Organisationen Consumers International har lanserat tre
filmer på internet om läkemedelsindustrins omoraliska marknadsföringsmetoder.
Tillspetsat och med ett visst korn av humor försöker de informera folk om vad
de anser vara industrins sanna jag.
Consumers international är bra på att sätta den globala läkemedelsindustrin
under lupp. I höstas skrev vi om deras rapport Drugs, doctors and dinners.
Rapporten handlar om hur läkemedelsföretag med ytterst
tveksamma metoder säljer läkemedel i världens fattiga länder. Förskriv ett visst antal av vårt
läkemedel och du får en bil. Ett erbjudande som naturligtvis är svårt att stå
emot för den som inte är van vid lyx.
Nu har Consumers international
istället satt fokus på marknadsföringen i rika länder. Med tre filmer som finns
på Youtube och på www.marketingoverdose.org
visar de hur de anser att ett
läkemedelsföretag marknadsför ett läkemedel idag.
Läkemedlet i fråga är det påhittade preparatet Strivor mot den påhittade sjukdomen Motivational Deficiency Disorder. Den första filmen visar hur en möjlig TV-reklam skulle kunna se ut. Filmen inleds med bilder på en kvinna som ligger helt utslagen framför TV:n. Hon lider uppenbart av Motivational Deficiency Disorder. Hjälpen är Strivor som genast förändrar kvinnan som tack vare Strivor orkar gå till jobbet och till och med känner sig motiverad att städa ugnen. Tanken är att filmen ska visa hur det kan se ut på en framtida TV-kanal som enbart ska innehålla information om läkemedel (det finns uppgifter som säger att planer på en europeisk sådan kanal existerar). Och visst fnissar man lite när man ser filmen. Problemet är väl bara om det lite småroliga förblir just bara det. Själv kopplar min hjärna direkt till roliga timmen i skolan där ett stående inslag var överdrivna kopior av aktuella reklamfilmer.
Man får väl anta att Consumers international har en annan ambition. Tanken är nog att tittarna ska förfasas. Och ja, skulle detta vara verklighet så hade fnisset mycket snart tystnat. Och med tanke på att det i Europa pågår diskussioner kring marknadsföringen av receptbelagda läkemedel fyller det kanske en funktion att Consumers international spetsar till frågan lite. Vill vi ha Pharma TV?
Den andra filmen som lanseras är en slags fejkad instruktionsfilm till de som ska marknadsföra Strivor. Jag tittar de tio minuterna enbart för att säga ingenting. Men jag skulle gärna höra vad ni som faktiskt arbetar med detta, eller för den delen utsätts för marknadsföringen, tycker. Kommentarsfältet här nedan är öppet?
De andra filmerna består av intervjuer med faktiska personer som rör sig i branschen och är väl lite intressant att lyssna på men innehåller egentligen inget nytt..
Nej, det jag tar med mig efter denna session på sidan www.marketingoverdose.org är mest en förvirrad undran om jag borde oroa mig för Pharma TV?
Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se
Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här