Arkivering

Varsågoda. Här är en nationell läkemedelsstrategi.

1

För två veckor sedan lade vi ut det första debattinlägget om den
nationella läkemedelsstrategin. När de fem första inläggen nu
publicerats passar vi på att göra en sammanställning. Hur skulle
en nationell läkemedelsstrategi se ut om alla debattörer fick som de
ville?

Hittills har Åke Wennmalm, Lars G Nilsson, Kenneth Nyblom, Johan Wallér och Thony Björk tyckt till om vad de anser ska prioriteras i en nationell läkemedelsstrategi. Om debattörerna får som de vill kommer strategin se ut så här:

PATIENTEN

  • Patienter som använder fler än fem läkemedel kontinuerligt ska ha en lagstadgad rätt till en läkemedelsgenomgång.
  • Patienten ska få kontroll över sin journal och kunna dela med sig av den till farmacevter, läkare eller annan vårdpersonal som patienten kan välja själv.
  • Varje multimedicinerad patient ska ha en läkare utsedd som är ansvarig för hela behandlingen.
  • Läkemedel som används av äldre multisjuka skall dokumenteras för den patientgruppen och TLV ska ta hänsyn till om sådan dokumentation finns tillgänglig när de överväger prissättningen.

EKONOMI

  • Det ska tas krafttag för att myndigheter, läkare och budgetansvariga samarbetar för öka användningen av kopior av biologiska läkemedel.
  • Pengar som frigörs från ett effektivt användande av generika ska användas för att ge fler patienter tillgång till dyra särläkemedel.

APOTEK

  • Alla läkemedelsansvariga bör vara apotekare.
  • Apoteken ska användas mer systematiskt och planerat i vården för att förbättra läkemedelsanvändningen.
  • Kontrollen av försäljningen av receptfria läkemedel utanför apotek ska kontrolleras bättre, och det införs ett krav på tillstånd från Läkemedelsverket för att få sälja läkemedel.
  • Apoteken ska få betalt för farmacevtiska tjänster via läkemedelsförmånen.

MILJÖ

  • Sverige ska arbeta för att det införs miljökrav i de internationella GMP-protokollen.
  • Miljö och hållbar utveckling ska få en tydligare plats inom läkemedelsområdet, på sikt ska kunder på apotek kunna välja att handla miljömärkta läkemedel.

 
Vem som tyckt vad och hur de argumenterar för saken kan du läsa på www.lakemedelsvarlden.se/strategidebatt.

Ok, det var den nationella läkemedelsstrategin daterad den 9 februari 2011. Tycker du att något saknas i listan, eller att något av det som står där inte hör hemma i en nationell läkemedelsstrategi, ja då gör du bäst i att skriva ett inlägg du med! Mejla i så fall till ingrid@lakemedelsvarlden.se, eller till petra@lakemedelsvarlden.se.

Fler inlägg är på gång, det är många som vill uttrycka sin åsikt om vad en nationell läkemedelsstrategi ska innehålla så fortsätt följa debatten!

Dokusåpan ?På apoteket? här inom kort

0

Någonting håller på att hända med apoteksväsendet som samhällsfenomen. Nya företagsprofiler och nischapotek är inte längre bara något som de redan invigda och riktiga nördarna pratar om. Apoteken är på väg in i både populärkulturen och i vardagsrummet.

Apoteket AB som statligt fenomen har säkert fått utstå en och annan gliring i humorprogram och krogshower. Ändå känns det längesedan som apotek det var ett hett ämne för satiriker eller andra samhällsspanare och inte alls i samma utsträckning som gamla Televerket eller SJ.

Men någonting håller på att hända, apotek som fenomen börjar ploppa upp i kulturen än här och än där. Som ett nytt väsen tycks det locka till betraktelse, värt att undersöka och studera. Ett exempel är föreställningen ”Teaterrepubliken öppnar apotek” som nyligen gästspelade i Stockholm från Malmöbasen. Där får publiken följa ett gäng skådespelare som i strävan efter att dra in pengar på den annars så olönsamma kulturverksamheten, också startar ett apotek. Med full inlevelse övertygar de med prat om entreprenörsskap publiken om att det är den perfekta lösningen med stora vinstmöjligheter. För den som följt branschens utspel och apotekkedjornas säljsnack om unika profiler blir det väldigt komiskt och man konstaterar att de gjort sin research.

I en text i DN som hyllar motståndet beskriver författaren Bodil Malmsten hur hon vill göra just motstånd mot privatisering av apoteken, men istället går från apoteket med en dyr kräm. I förra veckans avsnitt av Spanarna på Sveriges Radio, där en panel resonerar kring nya trender i samhället, avhandlades just – apoteken. Skribenten Jessica Gedin noterar hur det dyker upp allt fler apotek som uppenbarligen tycks rikta sig mot friska människor som vill ha lyxiga nattkrämer snarare än sjuka som behöver receptbelagt och råd. I sin slutkläm drar hon paralleller till USA där hon noterat apotek som börjat med både mat- och ölförsäljning, en mötesplats för friskusar och att det snart kommer handla om caféer och lunchställen även här. Tankar som de flesta som bevakat branschen tänkt sedan omregleringen först kom på tal. Nu har de nått en viss del av kulturen.

Jag ser tydligt framför mig vad som kommer härnäst, när även folkhemskulturen tar in apoteken och slår mynt av den. Det är nog bara en tidsfråga innan vi i tablån får Dokussåpan ”På apoteket” där vi får följa egenföretagaren som kämpar i konkurrensen, eller vad sägs om SVT:s Drama-satsning ”Apotekaren i Fagerhult”. I mitt stilla sinna hoppas jag bli besparad tävlingsprogrammet ”Sveriges sämsta farmacevt” där en jury korar den mest inkompetente apoteksanställde som går att uppbringa. Men varför inte en talangshow á la Idol med chans att åka till Paris och tävla om mästartiteln. Eller varför inte det första spelet till X-box eller Nintendo Wee, där du ska blanda dina egna dekokter med hela kroppen.

Så alla ni farmacevter som har en detektivroman i rockfickan, passa på innan det är försent.

Vad får regeringen absolut inte glömma bort?

0

I måndags hade den så kallade högnivågruppen sitt första möte på
socialdepartementet. Det är de som ska bestämma vad Sveriges nationella
läkemedelsstrategi ska innehålla. Vad som sades på mötet vet bara de som
var där. Idag tar Läkemedelsvärlden initiativ till en öppen debatt om
vad Sveriges politiker och myndigheter ska satsa på inom
läkemedelsområdet de kommande åren.

Det börjar nästan bli lite humoristiskt. Vilken fråga man än ställer just nu inom läkemedelsområdet så kan man vänta sig svaret ?Det kommer att lösa sig med läkemedelsstrategin.? Det kan handla om felanvändning av läkemedel, om den kliniska forskningens förutsättningar, om läkemedelsföretagens framtid, om kostnader, om antibiotikaresistens, om miljö, om innovation, om ojämlik vård. You name it. Oavsett vad och vem du frågar, svaret blir det samma.

Förväntningarna är helt enkelt skyhöga på Sveriges första nationella strategi för läkemedelsfrågor. Men allt kommer naturligtvis inte lösas i strategin. I själva verket är syftet just att välja vad det är man ska fokusera på att lösa, och därmed också vad det är man ska välja bort att satsa på.

Processen som ska leda fram till strategin har så här långt fått kritik för att vara allt för sluten. Därför tar vi nu initiativ till en debattsida helt fokuserad på just vad läkemedelsstrategin bör innehålla. Du kan följa debattinläggen på lakemedelsvarlden.se/strategidebatt.

Förts ut i debatten är Åke Wennmalm, fd miljödirektör i Stockholms läns landsting. Hans budskap till regeringen är tydligt: se till att miljötestkrav på alla läkemedel blir ett av målen i strategin.  
Oavsett om man håller med eller inte så är Åke Wennmalm ett mycket bra exempel på att det inte bara är myndigheter och branschföreträdare som har kunskaper och åsikter väl relaterade till arbetet med en nationell läkemedelsstrategi.

Under våren ska den så kallade högnivågruppen sitta i ett antal möten på socialdepartementet för att i juni sätta ner foten och presentera den slutgiltiga strategin. Har man en åsikt om vad Sverige bör satsa på inom läkemedelsområdet de kommande åren är det alltså nu man ska yttra den.

Flera debattinlägg är redan på ingång. Vill du eller din organisation eller ditt företag lyfta fram en åsikt så är det bara att mejla ett inlägg till mig, ingrid@lakemedelsvarlden.se, eller till Petra Hedbom, petra@lakemedelsvarlden.se. Självklart går det också utmärkt att kommentera andras inlägg direkt på webben.

Motstridiga bedömningar av omregleringen

1

Efter att omregleringsprocessen av apoteken inleddes med att
läkemedelsförsörjningen till sjukhusen öppnades upp för nya aktörer för
två år sedan, följt av utförsäljningen av apoteken och försäljning av
vissa receptfria läkemedel utanför apotek, har ett antal bedömningar av
förloppet presenterats.

Den snabba etableringen av nya apoteksaktörer med nytillskott av många apotek beskrevs först positivt. Men när etableringarna huvudsakligen gjordes i de tre storstäderna, förortscentra till dessa och andra större städer och få i medelstora och mindre, fick socialdepartementet kalla fötter. Det föranledde att Tillväxtanalys, myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser fick i uppdrag att undersöka skälet till utvecklingen, vilket nu pågår.

I mitten av oktober utgav Riksrevisionen en rapport om förberedelsearbetet i apoteksreformen och pekade i nio punkter på osäkra spelregler när apoteksmarknaden reformerades. Bland dessa angavs att tiden för genomförandet var knapp, förutsättningarna och restriktionerna för Apoteket AB oklara. Även ansvarsfördelningen mellan berörda myndigheter, handelsmarginalen för läkemedelsförsäljningen på recept och  den osäkra apoteksservicen i glesbygd angavs vara oklara. Den allvarligaste kritiken var att initiala data före reformen inte var fullständiga, vilket gör att den inte kan utvärderas till alla delar. Riksrevisionen föreslår därför ett antal åtgärder för att komma till rätta med de beskrivna problemen.

Konkurrensverket offentliggjorde den 3 januari sin slutrapport, som på uppdrag av regeringen utifrån ett konkurrensperspektiv skulle följa och analysera omregleringen av apoteksmarknaden. Verket konstaterar att etableringsintresset är stort med tjugo nya aktörer och att det hittills etablerats omkring  200 nya apotek. Åtskilliga nya apotek bedöms också tillkomma. Att alla apotek som togs över från Apoteket AB och de som blev kvar i företaget fortfarande existerar är en onödig uppgift, eftersom det är ett påbjudet obligatorium under tre år. Värt att notera är att samma dag som Konkurrensverket publicerade sin rapport, meddelade en av de nya aktörerna, Åhléns, att de avvecklar sin apoteksverksamhet och lägger ner alla sina apotek utom ett som tas över av Apoteket Hjärtat.

Konkurrensverket förslår i sin rapport ett antal åtgärder, bland annat rörande ägarpolitiken för Apoteket AB, men med en annan utgångspunkt än Riksrevisionen. Konkurrensverkets uppdrag är begränsat och har därför knappast någon betydelse för den fortsatta uppbyggnaden av det svenska apoteksväsendet. Rapporten får dock en politisk genomslagskraft och massmedia delar verkets uppfattning att redan nu se reformen som en framgång. Det är därför beklagligt att Svenska Dagbladet i sin ledare den 5 januari, för fram en sådan uppfattning. Förhoppningen är att tidningen nu gör en analys av apoteksutvecklingen, liknande den som gjordes om försäljningen av de receptfria läkemedlen några dagar tidigare.

Regeringen bör nu tillsätta en utvärderingsgrupp med representation av ekonomisk, medicinsk och farmaceutisk expertis med anknytning till vetenskapliga institutioner, för att beskriva både positiva och negativa konsekvenser av omregleringen av apoteken. Förslagsvis finns det fem områden att studera. Etableringsbilden för apoteken med tonvikt på glesbygden är viktig utgångspunkt. Förändringarna i apoteksverksamheten på sjukhusen har hittills inte fått någon större uppmärksamhet men är av stor betydelse, särskilt avseende sambandet med den öppna vården. Debatten om försäljningen av de receptfria läkemedlen har sannolikt bara inletts.

Från fackligt håll kritiseras den hårdnande personalpolitiken med neddragning av fort- och vidareutbildning med risk för kompetensutvecklingen. Det femte området är ekonomin, både för företagen och för skattebetalarna. Den expansiva fasen måste finansieras, men den största delen av intäkterna är fortfarande skattemedel, vilket inte minst sjukvårdshuvudmännen bör bevaka.  

Värk och verklighet

1

SvD har efter omfattande bildreportage om Haiti, prinsessbröllop,
nobelfesten och tågkaos vid årsskiftet hunnit fram till ett lika
omfattande om värktabletter.

I centrum för det senare har stått tonårsflickors missbruk av tabletterna, främst paracetamol. Ökad tillgänglighet och TV-reklam görs indirekt ansvariga för missbruket. Säkert finns ett bidrag av dessa faktorer, men huvudskälen är andra till att tonårsflickor äter smärtstillande tabletter, skär sig, svälter sig, hetsäter, berusar sig och allt oftare förekommer i våldssammanhang. Ingen enkel förklaring finns, men klart är att kontrasten mellan barndomens och vuxenlivets krav skärpts de senaste 50 åren.

I artikelserien görs påståendet att Alvedon aldrig skulle ha godkänts idag på grund av sina biverkningar. Samma påstående gjordes för Aspririn vid dess 100-årsjubileum 1999. Bägge anser jag vara fel. När Aspirin ?godkändes? togs det första steget för att begränsa salicylsyrans magirriterande egenskaper. Paracetamol, som introducerades runt 1960, var ännu ett steg framåt för att begränsa värktabletters biverkningar. Preparaten utgjorde rejäla framgångar inom analgetikaterapin och skulle med stor sannolikhet ha godkänts även idag. Bristen på överlägsna alternativ består och tabletterna har under åren hjälpt miljarder människor.

Smärtstillning är svårt att åstadkomma utan biverkningar, troligen av samma skäl som läkemedel mot fetma är problematiska. Såväl smärta som hunger är basala livsfunktioner hos alla djur. Framgången med cox-2 hämmare mot smärta blev inte bestående, men nyvunnen kunskap om paracetamols verkningsmekanism öppnar kanske för en ny generation analgetika.

För att begränsa tillgången till värktabletter lyfts i artikelserien kravet på 18-årsgräns för inköp även på apotek. Apotekarsocieteten ansåg i föreningens remissvar inför omregleringen att detta inte var befogat, med hänsyn till den läkemedelsexpertis som finns på apoteken. Jag instämmer.

SvD:s sensationsreportage om värktabletter påverkar inte tonårsflickors beteende. Däremot ökar det rädslan för biverkningar hos många, som använder läkemedel för att leva ett drägligt liv. Detta i sin tur leder till minskad följsamhet ? ett av de största problemen vid läkemedelsanvändning.

Massmedia framställer sig gärna som sanningens riddare. SvD:s huvuduppdrag är dock att öka upplagan och leverera vinst till Schibstedkoncernen. Det är samma marknadsekonomi, som GSK och McNeil lever under när de slåss med Alvedon, Ipren och Treo. Alla tre företagen bör känna ett betydande ansvar för sin verksamhet.

Förvånad över förvåningen över värktabletter

3

Den senaste tiden har försäljningen av receptfria läkemedel varit i
stöpsleven, dels i
Svenska Dagbladet (27, 28, 30, 31 december, 3, 4
januari), dels i TV, radio och andra massmedia. För oss som arbetat
större delen av vår yrkesverksamhet i apoteksbranschen är det lite
förvånande att reaktionerna blivit så starka på en utveckling som för
oss var förväntad.

När Läkemedelsverket presenterade listan på de läkemedel, som blev fria att säljas utanför apotek, konstaterade vi att den var relativt frikostig. Visserligen kan listan anses vara framtagen baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet om produkternas ofarlighet vid rätt användning, men det kan misstänkas att det fanns ett visst politiskt tryck på beslutet. I riksdagen motionerade också allianspolitiker för att helt släppa alla receptfria läkemedel fria.

Läkemedelsverkets tillsynsverksamhet begränsades och den lades på kommunerna, som förefaller att varken ha resurser eller intresse för ett sådant uppdrag.

Sett i perspektivet på hur problematiskt det var på 1970-talet då de första försöken började med självval på apotek för receptfria läkemedel, är förändringen mycket stor. Innan dess hanterades alla läkemedel över disk. Försöken inleddes med ett fåtal apotek i mellersta Sverige och Läkemedelsverket utfärdade mycket klara restriktioner med avseende på vilka produkter, som fick exponeras och att det alltid skulle finnas farmaceut schemalagd i sjävvalsavdelningarna. För att ?bära? en sådan bemanning krävdes en viss försäljningsvolym och det var bara drygt hälften av apoteken som ansågs ha det. Efter hand har det övervägande antalet apotek öppen försäljning av receptfria läkemedel och hur bemanningsreglerna ser ut idag är oklart.

Björn Beerman från Läkemedelsverket förmodade i en TV-intervju att farmaceuterna numera huvudsakligen är engagerade i receptförsäljningen och inte finns tillgängliga för rådgivning i självvalet. Detta kan nog variera och erfarna apotekstekniker kan säkert klara av den basala rådgivningen under förutsättning att det finns professionell uppbackning för de komplicerade frågorna.

Att gå tillbaka till den gamla ordningen att endast försälja läkemedel på apotek är naturligtvis ogörligt. Det är anmärkningsvärt att större delen av regering, riksdag och allmänheten vill behålla systembolagsmonopolet med hänvisning till kvalitet och gällande alkoholpolitik. Är den frikostiga inställningen till receptfria läkmedel en konsekvens av att det inte finns en tydlig politik på läkemedelsområdet? Förhoppningen är att den påbörjade debatten ökar respekten för läkemedel i det allmänna medvetandet och att tillståndsgivningen och tillsynsverksamheten blir rigorösare.

Kundmötet vid apoteksdisken – en källa till kompetensutveckling

1

När jag började på apotek som elev upplevde jag kundmötet som mycket krävande. Att trycka fram en kund till apoteksdisken var ibland ett stressmoment, kanske för att situationen inte var förutsägbar. Farmacevten ställs i kundmötena inför de mest skiftande frågeställningar och detta kan vara en stor utmaning. Med åren lärde jag mig att uppskatta kundmötet eftersom det ofta gav tillfällen till kreativa lösningar och möjligheter att lära.

Kundmötet vid apoteksdisken handlar självklart om att diskutera läkemedel och dess användning på bästa sätt. För receptkunder utgör kundmötet sista länken i vård- och läkemedelskedjan innan läkemedlen tas hem för användning. För egenvårdskunden kan apoteken vara första länken till rätt instans i vårdkedjan. Idealet är att möta läkemedelsanvändaren direkt, men ibland är det någon annan anhörig, hemtjänsten eller vårdpersonal som hämtar läkemedlet. I mötet ska farmacevten inte enbart kontrollera att rätt läkemedel ges till rätt patient utan också genom information och råd försäkra sig om att läkemedlen används på rätt sätt. Att agera proaktivt genom att bland annat förutse eventuella hinder för följsamhet till medicineringen, biverkningar, terapisvikt etc kan vara avgörande för att undvika fortsatt lidande för individen.

Kundmötet kan bli lyckat om flera aspekter som berör farmacevten, patienten och lokalerna är uppfyllda. Farmacevtens dagsform, kompetens, erfarenhet, förmåga att ta hjälp av kollegor liksom förmåga att kommunicera sina kunskaper till patienten, utgör avgörande moment för ett lyckat kundmöte. Patienten är minst lika viktig för det lyckade kundmötet. Det handlar bland annat om ifall han/hon får läkemedlet för första gången eller inte, har väntat länge i kö på vårdcentralen/sjukhuset och/eller apoteket och har förmågan att kommunicera på grund av sjukdom eller språksvårigheter.

Lokalernas utformning är viktig. Möjlighet till ostört samtal mellan farmacevten och patienten måste finnas, tillgänglighet för personer med rörelsehinder är nödvändig och sittplatser för människor som har svårt att stå och vänta behövs. Listan kan göras lång men mesta möjliga som kan underlätta den viktiga kommunikationen mellan farmacevt och läkemedelsanvändaren bör beaktas.

Det är ingen tvekan om att kundmöten vid apoteksdisken kan vara intressanta, givande och vara en källa till kompetensutveckling, inte bara för den enskilda farmacevten utan för hela personalstyrkan, om man arbetar på rätt sätt. Kundmötet vid apoteksdisken bör ges större uppmärksamhet, kanske genom att personalen erbjuds möjlighet till fortbildning och kompetensutveckling med avseende på just kundmötet.

Diskussioner i personalgruppen om kundmöten där farmacevten/patienten/förskrivaren i slutändan lärde sej något eller fann en bra, kanske oväntad lösning, på ett problem, borde vara prioriterat på våra apotek. Och sist men inte minst måste apoteken utformas för att underlätta kundmötet.

Var finns de riktigt nya idéerna?

3

Som verksam i generikabranschen så kanske jag inte är den bäste att
uttala mig om innovationer inom läkemedelsindustrin. Samtidigt så kan
man baserat på vilka, och hur många, patent som löper ut göra vissa
iakttagelser.

Läkemedel som samhällsresurs skulle man verkligen kunna kalla en solskenshistoria i modern historia. Ända sen framväxten av den moderna farmakologin och den senaste utvecklingen inom biotekniken finns otaliga exempel på produkter som i grunden förändrat vardagslivet för många, friska som sjuka. Visst har det förekommit en och annan skandal med trilskande enatiomerer eller oväntade hämningar.

Nu skulle jag vilja påstå att vi tyvärr nått en platå i utvecklingen. För med förtvivlans mod försöker de stora (forskande?) läkemedelsföretagen lansera nya produkter med allt yvigare marknadsföring i förhållande till innovationsgraden. Men vad är alternativet? När produkten ska lanseras efter 15-20 års forskning är det liksom i senaste laget att komma på att man skulle ha varit lite mer innovativ från början och struntat i att ta fram den sjätte ?sartanen? eller den fjärde ?statinen?.

För mig är ett innovativt läkemedel något som påverkar en process i kroppen som inte tidigare varit möjligt. Att utveckla en depåberedning, lansera den ena enatiomeren som ny produkt, forska fram en me-too har hittills varit ett smart sätt att täcka över den bristande innovationsgraden. TLV:s beslut i fallet Nexium visar dock att denna väg inte är lika farbar på den nya marknaden då den allt mer kännetecknas av minskande resurser.

Jag tror att i framtiden kommer en allt större del av den påse pengar som samhället spenderar på läkemedel att gå till basbehandling med produkter som lanserades under guldåren 1985-2005. Det skall till att gnugga geniknölarna rejält för att konkurrera ut statinerna, PPI-hämmarna och SSRI-preparaten med flera. Visst lanseras den nya läkemedel, men de är ju så få. En del av förklaringen är de ökade kraven på dokumentation, något som jag säkert får anledning att komma tillbaka till.

Framtidens ?Big Pharma? kommer att behöva välja väg: antingen satsar man på att fokusera stenhårt på innovation inom ett smalt område med få produkter eller så breddar man portföljen med generika, biosimilars och follow-on biologics inom alla terapiområden för att sprida riskerna. Novo Nordisk är ett exempel på det förra, Pfizer ett exempel på det senare.

Var finns nästa stora innovation? Jag tror inom behandling av demens. Vad tror du?

Sluta dribbla bort fakta

0

Huvudinslaget i Rapport på söndagen sätter återigen fokus på
omregleringen och statens ersättningar till apoteken. Beroende på hur
man berättar historien kan man få det att låta som om riskkapitalister
nu lever gott på människors ohälsa, eller att Sveriges medborgare nu
mycket lättare kan få tag på rätt läkemedel i rätt tid.

Under måndagen har både TLV och Föreningen för generiska läkemedel, FGL, hojtat till för att möta vad de menar är felaktigheter i inslaget som sändes i Rapport och Aktuellt igår. TLV genom ett pressmeddelande och FGL genom ett mejl till redaktionen.

Inslaget handlar om att staten efter omregleringen ger apotekskedjorna en halv miljard kronor extra per år. TLV skriver i sitt pressmeddelande att det inte stämmer, att omregleringen inte kostar skattebetalarna något extra, och Göran Hägglund svarar i inslaget något vagt om att de vill ge apoteken förutsättningar för att ge bättre service.

Prismodellen på den nya marknaden har med andra ord återigen kommit i fokus och för att navigera i debatten kommer här ett försök till att skingra dimridåerna.

Grundfakta, att privata apotek kostar samhället en halv miljard om året, stämmer. Men det som skaver i Rapportinslaget är att apoteksutredaren Lars Reje säger att handelsmarginalen enligt honom inte behövde höjas, att apotekskedjorna var intresserade av marknaden ändå. Slutsatsen i inslaget är alltså att det hade gått att omreglera apoteksmarknaden och fått köpare av apoteken utan att det skulle kosta staten ett öre extra. Skattepengarna som betalas ut nu går alltså enligt inslaget helt och hållet i onödan till riskkapitalister.

Den slutsatsen är troligen fel. Det finns nämligen en sanning som Jo Langmoen, före detta vd för Tamro, sa någon gång halvvägs in i omregleringen: Det finns ingenting som är så billigt som ett monopol med långa köer. Med andra ord, vill staten ha fler apotek med längre öppettider måste de betala mer än vad de gjorde för färre apotek med kortare öppettider.

Det här insåg regeringen också, om än motvilligt. Sen var bara frågan var de extra pengarna till apoteken skulle komma ifrån.

Det som inte nämns i Rapportinslaget är att i den modell som Lars Reje föreslog så skulle apotekskedjorna ha fri förhandlingsrätt mot läkemedelsföretagen på inköpsprisen. Det var därför de var intresserade av att köpa apotek av Lars Reje.

Här finns en viktig nyckel till hela historien. Staten var innan omregleringen en sämre prisförhandlare. Den betalade onödigt mycket till läkemedelsföretagen. De apotekskedjor som funderade på att etablera sig i Sverige såg detta och i Lars Rejes modell hade apoteken kunnat gå in, förhandlat bättre än staten och sen lagt den extra marginalen i egen ficka.

Men Lars Rejes modell fick enormt mycket kritik från branschen av två anledningar. Dels skulle det bli dålig transparens: Staten skulle inte se hur mycket pengar apoteken tjänade på att förhandla ner inköpspriset. Dels skulle det här gynna de stora apotekskedjorna på ett sätt som i slutändan skulle resultera i ett par stora kedjor.  

Istället valde staten att bli en bättre förhandlare själva. TLV såg över sina modeller och upptäckte att de kunde pressa priserna rejält, dels genom att bli tuffare mot originalföretagen och dels genom att kräva större effektivitet på det generiska utbytet. Genom den här översynen hittade de 460 miljoner kronor. Pengar som de istället kunde ge till apotekskedjorna genom höjd handelsmarginal (som är utformad som en extra tia för varje gång apoteken expedierar ett läkemedel där det finns en generisk kopia).

I slutändan handlar alltså det här om samma pengar som tas från läkemedelsföretagen till apoteksföretagen. I Rejes modell skulle det ske genom att staten fortsatte betala överpris för läkemedel och stora apotekskedjor skulle norpa åt sig en större marginal mellan inköpspris och försäljningspris. I den nuvarande modellen betalar staten istället mindre direkt till läkemedelsföretagen och ger mer direkt till apoteken.

Skattebetalaren betalar inte mer till läkemedelsnotan i dag än innan omregleringen. Men, slutsatsen efter det här resonemanget blir att staten hade kunnat bli en bättre förhandlare och slutat betala överpris även med ett statliga apoteksmonopol. Det hade varit en halv miljard billigare om året.

I april 2009 skrev vi en ledare här i Läkemedelsvärlden under rubriken ?Omregleringen kostar 460 miljoner kronor om året?. Vår poäng då var att regeringen inte öppet stod för den extra kostnad som omregleringen de facto kostar. De borde sagt att de tror att en omreglerad marknad blir bättre för medborgarna och att de tycker det är värt en halv miljard kronor extra om året. Söndagens inslag i Rapport visar vilket bakslag det kan bli om man inte är öppen med vad man håller på med redan från början.  

Ju krångligare någonting är, desto lättare är det att dribbla bort den som inte är fullt insatt. Just nu finns det flera dribblare. Dels de som vill få det att låta som att privatiseringen av apoteksmarknaden enbart lett till effektiviseringar och bättre service. Och dels de som vill få det att låta som att giriga riskkapitalister nu lever gott på våra skattepengar.

Att mäta eller inte mäta

0

Det duggar tätt mellan undersökningarna som mäter vad kunderna
egentligen tycker om apoteken nuförtiden. Har de blivit bättre, är det
lättare att få svar på sina frågor, kan personalen sin sak och hur är
det med servicen?

Apoteksradarn, Svenskt Kvalitetsindex, mystery shoppers, kundbarometern. Det finns ett antal olika undersökningar om kundernas inställning till apoteken som slås upp olika stort av de berörda beroende på vilka resultaten är.

Senast i raden är Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som regelbundet intervjuar svenska konsumenter om olika typer av detaljhandelsbutiker. När resultatet presenterades häromdagen låg apoteken i topp vad gäller kundnöjdhet tillsammans med Systembolaget. I botten hamnar byggvaruhusen. Efter 4000 intervjuer blir slutsatsen i SKI att kundernas favoriter av de företag som särredovisas är Apoteket AB och Kronans Droghandel. De får höga betyg för både nöjdhet, image och förmåga att leva upp till kundens förväntningar.

Tittar man igenom de undersökningar som kommit senaste halvåret är det slående att det i nästan alla är de största kedjorna som får bäst betyg. Apoteket AB, Kronans Droghandel och Apotek Hjärtat återkommer. Att kunderna är så nöjda med de här apoteken kan självklart bero på att de är bra. Det rör sig om stora företag med goda resurser för personalutbildning och genomarbetade program för kundbemötande och service. Men det kan också bero på att det finns någonting med en större kedja och ett varumärke som känns igen, något som ger en positiv och trygg känsla. En logotyp som syns på flera ställen i trakten, som i kraft av stora marknadsföringsbudgetar dyker upp i teve och tidningar, det känns igen och det igenkända, det känns säkert. Enligt en annan SIFO-mätning har apoteken lagt ner totalt 213 miljoner kronor på marknadsföring sedan omregleringen, även den listan toppas av Apoteket AB.

Jag säger inte att de stora aktörerna är dåliga på att möta kunden men jag tror att de små aktörerna och de minsta egenföretagarna har svårt att komma fram i den här typen av undersökningar, om de ens finns representerade. Värt att notera är därför att det lite extra intressant är att kategorin ?Annat? i SKI:s undersökning, där ett antal egenföretagarapotek ingår, får högre kundnöjdhet än Apoteket AB själv. I gruppen ingår även Vårdapoteket och DocMorris och det hade varit intressant att bena upp vilka apotek däri som gör kunderna nöjda och på vilket sätt.

En annan iakttagelse är att i en undersökning daterad juni i år där hemliga testpatruller, så kallade mystery shoppers, skickades ut till de olika aktörerna för att få hjälp med svår allergi, är det lite omvända världen. Där hamnade Åhléns apotek högst vad gäller personalens kunnighet och servicekänsla. Överlag får de nya aktörerna högre betyg för service än Apoteket AB.  Det gäller både siffrorna från SKI och Apoteksradarn som kom för ett par veckor sedan. Detta medan personalen hos den gamla monopolisten anses vara mer kompetenta och att kedjan har bättre produkter. Än en gång kan man fråga sig om det inte är fenomenet av att det gamla, trygga och välkända är säkert som spelar in. Alla som gått runt bland hyllorna hos de olika kedjorna kan konstatera att det inte skiljer så där väldigt mycket i sortimentet.

Till sist; eftersom omkring 80 procent i en TNS SIFO undersökning från i oktober inte säger sig ha märkt av var sig ökade öppettider eller förändrar service eller varuutbud efter omregleringen gissar jag att den stora massan fungerar ungefär som en bekant till mig som på min fråga vilket apotek han hade besökt svarade; ? Vilket? Finns det fler? ?

Håll er borta från sociala medier

1

I flera år har läkemedelsföretagen efterfrågat tydligare regelverk kring
vad de får säga och göra i sociala medier. För att hjälpa till har
Läkemedelsindustriföreningen nu skrivit ihop en guide till hur reglerna
ska tolkas. Slutsatsen är att det nog är klokast att hoppa över de
sociala medierna helt.

Sociala medier och läkemedelsinformation är oändligt knöligt. På diverse olika debatter de senaste åren har jag hört både industri, myndigheter och kommunikationsexperter famla i mörkret kring begreppen. Nu har medarbetare på Läkemedelsindustriföreningen skrivit ihop ett tolkningsdokument som ska hjälpa deras medlemsföretag att förhålla sig till sociala medier, eller egentligen handlar det om internet i stort. Utgångspunkten från Lif:s sida är att det inte finns några särskilda regler för internet. Samma etiska regelverk som är grunden i alla information och marknadsföring av läkemedel gäller även på nätet. Men situationerna som uppstår är annorlunda och kräver lite extra tänk. Är du intresserad av frågan rekommenderar jag dig att läsa igenom dokumentet som du hittar här, det går fort.

Sammantaget kan man konstatera att tolkningen av reglerna är rätt tuffa, det blir många nej. I princip ska man som företag inte lägga sig i vad som händer på forum, man ska inte använda sociala medier för att sprida vidare information som genererats av patienter eller journalister och så fort företaget lämnat det minsta fotavtryck på en sida så blir de ansvariga för mycket av det som sägs där.

Konsekvenserna av de tuffa reglerna är redan idag att nätet domineras av patientgenererad information. Experterna, oavsett om de kommer från industrin, myndigheterna eller vården, tvingas av olika regelverk hålla sig borta. Spontant vill åtminstone jag argumentera för att det är en ohållbar situation. Kanske till och med direkt farlig för patienterna. Hur smart är det att låta diskussionerna bölja fritt och låta direkta osanningar om effekter, doser och biverkningar passera som sanningar? Det är också lätt att ta till argumentet att sociala medier är här för att stanna, de som inte hoppar på nu är stekta inom kort, tåget lämnar plattformen, man har inte längre kontakt med sina kunder, och så vidare?

Men det går att tänka på det här på ett annat sätt.

Läkemedelsinformation mot allmänheten är hårt reglerat av en anledning. Läkemedelsföretag brukar själva säga att det är de som vet mest om sina läkemedel. Självklart. Men deras särintresse är uppenbart och deras maktövertag gentemot patienten motiverar en stark reglering. Regelverken ska hantera skärningspunkten så att läkemedelsföretag blir informationsgivare för de patienter som är hjälpta av det, men de ska inte generera merförsäljning av receptbelagda läkemedel.    

I det perspektivet måste kanske läkemedelsbranschen och vården säga nej tack till sociala medier. Det är frustrerande så klart. Alla har vi nu tillgång till ett globalt, gigantiskt fikarum där man faktiskt kan se och höra vad patienterna säger till varandra. Visst kan man förstå att det kliar i fingrarna hos företagen för att försöka utnyttja det. Lika förståeligt är det att läkare och andra blir galna av att höra allt som sägs utan att kunna lägga sig i och påpeka att det som sägs är fel. Men det är också ett fikarum som är bortom all kontroll. Säger du något på ett ställe återges det taget ur sitt sammanhang på ett annat och du har ingen aning om var. Fantasifullt, kreativt, kraftfullt och underbart på många sätt. Men kanske helt olämpligt när det gäller läkemedel. Kanske är en restriktiv hållning det enda ansvarsfulla.

För när det väl kommer till kritan går patienterna fortfarande till doktorn när de verkligen undrar hur det står till med deras hälsa. De ringer fortfarande till Sjukvårdsupplysningen eller Läkemedelsverket när de undrar över sina mediciner. Vissa utnyttjar chatten på Fass.se. Antagligen har de googlat först och blivit förvirrade. Och framförallt: de vet skillnaden mellan ett patientforum och en myndighet.

Dagens regelverk gör det i stort sett omöjligt för experter att lägga sig i de diskussioner som pågår patienter emellan. Och lika bra är nog det.  Utmaningen för såväl företag som myndigheter framöver blir nog inte att hitta ett bra sätt att vara delaktig i sociala medier, utan att hitta ett bra sätt att finnas i dess periferi när diskussionerna resulterat i att patienten vill fråga någon som verkligen vet.

Och ja, jag inser att det här är lite som att säga att internet är en fluga. Men ändå.

Barfotadoktor och barfotaapotekare?

3

En framstående läkare sa nyligen till mig att apotekare inte borde leka barfotadoktorer genom att ägna sig åt pseudohälso- och sjukvårdsaktiviteter. Då syftade han till mätning av blodfetter, blodtryck etc på apotek. Jag tänkte i mitt stilla sinne att nog finns det även en hel del barfotaapotekare bland doktorerna.

Och då menar jag doktorer som saknar eller inte vet att de har begränsade och/eller inaktuella läkemedelskunskaper. Läkemedel genomgår rigorösa kontroller och utvärderingar för att säkra den bästa kvaliteten. Sedan borde rimligtvis motsvarande noggrannhet garanteras vid förskrivning på vårdcentral och utlämning till patient på apotek. Apoteksfarmacevter har ett särskilt ansvar eftersom de är den sista kontakten innan patienten själv tar ansvar för sin medicinering.

Farmacevter är enligt lag skyldiga att upplysa och samråda med patienter när de lämnar ut läkemedel. Det som sägs och görs av farmacevten vid apoteksdisken bör rimligen vara samstämmig med det som sägs och görs av förskrivaren på vårdcentralen eller sjukhuset.

Dessa professioner måste samverka för patientsäkerheten och också för att inte förvirra och skapa en osäkerhet hos patienten som kan leda till att läkemedlen inte tas. Den här typen av samverkan har långsamt tynat bort ju närmare apoteksmarknadsomreglering vi kom och idag är samverkan mellan professionerna nästan helt obefintligt. Läkarna klagar på att det är svårare att nå apoteken och farmacevter har gradvis upplevt hur förskrivare glidit längre och längre bortom räckhåll. Det är självklart och viktigt att dessa professioner kan skapa plattformar för samverkan.

När jag arbetade som chefsfarmacevt på ett apotek i Botkyrka, tog jag initiativ till ett pilotprojekt där vi i samverkan med de lokala vårdcentralerna dokumenterade och återförde rättade förskrivningsfel och återkopplade till förskrivarna som grupp. Detta uppskattades av alla involverade eftersom det ledde till ökad kommunikation kring läkemedel och följaktligen till bättre läkemedelsanvändning.

Förskrivarna uppskattade att de fick tillfälle att diskutera läkemedelsfrågor sinsemellan och med farmacevterna. Farmacevterna å sin sida blev bättre på att hitta felen och såg det hela som en källa till kompetensutveckling.

Farmacevter på apoteken och förskrivarna måste sluta isoleras från varandra och istället göra det de är utbildade för. De måste börja samverka, både för patienternas och samhällets bästa.

I sammanhanget är det viktigt att tydliggöra professionernas ansvarsområden och att var och en känner till vad den andra brukar informera om för att kunna förstärka tidigare given information, tillrättalägga missförstånd eller rena felaktigheter. Därför krävs resurser, incitament och gränsöverskridande samarbeten för att möjliggöra samverkan och interaktion mellan förskrivare och apoteksfarmacevter.

Jag tycker att det är dags att skrota både barfotadoktorer och barfotaapotekare för att istället med förenade krafter samverka för optimal läkemedelsanvändning.

Från IT-revolution till genrevolution

0

Häromdagen hade jag förmånen att sitta i 1:a kammaren i gamla
riksdagshuset och lyssna till föredrag på temat Genetiska analyser 2.0.
Dagen arrangerades av RIFO (Sällskapet Riksdagsledamöter och Forskare),
Gentekniknämnden och Vetenskapsrådet.

Kontrasten mellan den rofyllda miljön med sina ekboaserade väggar och vackert välvda tak och den explosiva utvecklingen av genanalyser var stark. En tumregel säger att datorernas kapacitet har fördubblats vart annat år samtidigt som priserna fallit. Detta överträffas av utvecklingshastigheten för sekvensering av genom. Även prisfallet på verksamheten har varit mycket brantare än för datorer. Kartläggning av humana genom beräknas före midsommar kosta under 1000 USD ? för några år sedan 500 gånger dyrare!

För drygt 50 år sedan upptäcktes i Lund den extra kromosom, som ger upphov till Downs syndrom. För 5-6 år sedan blev kartläggningen av enskilda basparsvariationer (Singel Nucleotide Polymorphism, SNP, eller ?snippar? på labbslang) möjlig. 165 sjukdomar har visats vara associerade till denna variation. Hetast just nu är kopietalsvariationer det vill säga att en basparssekvens förekommer i färre eller fler upplagor än normalt och som därmed uttrycker en mindre eller större mängd av ett visst protein. Kunskaper om de senare utnyttjas bland annat vid preimplantorisk genetisk diagnos.

Följande hissnade fall refererades under dagen. En mamma födde en son som avled efter någon dag på grund av försvagad andningsmuskulatur. Sjukdomen diagnostiserades som Dystrofia Myotonika. Denna beror på multipler av en bassekvens och risken för tidigt dödsfall är 50 procent. Därför togs befruktade ägg ut från modern och ett ägg valdes ut vars DNA saknade extra kopior av sekvensen. Efter återimplantat födde mamman en frisk dotter!

Kartläggning av genomet har också visat genetiska överlappningar mellan autism, ADHD och schizofreni, som pekar på förändringar i hjärnas signalsystem. Även inom cancerforskningen växer genanalysernas betydelse. En och samma cancer kan nämligen bero på olika genetiska förändringar och en genanalys kan leda till olika behandlingsstrategier.

Ytterligare en snabb utveckling inom genanalysen är framväxten av kommersiella företag, som säljer analyser med eller utan rådgivning. Cirka 100 företag finns idag på Internet. De erbjuder dels hälsorelaterade test dels ursprungs-, släkt- och faderskapstest. Till skillnad från analyser inom hälso- och sjukvården är denna verksamhet i stort sett oreglerad och många oseriösa aktörer söker snabba förtjänster. I USA har ABA´s Governmental Affairs Office skickat samma prov till olika företag och fått divergerande svar. Det är anmärkningsvärt eftersom sekvenseringsmaskinerna i sig ofta har en precision på nära 100 procent, vilket är väsentligt högre än för dagens analyser av biomarkörer.

Förutom en debatt om reglering av kommersiella genanalyser förs en sådan utifrån etiska överväganden. Är det oetiskt att erbjuda tester på nätet? Är det inte oetiskt att utföra gentest om det inte finns någon behandling att tillgå för upptäckta risker eller defekter?

Jag anser inte det, förutsatt att kunden/patienten informerats innan testet om vilka konsekvenser ett svar kan få för vederbörande själv och dennes anhöriga. Även om genanalyser är en indirekt teknik, till skillnad från blodtrycksmätning, och därmed ger större utrymme för tolkningar av resultatet, finns mycket att vinna med tekniken. Jag kan ha genomet i en genbank varifrån jag, liksom från monetära banker, kan köpa rådgivning och uppdateringar i takt med att ny kunskap växer fram kring just min frågeställning om till exempel farmakogenetik. Den som av olika skäl inte vill veta slipper.

Läs mer om genanalyser i referatet från dagen på någon av arrangörernas hemsidor och på Brännpunkt i SvD den17/10.

Förr eller senare står man hos Big Pharma med mössan i hand

2

Vad hände egentligen med den svenska läkemedelsindustrin som var så
lovande på 80- och 90-talen? Ingen vet hur Läkemedelssverige hade sett
ut idag utan de senaste decenniernas fusionsiver men frågan om hur
ägarstrukturer påverkar forskningen är viktig om man får tro forskarna
själva.

Det var en diger skara av både gamla rävar och nya stjärnskott från både forskar, industri-  och finansiärhåll som samlats för att diskutera läkemedelsindustrins framtid i Sverige i förra veckan. Bakgrunden till mötet, som anordnades av Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, var en nyss utkommen bok skriven av Torun Nilsson, civilekonom och journalist. Mellan pärmarna med titeln ?När Sverige sålde Nobelprisindustrin Historien om Astra, Pharmacia och Kabi? försöker hon förstå händelser och beslutskedjor som ledde till att svenska läkemedelsföretag slogs ihop och sedan såldes ut under 90-talet i Sverige.

Torun Nilssons slutsats, efter att i ett par år ha grävt ner sig för att granska ekonomi och politik och intervjuat ett stort antal människor, är inte oväntat att det inte finns en eller ett par bakomliggande orsaker utan att det handlar om ett ?invecklat, kaosartat förlopp? där allt från devalveringspolitik, privata relationer och företagsstrategier spelar in. Hennes huvudpoäng är att resultatet inte blev så lyckat. Astrazeneca har idag inte fler anställda än för tolv år sedan, knappt några svenskar i ledningen och succéerna på läkmedelsmarknaden uteblir.  Vi måste lära oss av historien, uppmanar hon.

Det är spännande att lyssna till de, i majoriteten herrar, som diskuterade frågan. Mathias Uhlén, professor i mikrobiologi vid KTH menade bland annat att fusionen mellan Pharmacia och Upjhon var en av de största katastroferna i svensk historia. Anledningen var att ledningen inte trodde på proteinläkemedel, det som var Pharmacias styrka, utan satsade stenhårt på småmolekylära substanser. På så sätt får ägandet en stor betydelse för forskningen.

Där menade nobelpristagaren Arvid Carlsson att det fanns mer frihet förr, att forskarna idag är mer tjänstemän än kreativa innovatörer och att en del av förklaringen ligger i att industrin tagit över allt mer av forskningen från akademin. Han menade att den kreativiteten är ovärderlig och att förr eller senare står man som forskare där ?med mössan i hand inför Big Pharma?. Men så länge det går bör forskarna få vara fria, annars dör uppfinningslustan.

Det i princip alla var överens om var att det som krävs för att få en stark läkemedelsindustri i landet är långsiktiga investerare och ägare som stannar kvar. De som vågar stå kvar de där kritiska åren det tar för en hoppfull innovation att bli en godkänd produkt. Att det finns en stark ägare och inte ett gytter av ansiktslösa finansiärer. Men som Staffan Ternby, informationsdirektör och styrelseledamot på Astrazeneca under sammanslagningen helt riktigt uttryckte det ? man måste tänka på aktieägarna före nationen?.

Det är ingen enkel historia att få investerarna att satsa på produkter som tar tio-femton år på sig att kanske bil lönsamma, särskilt inte när man helst säljer de aktier som inte har stigit innan börsen stänger. Om lösningen ligger i skattelättnader, ökat statligt ägande eller mer av stiftelseägda företag som för danska Novo Nordisk, tycktes svårt att svara på. Men värt att fundera på.

Blåser det nya marknadsföringsvindar?

0

I helgen studsade jag till på sidan 13 när jag läste tidningen Fokus. Där fanns en profileringsannons för läkemedelsföretaget MSD. Annonsen var mycket oskyldig, men den väcker frågor kring om läkemedelsföretagen är på väg att byta strategi.

Kanske är det inte mer än en enkel annons som inte betyder särskilt mycket alls. Eller så är det ett tidigt tecken på en ny profileringsstrategi från läkemedelsföretagen. I annonsen står det med stora bokstäver ”Fånga stunden”.  Sen en text på temat ”vi vet att hälsan är bland det viktigaste i livet” och ”MSD satsar därför målmedvetet i kampen mot barnsjukdomar och andra infektionssjukdomar”. I annonsen berättar de också att MSD gått samman med Schering-Plough och att det ger dem ännu bättre förutsättningar för att utveckla morgondagens läkemedel. Som sagt, helt oskyldigt.

Men det som sticker ut är att företaget valt att göra en annons riktad till allmänheten som enbart har till syfte att stärka det stora bakomliggande företagsnamnet. Vi är vana vid annonser från läkemedelsföretag som handlar om en given produkt eller en särskild diagnos.

Men nu är budskapet alltså ett annat. Hej, vi är ett läkemedelsföretag och vi gör bra saker. Och MSD är inte ensamma. På ett seminarium i våras hörde jag en företrädare för Nycomed berätta om deras varumärkesresa, där de också i större utsträckning börjat bygga sin kommunikation kring företagsnamnet Nycomed och inte kring de enskilda produkterna.

Vad beror det på? Exemplen är som sagt alldeles för få för att egentligen kunna prata om trendbrott eller göra någon större analys eller ens en spaning. De räcker bara till för att väcka frågan. Är det ett resultat av att de nått vägs ände när det gäller produktmarknadsföringen och att någonting mer måste till när säljstyrkor är slimmade och köpbesluten allt mer centrala? Beror det på apoteksomregleringen, att läkemedelsföretagen plötsligt måste bli starka varumärken för att få finnas kvar på apotekshyllorna? Eller har läkemedelsföretagen tröttnat på sitt dåliga anseende bland allmänheten och bestämt sig för att ge en motbild?

EU-kommissionen tog för två veckor sedan beslutet att inte heller i framtiden tillåta marknadsföring av receptbelagda läkemedel direkt till allmänheten. I rapporten från Pharma Industry som presenterades förra veckan anser över hälften av 718 tillfrågade medarbetarna inom den svenska läkemedelsindustrin att det största problemet är branschens möjligheter att tjäna pengar när köparna, det vill säga staten, bara tänker nöja sig med good enough. Oavsett vad skälet är till MSD:s annonskampanj just nu, kan man ana att EU:s beslut och branschens frustration bäddar för att vi kommer att få se fler företagsstärkande annonser.

Och visst är det lite uppfriskande. Läkemedelsföretagen finns ju där hela tiden och de gör enorma mängder marknadsföring. Oftast gömmer de sig som sagt bakom antingen produkten eller sjukdomen vilket gör avsändaren otydlig vilket i sin tur skapar misstänksamhet kring syftet. Nu står de där de står och förklarar att de som företag gör något gott. Då finns det i alla fall något att förhålla sig till för de som inte håller med.
 

Kompetensutveckling – ditt ansvar, din karriärfördel!

0

Jag tycker att det ligger mycket i detta citat: “The biggest mistake that you can make is to believe that you are working for somebody else. Job security is gone. The driving force of a career must come from the individual. Remember: Jobs are owned by the company, you own your career!” – Earl Nightingale, author, speaker, motivator.

I den kunskapsintensiva apoteksmiljön kommer apoteksanställda ständigt att behöva uppdatera sina kunskaper i takt med bland annat att nya läkemedel registreras och att nya behandlingsrekommendationer och riktlinjer blir tillgängliga. Vi vet alla att det är en fråga om ett livslångt lärande för farmacevterna, som är samhällets läkemedelsexperter, och som förväntas arbeta efter vetenskap och beprövad erfarenhet för god läkemedelsanvändning. Du som enskild legitimerad farmacevt, oavsett arbetsgivare eller var i världen du befinner dig, förväntas arbeta seriöst och autonomt och ska därför själv upprätthålla den kunskap och kompetens som krävs för att bedriva sitt arbete på ett adekvat sätt.

Kompetensutvecklingsbehovet för att upprätthålla en högkvalitativ apoteksverksamhet ska lämpligen uppfylla individens och samhällets krav och förväntningar på god läkemedelshantering, information och rådgivning. Därför ska kompetensfrågor, apotekspersonalens kompetensutveckling och fortbildning drivas med stor målmedvetenhet. Jag anser att detta ställer krav på både arbetsgivaren men inte minst på apotekspersonalen.

Arbetsgivaren ska upprätta kompetensutvecklingsplaner för personalen för att säkerställa att den samlade kompetensen på arbetsplatsen motsvarar dessa förväntningar på verksamheten. Apotekspersonalen måste i sin tur ta ansvar för sin kompetensutveckling och att den dokumenteras och hålls tillgänglig för eventuell tillsyn.

Jag menar att på en konkurrensutsatt apoteksmarknad måste du som enskild farmacevt kompetensutveckla dig för att vara attraktivare för båda apotekskunder och arbetsgivare! Sanningen är att det också råder konkurrens oss farmacevter emellan på den nya apoteksmarknaden. Kunderna eller arbetsgivarna kommer att välja farmacevter som håller sina kunskaper à jour. Alltså, man ska kompetensutveckla sig och göra sig konkurrensduglig för sin egen skull!