När Apoteket AB i mitten av september berättade att de lanserar sin egen produktlinje med värktabletter, Apofri, var det många som lyfte på ögonbrynen.
– Ja, vi tycker det är anmärkningsvärt, framför allt eftersom Apoteket AB kan lansera detta så nära inpå stand still-upphörandet. Vårt eget arbete och våra kontakter med myndigheterna pekar på betydande svårigheter med nuvarande regelverk där ett godkännande inte kommer snabbt säger Bodil Eriksson, vice vd på Apotek Hjärtat.
Det som trasslar till det för apoteken är den regel som säger att en apotekskedja inte får tillverka läkemedel eller inneha försäljningstillstånd, det så kallade MAH, för ett läkemedel. Och eftersom de inte kan få försäljningstillståndet, får de inte heller skriva sitt namn på förpackningarna.
– På en förpackning med generisk namnsättning får det stå substansnamnet följt av namnet på det företag som har försäljningstillståndet eller ett varumärke som det företaget fått registrerat av PRV, säger Eva Eriksson, jurist på Läkemedelsverket.
För att komma runt den problematiken har Apoteket AB låtit generikaföretaget Evolan Pharma skapa varumärket Apofri. Det är med andra ord de som har försäljningstillståndet och de som äger varumärket.
– Det är klart att det hade varit bättre för oss att kunna sälja det här helt under varumärket Apoteket. Men det här är den lösning vi diskuterat oss fram till med Läkemedelsverket. På det här sättet får vi ändå en egen produktlinje som bara vi säljer, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket AB.
Men det kan uppstå problem även där. Eftersom Evolan Pharma har leveransskyldighet är det helt fritt fram för någon annan kedja att köpa in och sälja Apofri.
– Så är det utan tvekan. Vi har redan nu fått förfrågningar från andra köpare än Apoteket AB och de blir hänvisade till vår officiella prislista och vår grossist, säger Anders Håkansson, vd för Evolan Pharma och den som sålt in idén med Apofri till Apoteket AB.
Men han vill inte kommentera till vilket pris Apoteket AB får produkterna.
– Prisbilden är differentierad nu på receptfria läkemedel. Det är klart att en stor kund kan förhandla sig till ett bättre inköpspris än en liten. För oss är det här ett sätt att få Apoteket AB som huvudkanal för en av våra produkter, säger han.
En annan effekt av regelverket blir också att utfallet blir olika för dagligvaruhandeln och apoteken.
– Det finns inte något lagligt hinder för dagligvaruhandeln att få försäljningstillstånd för läkemedel. Får de det kan de också sätta sitt eget varumärke på förpackningarna, säger Eva Eriksson på Läkemedelsverket.
Ytterligare ett tveksamt fall blir Farmacevtföretagarna som ska samarbeta med Boots som har ett mycket stort eget sortiment av receptfria läkemedel. Boots kommer inte att äga några apotek, utan bara vara en servicefunktion till apoteken som de enskilda entreprenörerna äger. Det öppnar upp för att Boots skulle kunna sälja sina egna läkemedel på den svenska marknaden. De olika kedjorna och dagligvaruhandeln måste alltså se över just sin ägarstruktur om de vill satsa på egna receptfria läkemedel. Men några oklarheter kring hur de grundläggande regelverken ska tolkas råder inte längre enligt Läkemedelsverket.