I förra veckan presenterades en rapport från Handelns Utredningsinstitut, HUI, som skarpt kritiserade den statliga småföretagarlösningen. Rapportförfattaren menade att modellen inte är ett fullgott alternativ för blivande småföretagare utan i allt för hög utsträckning kommer att likna Apoteket ABs franchisemodell.
En annan kritik handlar om att en stor del av tjänsteutbudet i apoteken som ingår i Apoteksgruppen är obligatoriskt vilket minskar möjligheterna för entreprenörer att profilera sig. Men Jens Sandström, tillträdande vd för Apoteksgruppen, menar att det är en genomarbetad modell som entreprenörerna vill ha.
– Vi har utvecklat den här lösningen efter enkätintervjuer med 1000 apotekare för att få en bild av vad det är man vill ha hjälp med. Tillsammans med analyser över internationella projekt så känner jag mig lugn med att vi har hittat ett bra koncept, säger Jens Sandström.
Jens Sandström tror inte heller att de två alternativen kommer att vara för lika varandra.
– Jag är övertygad om att det kommer bli två olika alternativ. Vi kommer att utveckla vår modell i nära samarbete med entreprenörerna. Sen kan man fråga sig hur länge det ska vara statligt men det här är den verklighet vi har nu, säger han.
Den 12 februari går budgivningen ut för de apotek som ingår i Apoteksgruppen. Den 15 mars sker överlåtelsen av de berörda apoteken från Apoteket AB och samtidigt börjar Jens Sandström sitt jobb som vd.
Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer
Är det verkligen så otroligt illa att VD Jens Sandström inte vet vad en apotekare är? Enkäten har vad jag vet gått till de intressenter som funnits och där är apotekarna garanterat en minoritet.
Att bilda en Franchising kedja av de 150 apotek som skall säljas till enskilda entreprenörer där staten är franchising givaren är feltänkt. Vem vill sätta sig som franchisingtagare (“apoteksinnehavare”) när franchising givaren (staten) är franchising tagare störste kund. Notera att apotekens omsättning till 85 % består av expedition av receptförskrivna läkemedel som till 75-80% betalas med skattemedel. Det måste ligga i franchising givaren (statens) intresse att tillse att franchising tagarens inkomster minimeras för att hålla statens kostnader för receptförskrivna läkemedel på en så låg nivå som möjligt. Räcker det inte med att staten via TLV reglerar handelsmarginalen på receptförskrivna läkemedel, utan att man också måste ha full kontroll över entreprenörernas paraplyorganisation. För att hantera situationen, föreslår jag att staten skriver in i försäljningsvillkoren att entreprenörerna skall kunna köpa ut staten från paraplyorganisationen inom t ex 15 år, på samma sätt som staten förbehöll sig rätten att köpa ut Apotekarsocietetens aktier i Apoteksbolaget efter 1985,
Bättre att vara vd för en franchisekedja än vd för en grupp fria företagare? Företagare som på egen hand kritiserar sin grossist kanske inte är så bra för alla?