Det är branschorganisationen Sveriges Apoteksförening som låtit göra en undersökning bland 1000 personer. I undersökningen som utfördes av TNS Sifo i slutet av förra året fick personer i intervjuer bedöma olika kvalitetsaspekter på apoteken.
Enligt resultaten är kunderna överlag nöjda med apoteken, omkring 97 procent av de som svarat på frågan tycker att deras samlade upplevelse av apoteksbesöken är bra. Lika många säger att de upplever servicen som lika bra eller bättre på den omreglerade marknaden jämfört med innan. Frågorna som ställdes handlade om bland annat service, utbud av produkter och tjänster och öppettider. Omdömet skiljer sig från tidigare, mindre undersökningar som indikerat att kunderna inte skulle vara fullt så nöjda
Johan Wallér, vd för Sveriges Apoteksförening, är nöjd med resultatet men säger också att han är ödmjuk inför att tidigare undersökningar under Apoteket AB:s monopol visat att kunderna varit nöjda och det är någonting som hänger kvar även nu.
– Det är inte så att det blivit så mycket bättre efter omregleringen men att kunderna är lika nöjda nu som innan är ett mycket gott betyg till aktörerna och hela omregleringen.
Av kunder som haft direktkontakt med apotekspersonal uppger 85 procent att de är nöjda med de råd eller vägledning som de fått. Jämfört med detaljhandeln i stort ligger apoteken bättre till. I vad som kallas benchmarkindex där man väger samman betyget på apoteksbesök, viljan att återvända till och rekommendera ett apotek till andra och den upplevda konkurrensfördelen. I undersökningen får apoteken 78 enheter jämfört med 64 för detaljhandeln i genomsnitt. Allra nöjdast är personer i åldersgruppen 56 till 66 år som ger apoteken 90 i omdöme.