I undersökningen har drygt 3000 svenska konsumenter svarat på frågor om hur de uppfattar och bedömer hur 151 företag på den svenska marknaden arbetar med miljöansvar och socialt ansvarstagande.
Coop är enligt enkäten bäst i Sverige på hållbar utveckling följt av konkurrenten ICA. På tredje plast har konsumenterna rankat ett bilföretag, Volvo när det gäller miljö- och socialt ansvar. Det framgår av varumärkesundersökningen Sustainable Brands som bland annat medieföretaget IDG står bakom.
Av de fyra läkemedelsföretag som finns med bland de 151 listade varumärkena klarade sig Astrazeneca bäst med en 43:e plats. Det är en placering med god marginal till läkemedelskonkurrenterna som alla tre, Pfizer, Roche och GSK hamnade bland de 50 sämst rankade, vilket gör att läkemedelsbranschen är den bransch som svenskarna bedömer som sämst på miljöansvar och socialt ansvarstagande. Fyra bilföretag och bensinföretaget OKQ8 placeras tillexempel högre än Astrazeneca och SAS anses av svenska konsumenter ta ett bättre miljöansvar än Pfizer, Roche och GSK.
? Undersökningen baserar sig på konsumenternas känsla och uppfattning om varumärkena, understryker Erik Heden på mediekoncernen IDG.
- Läkemedel
Astrazeneca anses sämre på miljö än Volvo
Bäst av läkemedelsföretagen, men först på plats 43 av samtliga listade hamnar AstraZeneca när konsumenterna bedömer de mest hållbara varumärkena på den svenska marknaden.