Igår tog vi pulsen på de nya apotekskedjorna. Frågan för kvällen var om
de kommer att bli vårdföretag eller butiker. Svaren visar att de nya
kedjorna vill vara just apotek, men att alla är pressade under
lönsamhetskrav.
Farmaci- eller kvalitetschefer från fem av apotekskedjorna på den nya marknaden var på plats här på Läkemedelsvärlden igår kväll för att bli intervjuade på scen om sina planer. Om man gör en positiv tolkning av bilden som målades upp kommer vi få en ny apoteksmarknad där alla är helt fokuserade på patientsäkerhetsarbete och kvalitet. Lyssnar man istället efter orosmoln är det uppenbart att alla företagen är pressade, är mycket medvetna om konkurrensen och funderar över hur lönsamheten ska maximeras. Företagen själva vill inte gärna medge någon målkonflikt mellan lönsamhet och kvalitet, men att de diskussionerna pågår inom företagen är ändå uppenbart.
Ingen tror egentligen att det går att få kunderna att betala extra för rådgivning, kompetens eller läkemedelsgenomgångar. Istället har företagen lite olika sätt att förklara hur de ska ?ha råd? med det kvalitetsarbete som de säger att de tänker fokusera på. Kostnaden för det arbetet måste helt enkelt rymmas inom handelsmarginalen, sa till exempel Leif Nilsson på Medstop. Vi ser det som en del av arbetet med att få lojala kunder, sa Annika Svedberg på Apotek 1. Monica Hagman på Apoteket AB sammanfattade brytpunkten vård/butik på ett mer konkret sätt när hon pratade om egenvården: I mötet med kunden ska personalen först vara yrkesmänniskan som tänker ut vilken substans som är rätt för kundens behov. När väl det beslutet är taget, ska personalen sälja det preparat som Apoteket har bäst marginal på.
Det skulle vara enkelt att säga att allt det här pratet om kvalitet är tillrättalagt säljsnack. Men bilden är nog mer komplex än så. De här kvalitetscheferna vill nog verkligen satsa på just kvalitet och kompetens. Och ännu så länge tror de också att det kommer gå vägen. Kanske har de rätt, och kanske visar deras kalkyler i dagsläget att det finns utrymme för hög kvalitet och kompetens. Men det kommer bygga på att det här är en bransch som på något vis håller ihop. Igår sa de fem som var här att ingen av dem kommer prisdumpa OTC, utan alla ska försöka sälja kvalitet var budskapet.
Men nog verkar det osannolikt att ingen i det långa loppet kör lågprisracet. Om det inte är någon av de fem som var här igår kommer de istället få konkurrens av någon annan. Vill samhället fortfarande ha kvar avancerade apotekstjänster i det längre perspektivet måste man med andra ord hitta en ersättningsmodell från stat/landsting till apotek.
Oavsett hur det går med det finns det i alla fall i nuläget tankar hos de olika företagen kring vad de ska satsa på och inte. En kort summering:
Kronans Droghandel: Samarbetet med Coop kommer sätta viss prägel, bland annat med Medmera-korten som man får poäng på även när du handlar på apotek. Deras 171 apotek är framförallt små öppenvårdsapotek, och där kommer de sannolikt samarbeta en del med vården berättade kvalitetsdirektör Inger Näsman. Olika yrkeskårer på apoteken kommer ha olika arbetsuppgifter, men framförallt ska personalen ses som en del i ett team där alla ska vara beredda att göra det som behöver göras.
Medstop: På skalan från vårdföretag till butik var det här kedjan som hamnade längst åt butikshållet när företagen placerade ut sig själva. Inte konstigt, förklarade företagets farmacichef Leif Nilsson, eftersom de har köpt stora apotek i kommersiella lägen. De kommer syssla med renodlade farmacevtiska tjänster som läkemedelsgenomgångar och rådgivning, men inte några hälsotjänster som provtagningar eller liknande.
Apoteket AB: Statliga Apoteket har ju redan påbörjat resan från att främst vara en samarbetspartner till sjukvården till att vara mer av ett företag vilket som helst som ska tjäna pengar, konstaterade Monica Hagman, chef för farmaci och hälsa. Och den resan kommer i viss mån fortsätta. Samtidigt ser Monica Hagman framför sig en utveckling liknande den som skett internationellt där apotek är mycket mer än ett ställe där patienter hämtar ut läkemedel. Hon tror på farmacevter som gör provtagningar och som har en större roll som vårdgivare.
Vårdapoteket i Norden AB: Bengt Åstrand, vice vd på företaget och ännu så länge den enda som arbetar där, ville helst placera Vårdapoteket både som en fullfjädrad butik och ett vårdföretag. De ska vara båda förklarade han. Med sina 24 expeditionsapotek på sjukhus ska de samarbeta mycket med vården, både när det gäller att ta hand om patienter och anhöriga som ska lämna sjukhuset, men han vill också att de ska erbjuda tjänster och utbildningar till sjukvårdspersonalen. Några planer på att också ta över sjukhusapoteksverksamheterna ville han inte kännas vid.
Tamro/Apotek 1: Ännu så länge handlar det om 26 apotek som Tamro har planer för. Annika Svedberg som är farmacichef på företaget säger sig vara övertygad om att kvalitet och rådgivning är något som är en förutsättning för att knyta till sig kunder. Här finns planer på personlig farmacevt, de vill lyfta fram enskilda apotekare på enskilda apotek som experter, de vill ha nära samarbeten med vårdcentraler och kan även tänka sig samarbeten med kommunal sjukvård.
En man i publiken undrade om det skulle dröja ända tills hans barnbarn var vuxna innan man såg någon skillnad på olika apotek. Njae, men säkert ett par år, blev det samlade svaret från företagen. Eller som Leif Nilsson från Medstop sa: det finns rätt mycket att göra bara för att hålla igång den grundläggande apoteksverksamheten.
Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer
artikel
seo for you
seo for you
Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se
Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här