?Behåll det ograderade betygssystemet!?

FARMACEVTISK UTBILDNING ELFTE INLÄGGET, BEMÖTANDE AV INLÄGG I LMV 9, 10, 11 OCH 12/03

20 feb 2004, kl 16:39
0

Annons

Jag är receptariestuderande i Uppsala och har just läst artiklarna om min utbildning med största intresse. Angående den stora frågan om utbildningens kvalitet har jag inte mycket att säga, förutom att jag anser att det är av yttersta vikt att det hela debatteras ordentligt. Den allmänna, subjektiva, känslan jag personligen har är att utbildningen för varje termin förenklas. Må jag ha rätt eller fel ? debatten är välkommen.


Däremot anser jag att något av det bästa med hela utbildningen är just de ograderade betygen! Om denna åsikt är jag långt ifrån ensam! Att det endast finns G (godkänt) och IG (icke godkänt) skapar ett mycket bra, hjälpsamt, studiemotiverande klimat bland kurskamraterna. Man pluggar inte mindre för en tenta för att man ?bara? kan få G. Tvärtom. De flesta kurser är oerhört viktiga och intressanta och då alla vet att kunskapen behövs senare i yrkeslivet läser man lika mycket som man skulle gjort om det varit graderade betyg. Dessutom finns inte konkurrenstänkandet mellan individer så som det finns på många betygsgraderade utbildningar. Därigenom tror jag att många av studenterna mår betydligt bättre både psykiskt och fysiskt! Vi hjälper varandra, så mycket vi kan.


Alla vill att alla ska kunna ämnet och bli bra farmacevter. Det är ju det som är det viktiga. Inte hur många MVG man har i sitt betyg. Då borde ju ens förmåga att hantera eventuella blivande apotekskunder också betygsättas, då detta är en viktig del av yrket. Jag och många med mig säger: Behåll det ograderade betygssystemet!


Ann-Christin Andersson
Student
Receptarieprogrammet, Uppsala