Tack för att ni uppskattat mitt tidigare blogginlägg – Hårresande exempel från apoteksdisken. Jag vet att exemplen också har använts i undervisningen på universitet, vilket jag förstås tycker är extra roligt. Här följer några ytterligare exempel från mina möten vid apoteksdisken.
Fel preparat och teknik: Patienten hämtar Ventoline och Serevent och jag frågar om de hjälper. ”Ja det brukar de göra, men just nu använder jag väldigt mycket”, svarar hon. Jag frågar om hon inte använder kortisonpreparat också, men det gör hon tydligen inte för hon frågar vad det är för något. Jag undrar om hon känner till Pulmicort eller Seretide och förklarar att hon både skulle må bättre och slippa biverkningar, som till exempel darrning och hjärtrusning, om hon använde dessa i kombination med sina övriga preparat, istället för att försöka höja dosen av befintliga preparat. ”Jaså, är det medicinen som är orsaken till jag har mått så dålig”, frågar hon? ”Tack för att du säger det, jag har varit orolig och har redan bokat tid hos läkaren”. Jag uppmanar läkaren att sätta in kortisonpreparat. Detta sker snabbt och på nästa apoteksbesök går jag igenom inhalationsteknik med patienten. Det visar sig då att hon förutom att felbehandlas under flera år, dessutom inte inhalerar rätt. Här har både läkare och farmaceut brustit, som jag ser det.
Amlodipin i fördelade doser: ”Tar du dina Amlodipin morgon och kväll”, frågade jag. ”Ja det har jag gjort länge”, blir svaret. Jag förklarar för patienten att det skulle gå precis lika bra att ta alla tabletter, inklusive Amlodipin, vid samma tillfälle. Det finns ingen logik i att dela upp doserna eftersom detta saknar evidens och bara ökar risken för bortglömda doser. Patienten som ska på återbesök under veckan lovar att ta upp detta med förskrivaren. På nästa apoteksbesök tackar patienten för förenklingen av doseringen.
Läkare ordinerar med risk för överdosering av paracetamol: Patienten hämtar ett paracetamolpreparat (1 gram och 100 st) och ett annat kodein-innehållande paracetamolpreparat. Preparaten är förskrivna av samma förskrivare vid samma tillfälle. Jag upplyser om att det ska löpa minst fyra timmar mellan intagen av preparaten för att undvika en allvarlig leverskada. Hon undrar om detta är nytt, och jag svarar att detta alltid varit det som gäller. ”Min läkare har sagt till mig att jag kan kombinera preparaten för att bli av med min smärta”, säger hon. ”Läkaren bör inte ha sagt att du kan använda dem samtidigt, det måste vara ett missförstånd”, säger jag. Jag ser också att patienten tänker köpa receptfritt ibuprofen och frågar om hon använder dem också. Hon svarar att hon måste det för att bli smärtfri, varpå jag frågar om hon inte talat med sin läkare om att hon inte får tillräcklig smärtlindring. Jag ringer läkaren och vi kommer överens om en annan behandling, i form av långtidsverkande NSAID. Samtidigt plockas vanlig paracetamol bort, vilket sammantaget eliminerar risken för paracetamolöverdosering. Patienten lovar ge feedback om hur den nya behandlingen fungerar.
Apoteksfarmaceuterna bidrar dagligen till bra läkemedelsanvändning för individ och samhälle när vi rättar felbehandlingar, förenklar medicinering och därmed förbättrar följsamheten. Dina upptäckter vid apoteksdisken kan göra skillnad. Dela gärna med dig av dina egna exempel från apoteksdisken så vi kan fortsätta lära av varandra.