Fågeln klarar sig utan ornitolog….
……och vädret ha ingen nytta av en meteorolog. Jag vågar påstå att många farmaceuter för patienten är vad ornitologen är för fåglarna. Många farmaceuter hanterar ett varunummer med AIP och AUP och är för läkemedlet det meteorologen är för vädret. Ibland kan det bli fel. I ornitologens och meteorologens fall gör det inte så mycket om fågeltypen respektive väderspådomen bli fel. Men om farmaceuten gör fel kan patienter bli skadade.
Jag hör från kollegor att det är monopolets fel. Jag hör också att det är omregleringens fel. Kan det vara så att monopolet och omregleringen har avlat fram en passiv variant av farmaceut, som är expert på att klaga, letar efter någon annans fel, är allmänt missnöjd och tycker synd om sig själv? Trots den stora chansen och möjligheten att välja arbetsplats stannar många farmaceuter kvar hos samma arbetsgivare och klagar på att de inte får tid. Det är någon annans fel att farmaceuterna inte kompetensutvecklar sig, gör sitt jobb i egenvårdsavdelningen, rättar förskrivarnas fel eller ger adekvat/strukturerat läkemedelsamtal till patienter.
Sjukdomarna tar ingen semester! Farmaceuterna vill ha en högre lön och en lång och sammanhängande semester och det ska ske precis när patienterna behöver dem som mest. Människor vill göra apoteksärenden på sin lunchrast och när de är lediga. Då kan du kanske inte ha lunch, rast, fika eller semester samtidigt. Du är farmaceut och du ska arbeta för patientsäkerheten! Du är samhällets expert på att öka patientnyttan av läkemedel. Du behövs för att dagligen och outtröttligt rätta de fel som förskrivarna begår innan läkemedlet når patienten. Patienter visar förtroende för dig gång på gång i olika mätningar.
Vill vi vara för patienten vad ornitologen är för fågeln? Eller, väljer vi att vara för läkemedlet vad meteorologen är för vädret? Som farmaceuter har vi faktiskt inte det valet, för patienterna behöver och har nytta av våra insatser. Det är därför vi är legitimerade.
Precis som insulin är bra mot diabetes är vi självklara för läkemedelsanvändningen. Det behövs inga placebokontrollerade studier för att bevisa att vi gör nytt. Vi måste dock fortsätta arbeta hårt, samverka med andra och utveckla farmacins möjligheter.
Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer
Bra skrivet!
Summan av kardemumman är???????????????
Som yrkesutövande apoteksfarmaceut gäller det att se till att komma med genomtänkt kritik och ge förslag på förbättringar som gör att verksamheten både överlever och fungerar så att du som farmaceut kan göra ditt jobb med hög kvalitet och yrkesstolthet.
Hur vi beter oss mot varann på en arbetsplats är också en viktig del som påverkar hur vi lyckas att utveckla ett effektivt team.
Det går inte att bara passivt sitta och gnälla och tror att det löser något.
Gnäll ger sämre arbetsglädje och effektivitet.
Se till att de som gnäller utan att kämpa på med att få ordning på din arbetsplats får mindre utrymme och ni som kämpar på med att rationalisera arbetet och kostnaderna får mer utrymme! 🙂
Vi sitter alla med ideer på förbättringar som är både affärsmässiga och höjer kvaliteten på apoteket. Jag har blivit lyssnad på av chefer och ledning.Hoppas att ni andra också kan få uppleva samma sak.
Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se
Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här