig reaktion till att det faktiskt blir ett utslag i EU:s databaser kan mycket gå på sniskan. Från läkarens anteckningar, till standardiserat formulär, till engelsk översättning till kodade dokument i det europeiska nätverket Eudra Vigilance databaser. Inte lätt för ett skumt utslag eller an annan misstänkt biverkan att passa in. I strävan efter att strömlinjeforma formuleringarna riskerar många biverkningar trilla bort.

Sarah Daniels från konsultfirman Transcrip partners som bistår industrin i frågor som rör famakovigilans, var inte mer munter. Dubbelrapportering när de enskilda länderna har egna system som sedan hamnar i EU:s rullor, tung arbetsbelastning när företagen får ta emot 5-7 inspektörer om året från olika nationella och internationella kontrollorgan med olika krav på dokumentation gör situationen nästintill övermäktig enligt henne. Kontroller i all ära men självklart hon har en poäng i att det finns bättre saker för både myndigheter och företag att göra. Ett område där alla talare på temat var överens är att det finns stora brister i hur nyupptäckta risker ska spridas genom länderna ända fram till förskrivare och patienter?

Biverkningsrapportering skiljer sig också väsentligt mellan medlemländerna. I Sverige ligger det främst på läkarnas ansvar även om allmänheten sedan 2008 också kan göra anmälningar till Läkemedelsverket. Men studier visar att fyra av tio sjukhusläkare struntar i att rapportera misstänkta fall.  

Men visst är datainsamlingen av godo. Jan Petracek försäkrade att de trots allt varje månad fångar upp en handfull misstänka fall i databaserna, fall som kan leda till ändrade skrivningar i SPC:n eller göra Emea uppmärksamma på ytterligare signaler.

Och ljuspunkter kommer. En lite oväntad sådan som Sarah Daniels tog upp var att EU-länderna har börjat med gemensamma sätt att skriva personnummer så att det går lättare att se om samma patient dyker upp flera gånger. Tillsammans med insatser att samordna regelverk kring riskhantering och övervakning gör att det ser hoppfullt ut. Men något säkert svar fick Hamlet inte på sin fråga just denna gång.

Alla borde få köpa in sig i OAB:s stödstruktur

1

I Norge har de apoteksoligopol. Vad vill politikerna i Sverige ha för marknad?

På Norska Apotekforeningen:s hemsida kan man läsa att utav landets 646 apotek, så är endast 23 entreprenörsdrivna. Anledningen till detta är naturligtvis många. Men en sak står klar, det krävs samarbete för små aktörer kring vissa funktioner för att kunna klara av tuff konkurrens ifrån stora multinationella kedjor och för att uppnå skalfördelar. En av de viktigaste apoteksfunktionerna att samarbeta kring är otvetydigt inköp.

Det var emot denna bakgrund som det politiska initiativet sent togs att skapa en småföretagarlösning genom OAB:s försorg. I OAB:s verksamhetsavtal kan man läsa om dess målsättning: ?att skapa förutsättningar för en väl fungerande konkurrens på en omreglerad apoteksmarknad med beaktande av konkurrenssituationen på apoteks- och läkemedelsmarknaden i dess helhet??

Den möjlighet som nu bjuds småföretagare är att köpa apotek i den 150 apotek starka småföretagarlösningen. De blivande småföretagarna får dock vänta till dess att de stora kedjorna har fått genomföra sin process. Som småföretagare har man sedan möjligheten att få äga en majoritet av ?sitt? apotek. En minoritet blir kvar i statlig ägo med allt vad det innebär av risk för politiska turer (oppositionen har tidigare uttryckt en vilja att riva upp omregleringen).  

Om Statens avsikt är den tidigare aviserade att skapa en dynamisk marknad, bör rimligtvis alla entreprenörer få möjlighet att köpa in sig i delar av OAB:s stödstruktur. Detta bör alltså inte endast vara förfördelat de 150 stycken apoteksägarna inom lösningen (mer korrekt apoteksdelägare), utan för alla blivande entreprenörer!

För en tid sedan adresserade jag OAB med frågeställningen ovan (om entreprenörer kan köpa in sig inköpsfunktionen). Svaret jag fick var:

?De frågor som du tar upp ligger en bit fram i tiden att ta ställning till i detalj, så att vi ber dig att återkomma när Apoteksgruppens organisation har satt sig och är up and running.?

Utan tydlighet och klara förutsättningar så tror jag att få entreprenörer vågar ta klivet att satsa sitt sparkapital på ett apotek med en osäker framtid. Risken är då att vi får ett oligopol, vilket jag inte tror att någon vill ha bortsett ifrån de redan nämnda multinationella kedjorna?   

Regeringen har visat vad de anser att Apoteket behöver

0

Det tog inte bara några dagar att hitta en ny styrelse till Apoteket
AB, utan två veckor. När de nya ledamöterna nu presenteras lär många på
företaget bli besvikna. Ledamöterna är vare sig läkemedels- eller
vårdexperter. De är näringslivssexperter.

Det är en tydlig signal som regeringen sänder ut, här är det extremt välmeriterade näringslivs- och finansfolk som ska styra Apoteket AB framöver, inte apoteksfolk. Redan när Per Båtelson tillsattes som styrelseordförande 15 oktober 2006 hette det att Apoteket fått en styrelse med tydlig näringslivsinrikting. Det sågs som en första signal på att Apoteket stod inför stora förändringar mot en mer affärsinriktad verksamhet.

Tittar man på den styrelse som OAB nu tillsatt åt Apoteket AB är den signalen ännu tydligare. Styrelseordförande Christian W Jansson är VD för Kappahl, innan dess har han bland annat varit en framgångsrik finansman och vd för Ellos. Även resten av styrelsen är namnkunnigt folk från näringslivet. Men ingen har någon vårdanknytning. Problem eller inte? Den diskussionen lär gå varm de kommande dagarna.

När förra styrelsen fick avgå jublade konkurrenterna och tyckte det var på tiden att OAB satte ner foten. Men från anställda på Apoteket var det mest mutter som hördes. Mutter i stil med att bra, nu kanske det går att få in lite apoteks- eller läkemedelskunniga i styrelsen. En tecken på att de som arbetar på Apoteket AB vill se mer fokus på det som de själva anser att de har utbildat sig till och håller på med. Alla de som stått med den förväntan blir sannolikt besvikna idag.

Det här är inget som bekymrar den nya styrelseordföranden, Christian W Jansson. ?Jag förutsätter att bolaget kan läkemedels- och apoteksfrågorna.? säger han. Ja, kanske är det så enkelt. Bolaget kan verksamheten, styrelsen kan businessen. Det här är inte något unikt för apoteksbranschen.

Men det är intressant ändå, det här med signaler. De nya aktörerna pratar mycket om att de ska bli kunskapsföretag med fokus på kompetens. Snurret kring Apoteket AB och nu den nya styrelsen gör att fokus mest hamnat på hur Apoteket AB bedriver business. I själva verket lär det inte vara någon gigantisk skillnad mellan de olika företagen på denna punkt. Alla ska de göra affärer och alla måste de ha välutbildad personal. Men när det gäller hur det låter när de olika företagen idag kommer på tal är det stora skillnader. Apoteket = märkliga affärer. De andra = framtidsvisioner och kompetens.

När man väljer kompetenser till bolags styrelser handlar det om att se till att det finns folk som kan lösa de utmaningar som företaget står inför. Idag vet vi vad regeringen anser att de stora utmaningarna är för Apoteket AB. Det handlar framförallt om att sälja saker till konsumenter.